Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 31 december 2011

Vuurwerk...


Houden jullie van vuurwerk? Wat voor de één zo'n beetje het hoogtepunt van het jaar is, is voor de ander de grootste ergernis van het jaar...

Iedereen mag z'n mening er natuurlijk over hebben, we leven in een vrij land. Maar ik ben wel eens benieuwd naar de uitkomst als alle burgers vanaf 16 jaar hun mening mogen geven over vuurwerk. 

Persoonlijk geef ik er helemaal niets om, nooit gedaan ook. Na jaren van ergernis om het lawaai waar je ongevraagd in terecht komt en de rommel overal, lukt het me de laatste twee jaren er wat relaxter mee om te gaan. Maar de vragen blijven... En ik ga ze nu toch verwoorden...

- Waarom niet alleen vuurwerk om 24:00 uur bij de echte jaarwisseling?
- Hoe bestaat het toch dat je in dit land complete bommen kunt laten afgaan op een moment dat vuurwerk afsteken nog niet eens is toegestaan?


- Hoe komen al die ventjes van een jaar of 9-10 aan die harde knallen en lawinepijlen?
- Waarom wordt er al zoveel afgestoken op 30 december, terwijl dit niet eens mag?
- Waar zijn de ouders van deze kinderen?
- Waarom ruimt iedereen z'n eigen zooi niet op?


- Waar is de controle? Ik heb de afgelopen dagen geen enkele keer politie gezien...


- Wat is dat toch met de jeugd? Kun je ze nu nergens meer op aan spreken? Bij het minste of geringste krijg je gewoon een grote mond...
- Durven mensen de "ettertjes" niet meer aan te spreken?

En dan vind ik het ook nog eens heel erg zonde van je geldbesteding, wat zou je daar andere mensen in nood mee kunnen helpen. En de natuur, de dieren, het milieu.... 


Het lijkt mensen allemaal niks meer te interesseren als het om vuurwerk gaat. We willen opvallen, ons bewijzen, knallen en stinken, ons onderscheiden..
Wat zielig als je dat op deze manier moet doen. Wees jezelf en geniet van het gewone. Een paar sterretjes kunnen dan genoeg zijn...


Allemaal een fijne en rustige jaarwisseling toegewenst!

21 opmerkingen:

  1. Ik kon het niet beter zeggen, ben het helemaal met je eens. Ik houd wel van vuurwerk,maar dan van SIERvuurwerk, niet de knallers.
    Politie doet er niets tegen, als je belt, vragen ze waar het precies is (liefst met coördinaten erbij). Tja, alsof ze doof zijn, ze hoeven maar op het geluid af te gaan.
    Toch wens ik je een fijne jaarwisseling, hopenlijk zonder al te veel geknal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK hou absoluut niet van vuurwerk......idd, nog wel het sierwerk. Hier zijn ze nu bezig met carbid schieten (Drents gebruik??) KNALLEN waarvan je tegen het plafond schiet. Pink is net ontsnapt...vloog de voordeur uit toen ik de post net binnenhaalde :( En ze IS al zo bang, jakkes!!Ik roepen, roepen...geen Pinky :( HOOP zo dat ze toch nog thuiskomt........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. IK herken helemaal wat je zegt, het is hier al meer dan 24uur knallen, knallen en nog s knallen! Snap niet waarom nu al........ en idd ook die kleine mannetjes met al dat knalvuurwerk op zak. Mijn mannetje is net 9jr krijgt het van mij niet. Vuurwerk kan heel mooi zijn maar dan idd wel siervuurwerk, steek het zelf niet af, ben er als de dood voor, altijd geweest, zal ook wel zo blijven. Moet zo nog even weg voor allerlaatste boodschappen maar vind het geen prettige onderneming, want zo voelt t op een dag als vandaag. Zal blij zijn als het 0.30u is, alle knallers zijn dan uitgeknald en kan ik veilig naar vrienden een eindje verder op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elizabeth, ik ben het helemaal met je eens. Word zelf ook echt gestoord van al dat geknal hier, ruim voor de 31e. Het is hier al dagen 'bal' met geknal in diverse sterktes. Mijn katten lopen ook al dagen schuw rond het huis en willen niet meer naar buiten, want ook zij worden gek van het lawaai. En dan inderdaad ook nog dat afval, snap ik ook helemaal niks van. Ik heb ook jongetjes in die leeftijdscategorie (10 en bijna 12) maar die mogen a. niet zelf op stap met vuurwerk in hun jas en b. Pas om 24.00 uur bij ons voor op het stoepje het spul afsteken en morgen zelf de troep opruimen.
    Het is door de jaren heen zo gegroeid volgens mij, maar ik ben zelf wel iemand die zich netjes aan de regels houdt en geef dat ook aan mijn kinderen door. Maar daar denkt volgens mij een groot deel van de bevolking anders over.....helaas.
    Fijne jaarwisseling, met weinig overlast en veel oliebollen!
    Groetjes
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens. Ik geef ook niks om vuurwerk. Ik kan er geen euro aan uitgeven. Ook nooit gedaan. Ik zit hier vanavond met de gordijnen dicht en kijk ook nooit naar het vuurwerk.
    Ik vind dat ze al dat lawaai vuurwerk zoals die rotjes en knallers moeten verbieden. Ik vind het zo zielig voor de dieren die helemaal in de stress geraken. Mijn overleden kat was altijd zo bang dat hij onder de dekens kroop. Gelukkig is mijn andere kat dement en die is nergens meer bang voor.

