Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 2 december 2011

Meebreideken blok 35: Letter in ajour


Vandaag geen chocoladeletter, maar een ajourletter! Daar heb je toch wat langer plezier van. Het leek me leuk om je initialen in de deken te hebben. Je kunt ze bij elkaar zetten of verspreid in je deken. Misschien wil je het er maar bij één houden...
Voor mezelf heb ik de E gemaakt, de H volgt nog wel een keer (misschien volgend jaar om deze tijd??).
De letters komen uit de breibijbel. Achterin staat het hele alfabet, vanaf blz. 170. 


Wie het patroontje wil hebben van een bepaalde letter, mag me een mailtje sturen. Je vindt m'n emailadres bij profiel. Dan zorg ik dat het in orde komt. Ook als je er niet uitkomt met de berekening, wil ik je graag helpen!

De patroontjes variëren van 16 tot 30 steken in de breedte en hebben allemaal 23 toeren. De hoogte van het lettermotiefje is ongeveer 8 cm, maar dat kan variëren...
Ik ben uitgegaan van een lapje met 45 steken: 2 rb.st - 9 opvulsteken - 23 patroonsteken voor de letter- 9 opvulsteken - 2 rb.st. Als je zorgt dat het lettermotiefje precies in het midden komt dan kun je bepalen hoeveel steken je er links en rechts bij moet hebben.


Algemene beschrijving:
Zet 45 steken op en brei 3 naalden ribbelsteek. Ga verder met tricotsteek (voorkant recht breien, achterkant averecht), maar brei de 2 eerste en laatste steken altijd in ribbelsteek. Brei door totdat je ongeveer een totale hoogte hebt van 6cm. Dan brei je de letter in het midden mee. Tenslotte brei je na de letter weer op dezelfde manier verder als onder de letter. Bij 19 cm totale lengte brei je 3 of 4 naalden ribbelsteek en kant je alle steken af.


Groetjes vanuit m'n hobbyhoekje...!

13 opmerkingen:

  1. Ik hoef jou niet te vragen om het patroon, want ik heb dezelfde bijbel. Alleen bij mij staat de letter niet echt in het midden van het blok. Komt omdat ik eigenlijk te lui ben (of te gemakkelijker, klinkt vriendelijker) om een proeflapje te maken, zodat ik weet hoeveel toeren er voor en er na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch een deken met je eigen initialen. Heel persoonlijk. Oeh je deken wordt supermooi. Ik kan niet wachten....

    Groetjes, monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is je hobbyhoekje mooi! En wat gezellig met al die balletjes aan de tak. Ik heb thuis gezocht naar een mooi raam om een tak voor te hangen, maar heb 'm nog niet gevonden. Misschien boven op de hobbykamer, bedenk ik me opeens.

    En die (chocolade)letter is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi die letter.hoeveel blokken moet je nog.
    Ben benieuwd naar het end resultaat.
    Leuk hobbyhoekje heb je.
    Fijn weekend groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blok 35 het zal al een hele deken zijn, ben heel benieuwd naar het geheel.

    Groeten Miny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hej Elisabeth, ik zag je als volger, maar daarbij geen blogs. Nu kwam ik ergens een reactie van je tegen en klikte door naar twee hele leuke blogs van jou. Ik ga het vanavond nog allemaal eens uitgebreider bekijken. Leuk dat je met de meebreideken bezig bent, mooi blok.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi blok en heel persoonlijk met je initiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja en beter voor de lijn hahaha, gezellig hobbyhoekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk idee om een letterblok te maken! Ik heb de breibijbel ook en vond deze letters ook heel mooi. Je hobbyhoekje ziet er wel heel gezellig uit!
    Die tak met ballen is echt geweldig.

    lieve groet,
    Betsy
    wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoals altijd weer een prachtig blok, Mooi in Ajour en leuk om te maken. Ik zal alleen een andere letter moeten gebruiken ;-) maar de breibijbel staat hier in de kast dus dat is geen probleem. Ik heb al heel wat weken in te halen.. maar dat komt wel weer. Binnenkort pak ik dat wel weer op, Je hebt een gezellig hobbyhoekje zo.

    grts petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elisabeth, ik kwam jouw blog tegen toen ik zocht naar kleine patronen om een lapjesdeken te maken voor mijn dochter net zoals mijn moeder ooit voor mij heeft gemaakt. Ik vind de patronen er leuk en ben dus ook gelijk aan de slag gegaan. Alleen zou ik graag haar letters erin verwerken, maar ik kan nergens meer de breibijbel vinden dus ik kan de patronen voor haar letters niet opzoeken. Zou jij mij nog aan deze patronen kunnen helpen? Alvast heel erg bedankt!

    Groetjes Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke letters zou je graag willen hebben?
      Misschien handig als je me even mailt... mijn mailadres kun je vinden als je mijn profiel aanklikt op de blog!

      Verwijderen
  12. Hallo, wat een ontzettend leuke blokjes!!! Ik heb er al 2 gemaakt, en ben ontzettend enthousiast! Nu ben ik nog een beginnende breister en weet nog niet hoe ik het moet omzetten in een patroon ....dus ik vrees dat de breibijbel een enorme uitdaging wordt...
    Zou u me eventueel de beschrijving voor de blokjes in het formaat voor de deken kunnen sturen??
    ik ben wel meteen heel veeleisend... ik zou het leuk vinden om mijn initialen te breien..maar ook de eerteletter van de namen van mijn man en kinderen... dus dan het gaan om wel 5 letters! Ik weet niet of dat kan??

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...