Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 9 december 2011

Meebreideken blok 36: Korfsteek


Het blokje voor vandaag heet "Korfsteek" en is best makkelijk om te breien. Het lijkt alsof er een kabeltje in zit, maar dat is niet zo. Het is een structuurpatroontje dat ontstaat door op een bepaalde manier rechte en averechte steken af te wisselen. Het komt uit het 850 stekenboekje van mijn zus (wat staat daar veel in!!). 

Het aantal steken voor dit patroontje moet deelbaar zijn door 9, plus 6 extra steken. Daarnaast nog eventuele kantsteken.
Ik heb voor dit blokje 46 steken opgezet: 2 ribbelsteken - 36 (4x9) + 6 = 42 patroonsteken, 2 ribbelsteken.

Begin met 46 steken op te zetten en brei 3 naalden ribbelsteek. Ga daarna verder met onderstaand patroontje.

Toer 1: 2 rb.st,  ( 6 av - 3 r) 4 x breien, 6 av, 2 rb.st
Toer 2 en alle even naalden: 2 rb.st, 42 steken breien zoals ze zich voordoen, 2 rb.st
Toer 3: als toer 1
Toer 5: als toer 1
Toer 7: 2 rb.st, ( 6 r- 3 av) 4x breien, 6 r, 2 rb.st
Toer 9: als toer 7
Toer 10: als toer 2

Deze 10 toeren steeds herhalen totdat je een lapje hebt van 19 cm. Probeer een mooi afgerond geheel te krijgen door b.v. te stoppen na toer 10 of na toer 6.
Brei tenslotte nog 3 of 4 naalden ribbelsteek en kant alle steken losjes af.


Veel plezier vandaag met breien. Ik ben al weer druk bezig met nieuwe blokken te verzinnen, waaronder een leuk oudejaarsblokje!

11 opmerkingen:

  1. Dat is een leuk blokje en ik ben heel nieuwsgierig naar het oudejaarsblokje!!Gaat het weer met je rug??Waar haal jij toch die leuke plaatjes vandaan die breiende dame is ook weer zo grappig,fijn weekend meis,lieve groet Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar haal je het vandaan, zoveel kerstballen breien en dan ook nog een "lapje" voor de mee breideken??? Ik loop schandalig achter, niet dat ik stil zit hoor, er komt weer iets af, maar toch!!! De kerstbal is goed aangekomen en het is een beauty, groetjes Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er wel heel erg leuk uit, ik kende die steek nog niet
    gr linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi steekje!
    Leuke plaatjes zoek je er altijd bij..
    groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je bent er maar druk mee , en het zal al wel een hele deken zijn ondertussen , je gaat sneller dan mijn sprei van stof haha.Ik vind het heel knap dat je aldoor zo'n blok bedenkt....
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb het oude breiboek van mijn oma, begin 20ste eeuw, toen ze voor haar acte handwerken studeerde, moeilijk allemaal hoor, ik zal eens wat voor je scannen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supermooi blokje weer, dank je wel!
    groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi motiefje. Toch bijzonder dat je met alleen recht en averecht breien zulke mooie effecten kunt bereiken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heee dit breiberichtje heb ik gisteren gemist zie ik, maar ben ook weinig achter de lap geweest.
    ik heb weer zin om een blok op te zetten. moet er gewoon weer voor gaan zitten merk ik. als het eenmaal op de pen staat dan komt het wel weer.
    leuk blokje trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuke ideetjes, heb de beschrijvingen gebruikt voor het maken van kussen, geeft ook een leuk resultaat, het is wel een beetje uittellen, maar het lukt wel. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...