    Fijne jaarwisseling,
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het helemaal met jou eens.
    IK ben nu al zat van al dat knal vuurwerk,vroeger vond ik het wel leuk .
    IK zie liever het sier vuurwerk.
    Maar kopen doen wij het niet.
    En dan de dieren wat zullen ze weer bang zijn.
    IK wens jou een zalig uiteinde en een gelukkig en creatief nieuwjaar.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zegt precies wat ik ook altijd denk. Het geknal is oorverdovend en net om 10 uur leek het hier wel oorlog. Het lijkt ook erg jaar harder te worden. Ik maak er al jaren de gewoonte van om op 31 december niet de straat op te gaan. ik vind het gewoon eng.
    Gewoon een keer je gevoelens uitspreken is ook wel eens goed.
    Bedankt daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik houd helemaal niet van dat geknal. Vanavond krijgen wij wel een show van siervuurwerk dat vroeg in de avond wordt afgeschoten bij de boerderij van onze schoonzoon ergens op het wijde Friese platteland. Hij doet dat ieder jaar en de jongens groeien er mee op. Dan is het wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Elisabeth,twee zielen, één gedachte! Is dit gewoon het recht van de sterkste? Een brutaal mens heeft de halve (soms denk ik wel eens 'de hele') wereld? Er zijn zoveel mensen die gruwen van de herrie, de zooi, en de geldverspilling, maar blijkbaar toch niet genoeg om maatregelen in gang te zetten. Volgens mij is onze politiemacht al blij als er niet te veel vernield wordt, de rest moeten we dan maar voor lief nemen. ERG!!
    De brievenbussen worden gebarricadeerd, de betaalautomaten op de parkeerplaatsen zijn afgeschermd met een metalen plaat enz. enz. Dat was het enige prettige...gratis parkeren, oudejaars-cadeautje van de gemeente :)
    Ik ben al een paar weken bij mijn ouders 'intern' om voor ze te zorgen, maar ik ben vandaag en vannacht in mijn eigen huis om te voorkomen dat de toko hier afbrandt door een rotje op de mat in de gang... Daar moet je toch niet aan denken, maar het gebeurt helaas elk jaar weer. Dus: we waken noodgedwongen over huis haard en auto :(

    Ik wens jou ook een rustig oud-en-nieuw en alle goeds voor een nieuw creatief jaar.

    Groetjes, Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elisabeth, jij omschrijft wat ik al jaren denk. Het ergste vind ik nog wel dat er voor miljoenen de lucht in gaat terwijl de mensen aan de andere kant van de wereld creperen van de honger. Niet te geloven. En wat dacht je van al die zorgkosten n.a.v. het vuurwerk. We kunnen geen brief meer kwijt in een brievenbus. Ik vind het onbegrijpelijk. Maar één pluspunt, we betalen vandaag geen parkeergeld omdat de automaten vanwege vuurwerk zijn opgeruimd (wie is er nou gek dan?) Maar inderdaad wonen we in een land met vrije meningsuiting, dus ieder het zijne. Mij zie je niet met vuurwerk, zonde!
    Een fijne jaarwisseling. Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja, zelf heb ik er niet zo heel veel last van (doof zijn heeft heel soms zijn voordelen). Ik woon in een gebied waar carbid traditie is en dus zijn de jongeren daar een aantal dagen zoet mee. (ook mijn zoon van 16) Mijn hond is er gelukkig ook niet door van slag maar die is inmiddels ook al wat doof door ouderdom. Zelf kopen we echt niks geen vuurwerk. (ook niet sier)Er valt al genoeg te kijken hier om ons heen. De vuurwerkwinkel en de chinees tegen over ons en dan hebben we ook nog het geluk dat ons pand bijna boven heel de stad uitsteekt. Dus de kruitdampen stijgen hier flink op en genoeg te kijken.(carbid schieten zelfs in de onze(winkelcentrum) straat ging mij zelfs vorig jaar te ver! Ach en dan veegt iedereen weer zijn stoepje op 2 januari en kunnen we er weer een jaartje tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Elizabeth, je opmerkingen zijn me uit het hart gegrepen. Ik hou absoluut niet van vuurwerk. Gelukkig wonen we wat landelijk en horen we alleen in de verte de carbidbussen daveren. Dat gaat al sinds gisteren constant door...
    Gezien de reacties zijn we niet de enigen die er zo over denken.
    Ik wens jouw een goede jaarwisseling toe en hoop volgend jaar weer te kunnen genieten van je creatieve blogjes!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal mee eens hoor, ik keek vanmorgen uit het slaapkamer raam van mijn dochter en toen zag ik wat van die jongens bezig met vuurwerk, dat joch had een grote kruisboog (ja echt waar) en legde daar vuurwerk in om het met de kruisboog weg te schieten, hoe gek kan je zijn??? En pa stond erbij te kijken (de l*l) echt levens gevaarlijk.
    Om 24.00 kijken wij altijd wel naar het vuurwerk hoor dat vind ik dan wel mooi.
    gr Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben het er helemaal mee eens ....plus dat het enorm veel geld kost dat zomaar de lucht ingaat terwijl er zoveel mensen in armoede leven en honger hebben ...

