Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 29 september 2011

Give away gewonnen en nu mee aan de slag gegaan...


Op 12 september won ik bij Marion van 365 minder of meer dit driehoekstasje. Kennen jullie de blog van Marion? Ze heeft zichzelf een hele ferme uitdaging gesteld om een jaar lang niets aan te schaffen op hobbygebied en haar kasten een stuk leger te maken. Marion geeft enorm veel weg aan mensen die ze daar blij mee kan maken via een give away!



Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje heb zitten aanhikken tegen het maken van dit tasje. Enerzijds had ik enorm veel zin om dit leuke projectje te maken, met borduurtje erbij had ik bedacht.. Maar de beschrijving van hoe je de delen moest maken en hoe je één en ander aan elkaar moest verbinden was zo vaag... Ik snapte er eerst niets van. En daar houd ik niet zo van. Maar na lang doorbijten en herlezen en frummelen met de vormpjes ben ik eruit. Het is gewoon een heel leuk zakje, maar je moet even weten hoe het moet!


Nodig: 2 lapjes van 20 bij 20 cm- fiberfill- rits van 20 cm - garen- papier - karton of paternoplaat
(zelf heb ik een keer deel B van borduurstof geknipt en er druifjes op geborduurd)

Teken op karton of paternoplaat een cirkel met een diameter van 14,5 cm. Doe dit ook op een stuk papier en verdeel deze cirkel in deel A en B, (zie ruitjespapier op foto hieronder), door een streep te zetten op 3,5 cm vanaf de onderkant. Dit zijn nu je patroondelen. De stevige cirkel van karton/paternoplaat is je mal.
M.b.v. je patroondelen (A = groot, B = klein) knip je de stof uit met 1,5 cm naad rondom. Deel A en B elk twee keer uit bewerkte stof en deel A en B ook elk twee keer uit effen stof. Je kunt een deel ook een keer vervangen door borduurstof en er iets leuks op maken voordat je het tasje afmaakt.


Naai de delen A en B aan elkaar, maar dan zo dat bewerkte en effen stof wordt afgewisseld. Je hebt nu 4 cirkels gekregen. Leg de stevige mal op de achterkant van je werk en sla de naad om en zet deze stevig (quiltgaren) vast. Spuit rondom de rand in met crackfree en strijk de naad met een scherpe vouw. Haal de mal eruit en doe dit ook bij de andere cirkels.

Knip driehoek C van papier. Dit moet een gelijkzijdige driehoek zijn, waarbij elke zijde 12 cm is. Je maakt zo'n driehoek door eerst een lijn van 12 cm te trekken. Haaks of loodrecht erop teken je vanuit het midden van deze lijn (dus bij 6 cm) een hulplijn omhoog van 10,5 cm. Als je nu de bovenpunt door een lijn verbindt met het beginpunt van de 12 cm lijn en aan de andere kant van deze lijn dit ook doet, heb je een gelijkzijdige driehoek. Voor de wiskundig aangelegde dames onder ons; alle hoeken zijn 60◦
Deze driehoek gebruik je als patroon om je fiberfill te knippen. Je hebt 4 driehoeken nodig.


Leg de fiberfill driehoek op de binnenkant van je cirkel, precies met de onderrand op het gedeelte waar A in B overgaat. Sla dan de uitstekende delen één voor één om het fiberfill heen en zet ze vast met een speldje.
Je kunt de rondingen met de hand vastnaaien of met een siersteekje.  Je krijgt zo 4 driehoekjes die aan de voorkant 3 stukjes hebben en aan de achterkant uit één stuk bestaan. Het fiberfill zit er tussenin.
Tot slot naai je de driehoekjes onderling aan elkaar, zodat je een piramide vormt. De rits zet je tussen twee driehoekjes in.


Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je het zakje ook willen maken en kom je er niet uit, schroom dan niet om verduidelijking te vragen!

10 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! (Nu heb jij misschien ook wel een adres ;-) )
    Leuk zakje met mooie borduursels. Wat voor bestemming krijgt het zakje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je Give Away! En een leuk zakkie ;-)
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gefeliciteerd en wat een leuke manier om het zakje te maken! liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. JA ik ken marion wel, ik heb bij haar een patroontje van feestvarkens gewonnen. Ik vind de uitdaging die ze is aangegaan super. zou wel wat voor mij zijn ook, in éen jaar tijd alles afmaken wat er nog ligt en niets nieuws meer kopen......haha dat hou ik niet vol. Maar wat een leuk zakje is het geworden, Het lijkt wel zo'n theezakje... maar dan een beetje sjieker. leuk met dat geborduurde randje.
    het ziet er inderdaad heel kunstig uit.
    je kan er natuurlijk lavendel of zo in doen.
    leuk voor in de linnenkast

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vind dat je het knap gemaakt hebt, super van je. Dank je wel voor de complimenten, ik bloos ervan.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zakje geworden en pittige uitdaging om een heel jaar niets aan te schaffen dat zou ik dus geen week volhouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met dit leuke cadeautje. Wat heb je er een mooi zakje van gemaakt.
    Knap van Marion dat ze dit al zo lang volhoudt.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er best ingewikkeld uit, maar het is je gelukt! Ben ook wel benieuwd wat er in het zakje gaat, lekker geurtje misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super zeg, ik snap er niks van maar echt fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk gemaakt!

    Ik heb net gisteren een patroon voor een verjaardagsslinger in de bus gehad. Van Marion gekregen! Ben het patroon ook al weer kwijt, want een vriendinnetje van m'n zusjes wilde het heel graag eerst maken... En dat is nou zo fijn van patronen: ze vergaan niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...