Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 september 2011

Meebreideken blok 26: Vallende blaadjes



Ook al hebben we nog schitterend weer, hier en daar zie je toch al gevallen blaadjes. En reken maar dat het straks hard gaat als de herfst ècht z'n intrede doet!
In elk geval laat het nieuwe breiblok vallende blaadjes zien. Het motief komt uit het boekje van Marie Claire. 


Blok 26: Vallende blaadjes

Gebruik voor dit ajourpatroontje een aantal steken dat deelbaar is door 10 + 11, plus eventuele kantsteken.

Zet 45 steken op met naald 3,5 en brei 3 naalden ribbelsteek. Ga verder met het ajourpatroontje, toer 1 begint aan de goede kant.

Afkortingen/uitleg:
·         rb.st = ribbelsteek
·         r.e.o. = rechte eenvoudige overhaling: 1 st. r. afhalen zonder te breien, 1 st. r. breien, afgehaalde steek erover heen halen
·         o = omslag
·         r.s.br = recht samen breien
·         r.d.o.= rechte dubbele overhaling: 1 st. r afhalen zonder te breien, de volgende 2 steken recht samenbreien, dan de afgehaalde steek hierover heen halen

Vallende blaadjes
Toer 1: 2 rb.st, *1r – 1 o – 3r – 1 r.d.o. - 3r – 1 o *, herhaal van * tot *, eindig met 1 r en 2 rb.st
Toer 2 en alle even naalden: 2 rb.st – 41 av – 2 rb.st
Toer 3: 2 rb.st, * 2r – 1 o – 2r – 1 r.d.o. – 2r – 1 o – 1r*, herhaal van * tot *, eindig met 1 r en 2 rb.st.
Toer 5: 2 rb.st, * 3r – 1 o – 1 r- 1 r.d.o. – 1 r – 1 o – 2r*, herhaal van * tot *, eindig met 1r en 2 rb.st.
Toer 7: 2 rb.st, * 4r – 1 o – 1 r.d.o. – 1 o – 3 r*, herhaal van * tot *, eindig met 1r en 2 rb.st.
Toer 9: 2 rb.st,  2 r.s.br. – 3r – 1 o , herhaal van * tot *zoals in de 1e toer, eindig met 1r, 1 o, 3 r, 1 r.e.o. en 2 rb.st
Toer 11: 2 rb.st., 2 r.s.br. – 2 r – 1 o – 1r, herhaal van * tot * zoals in de 3e toer, eindig met 2r, 1 o, 2r, 1 r.e.o. en 2 rb.st.
Toer 13: 2 rb.st, 2 r.s.br. – 1 r – 1 o – 2 r , herhaal van * tot * zoals in de 5e toer, eindigen met 3 r, 1 o, 1r, 1 r.e.o., 2 rb.st.
Toer 15: 2 rb.st,  2 r.s.br – 1 o – 3 r, herhaal van * tot * zoals in de 7e toer, eindigen met 4 r, 1 o- 1 r.e.o. en 2 rb.st.

Gisteravond kwam ik erachter dat ik getagd ben, er was natuurlijk 'geen ontkomen' aan, nee hoor... ik vind het best leuk!
Vandaag wil ik ook een groot overzicht n.a.v. jullie keuze's voor de blogger ontmoetingsdag maken. Houd de komende dagen dus je mail in de gaten!

                              Allemaal een fijne en zonnige vrijdag - breidag toegewenst!

6 opmerkingen:

  1. O,weer zo'n pracht jammer dat ajour niet mijn ding is,zag dat je bent getagd leuk ben benieuwd naar jou 10 onthullingen.Fijn weekend.Gr.Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. KLOPT! Ik zag gisteren ook ineens nog een pompoen patroon voorbij fietsen ;-) Is niet helemaal hetzelfde, die andere is wat groter met een steeltje ;-)
    Great minds think alike zullen we maar zeggen, haha.
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh ik ben benieuwd naar je grote overzicht ;)

    Wat een leuk patroon trouwens! Hoeveel blokken ga je nog maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn oppaskind Jill, zei een woensdag tegen mij.......hoe kan dat nou....het is al herfst en het lijkt wel zomer! Mooi om te horen uit de mond van een 6 jarige!
    Het was een gezellig knutselmiddagje, want ze vind dat ik wel ERG GOED kan knutselen, je zou bijna naast je schoenen gaan lopen.Dus herfstbladjes in je breipatroon moet ook kunnen toch!?

    Fijn weekend en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ben wel nieuwsgierig naar het hele resultaat.
    Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar ik heb je getagd. Dat betekent dat je 10 dingen over jezelf 'moet' vertellen in je blog, en dat je op jouw beurt 5 anderen 'moet' taggen. 'Moet', tussen aanhalingstekens, want niets is verplicht hoor!
    Groetjes Eugenie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk patroontje.. de herfst ishier volop aanwezig helaas ging die hitte aan ons voorbij

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...