    Ik ben erg bang voor vuurwerk en ook Whisper ...we gaan ook al jaren op Oudejaarsavobd de deur niet meer uit, gewoon omdat ik bang ben voor vuurwerk en Whisper niet alleen wil laten ....lekker thuis een hapje en een drankje en dat is voldoende voor ons ....
    de rest van het jaar kunnen we nog genoeg gaan en staan ....
    NEE voor mij GEEN vuurwerk

    Fijne jaarwisseling

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. vuurwerk is leuk, om 2400 uur , een uurtje of twee. Maar de hele dag vind ik zo vervelend en overlast veroorzaken. En die kinderen, ik kreeg er eens een na de vakantie terug met zijn hand in het verband. Dat heeft het jaar erop gezorgd dat de kinderen in mijn klas veel en veel voorzichtiger zijn.
    Maar hier in de buurt een agent al twee maanden niet gezien..........Zolang zijn ze al bezig met het vuurwerk af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vuurwerk is leuk om 2400 uur.
    Maar wel het sier niet van die harde knallen.En een politie niet gezien hoor en de knallen zijn ook niet mis.Groetjes ria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kan het alleen maar met je eens zijn meis. En op de Spoedeisende Hulp zie ik natuurlijk al dagen het gevolg van vroegtijdig (en illegaal) knallen ...... Alleen hier is het niet alleen het vuurwerk dat voor leed zorgt .... ook de slogan "drank maakt meer kapot dan je lief is" viert altijd hoogtij. We gaan het straks weer zien als ik me meld voor de nachtdienst ;-)

    Ik wens een een fantastisch, gezond en gelukkig 2012 meis! Ik geniet van je mooie creaties .... vooral doorgaan hoor hihihihihihi

    Liefs Moos

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een heel duidelijk verhaal, Elizabeth. Ik heb ook niet zoveel met vuurwerk, maar mijn man wel. Hij mocht het vroeger nooit en is nu elk jaar in de gloria met zijn pakketje. Zoon van 14 doet om 0.00 uur wel mee, maar als hij het zelf moet betalen, hoeft het niet van hem en... mijn man betaald. Hij zal momenteel nog geen vuurwerk buiten die tijd om afsteken, omdat hij weet, dat hij verantwoordelijk is voor zijn gedrag en er in Haarlem wel sancties zijn voor vuurwerkgebruik en de wijkagenten zijn erg actief bij ons.
    Vorig jaar is doordat vrij jonge kinderen vuurpijlen in de uitlaten van auto's staken onze auto afgefikt. Mijn jongste zoon (8) noemt deze 2 dagen ook "autonieuw". Wat mij vooral shockeerde de afgelopen week is hoeveel ambulance/ziekenhuispersoneel worden mishandeld en als ik dan aan vannacht denk...
    Ik wens jou een hele fijne jaarwisseling en, als je binnekort Siv ziet, wordt je helemaal verliefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Helemaal met je eens, ik snap niet dat je je geld zo de lucht in kan knallen terwijl er mensen zijn die hun electriciteit niet kunnen betalen. Ik ben blij dat ik dit niet meer hoe mee te maken en dat ik in de middle of nowhere in Picardie zit, wat een rust, wat een stilte! jij ook een gelukkig en gezond 2012

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is gelukkig weer achter de rug! Om 24.00 uur hebben de mannen in de familie wat siervuurwerk afgestoken, de rommel opgeruimd en ons huis stond er ook nog :-) Gelukkig weer een heel jaar rust! Ik wens je het allerbeste voor 2012 - ik geniet elke keer weer van je blog!
    Groeten, Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...