Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 16 september 2011

Meebreideken blok 24: Smockwerk

Vandaag is "vrijdag... super breidag", er komen twee breipatroontjes op de blog. Vanmorgen is het deken aan de beurt met een kabeltjespatroon dat wat op smockwerk lijkt. Misschien heb je het vroeger wel eens gedaan. 
En in de loop van de dag wil ik ook nog een stukje van de breirol laten zien en de beschrijvingen plaatsen via link of patroon.
En natuurlijk moet ik van mezelf vandaag ook de nodige naaldjes breien, alhoewel ik in de borduurfase zit...


Blok 24: Smockwerk

Aantal steken voor dit patroontje moet deelbaar zijn door 6, plus 4 steken extra en eventuele kantsteken.
Omdat het een soort kabelpatroontje is, moet je het wat losjes breien anders trekt het patroon snel wat in. 
Bij toer 7 is het handig om even naar de foto's onderaan te kijken.

Opzetten 44 steken met naald 3,5 of 4, brei 3 naalden ribbelsteek.

Smokwerkpatroontje:

Toer 1 + 3 + 5: 2 rb.st, (4 r – 2 av) 6x, 4 r, 2 rb.st.

Toer 2 + alle even naalden: 2 rb.st, 40 steken breien zoals ze zich voordoen, 2 rb.st.

Toer 7: 2 rb.st, (lus v.d. 4e rechte steek voorlangs oppakken en r. meebreien met de 1e r. steek –zie foto’s- , 3 r, 2 av) 6x, 4 r (ook hier de lus v.d. 4e rechte steek voorlangs oppakken en r. meebreien met de 1e rechte steek), 2 rb.st

Toer 9 + 11 + 13: 2 rb.st, 1 r, 2 av, (4 r- 2av) 6x, 1 r, 2 rb.st

Toer 15: 2 rb.st, 1 r, 2 av, (lus v.d. 4e rechte steek voorlangs oppakken en r. meebreien met de 1e r. steek, 3 r, 2 av) 6x, 1 r, 2 rb.st

Toer 16: als toer 2

Deze 16 toeren zo vaak als nodig herhalen om 19 cm te krijgen. Je kunt ook na b.v. toer 8 stoppen. Brei tenslotte nog 3 of 4 naalden ribbelsteek en kant de steken af.


Veel breiplezier toegewenst !!




8 opmerkingen:

  1. Wat ben je lekker bezig Elizabeth je hebt echt de vaart erin. Het is een mooi smock werkje en het totaal zal er al wel mooi uit zien.Wat me verrast is de mooie quilt er onder wil je die eens in zijn geheel laten zien? Jaren geleden gedaan wat erg leuk was, zegt je de naam Ted Storm iets??? Vanavond kijken wat je van de breirol laat zien, ik heb de sjaal bijna af en kan daarna weer aan de breirol, groetjes Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn er toch veel verschillende patroontjes, ik sta er elke keer weer versteld van, dat je weer een ander patroontje hebt gevonden.. je zou me bijna aansteken met te gaan breien..
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blok 24 alweer, wat gaat de tijd toh snel. Voor de witte deken is nog maar 1 blok nodig, die van vorige week heb ik even in de wacht gezet, want mijn moeder had een zelfde iets al gebreid. dus ga ik voor het laatste blok dit smockwerk breien.
    Ziet er leuk uit . Bedankt weer Elizabeth

    En je zal er wel om lachen, maar ik ben weer opnieuw met blok 1 begonnen (hihi) maar dan voor de paarse deken. sommige blokken van de groninger meebreideken vind ik niet mooi. en omdat het ook weer een grote deken wordt kan ik die van jou er ook weer bij doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en die quilt die er onder ligt, Jaaa inderdaad dat ziet er heel mooi uit, en ik zie nog steekjes en draadjes, dus je bent er duidelijk aan bezig.
    Die zou ik ook graag willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je lijkt wel een duizendpoot. en breien, en borduren en quilten en ..... Geweldig!
    Geniet van het weekend!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge, je gaat maar door: weer zo'n verrassend patroontje. Mooi! Die quilt maakt me erg nieuwsgierig. Wat ook een mooie kleuren.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is af en komt woensdag op mijn log. Mijn lok ziet er wel wat anders uit als de jouwe, dus waarschijnlijk he ik toch iets anders gedaan, maar ik vind hem wel leuk geworden. Dank je voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...