Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 maart 2013

Rode babysokjes Tom ...



Voor mijn babypop maakte ik deze sokjes, en ik heb ze Tom genoemd. Ze hebben een goede pasvorm.
Het is een gewoon-heel-goed-te-doen-sokje .... Heel geschikt om de kleine voetjes warm te houden!


Voor de liefhebbers volgt hier het patroon.

Rode sokjes Tom

Deze babysokjes worden met 2 naalden nr. 3 gebreid. Alle oneven naalden worden aan de achterkant van het werk gebreid, de even naalden aan de voorkant.

Zet 37 steken op en brei naald 1 t/m 4 recht (= 2 ribbels).
Naald 5 (achterkant): (1av – 1r) steeds herhalen, eindig met 1av (=boordpatroon).
Naald 6: (1r – 1av) steeds herhalen, eindig met 1r
Naald 7 t/m 17: herhaal steeds naald 5 en 6.
Naald 18 (voorkant): recht, meerder verdeeld 3 steken in deze naald (=40 steken).
Naald 19: 40 av
Naald 20: 40 r
Naald 21: 40 r
Naald 22: 1 r – (2 steken recht samen breien – 1 omslag) steeds herhalen – eindig met 1 r (= gaatjestoer voor het koordje)
Naald 23: 40 r
Naald 24: 15 r – 10 r – laatste 15 steken laten wachten op de naald. Je gaat nu met de middelste 10 steken verder breien om het bovenvoetje te maken. Brei 16 naaldjes tricotsteek (= achterkant av. breien en voorkant r. breien) en eindig aan de voorkant, neem nu  8 steken met de linkernaald langs de zijkant van het bovenvoetje op en brei deze ook recht en vervolgens de 15 steken die je hebt laten wachten.
Naald 25: 32 av, neem nu langs de andere kant van het bovenvoetje 8 steken op de linkernaald en brei deze ook av. , zo ook met de laatste 15 steken die je hebt laten wachten. Alle steken worden vanaf hier weer gebreid (=  56 steken).
Naald 26 t/m 29: recht (= 2 ribbels)
Naald 30: recht
Naald 31: av
Naald 32 t/m 35: recht (= 2 ribbels)
Naald 36: 23 steken recht – 10 steken recht – laatste 23 steken laten wachten.
Brei nu met de middelste 10 steken in ribbelsteek verder voor de zool.
Aan het einde van iedere naald de laatste steek van de zool samen breien met de eerste steek van de wachtende steken.
Als er nog aan weerskanten 5 steken over zijn de naald helemaal uit breien. In de volgende naald alle steken losjes afkanten.

Sluit de hiel en de achternaad van de sokjes.
Brei het tweede sokje op dezelfde manier.



22 opmerkingen:

  1. Zo een schattige en lieve baby sokjes!
    Leuk dat je het patroon deelt, maar met twee naalden
    kan ik niet overweg. Toch bedankt!
    Nog een fijne dag, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie babyschoentjes zijn dit geworden, de rode kleur geeft ze iets stoers! Leuk.

    groetjes,
    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattige sokjes. Die ga ik zeker breien, er zijn 2 baby's op komst in mijn familie en vriendenkring. Dank voor het patroon.
    groet,
    viv

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk dat je het patroon zo duidelijk erbij zet. Ik ga ze zeker eens proberen en dan ook voor mijn poppen. Groetjes Céline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog helemaal in de sokjes-mood zie ik. Leuk, rode, is weer eens wat anders dan altijd maar roze-blauwe-witte sokjes.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Was dit één van je 25 projecten ;) Superleuk zijn ze geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooooooooooooooooooooooooooooo ze zijn wl heeeeeeeeeeeel schattig de rode baby sokjes....
    Nou daar gaat vast een kleine hummel warme voetjes in krijgen....

    groetjes hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer zo'n lief sokje! Leuk in het rood.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lief! ♥ Ga ik zeker eens maken voor iemand die een baby krijgt.
    Leuk klein cadeautje om te maken.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor, zo'n stoere rode sok. Die wil iedere baby wel aan zijn of haar voetjes hebben... Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super schattige babysokjes! Heel knap werk, Elizabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schattige slofjes!! Ik blijf het verwarrend vinden die termen sokjes en slofjes door elkaar... sokjes zijn voor mij die dingen met een boordje, hiel en teentjes, en wat jij maakt zijn voor mij slofjes.. ;) Sorry als ik zeur, ze zijn, hoe ze dan ook heten, werkelijk superlief!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, nee je zeurt niet hoor! Je hebt eigenlijk gewoon helemaal gelijk! Er zullen dus meer slofjes komen dan sokjes.... Van de laatste een enkele variant t.z.t....

      Verwijderen
  13. O,wat een schatjes ik ga ze direct pinnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat schattig, heeft u het (stoere) patroon voor mij? voor mijn (premature) kleindochter, ze schopt alle sokjes uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zijn ze groot genoeg voor een echte baby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allo Elizabeth, Ik vind het hele leuke sokjes maar ik weet niet ( meer) hoe ik koordjes moet maken. Kan je me dat misschien vertellen? Ik ga morgen wol kopen en begin weer te breien na het 20 jaar niet meer te hebben gedaan. Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://m.youtube.com/watch?v=yYSOkGEIPZU

      Daar zie je de uitleg voor het koord.

      Verwijderen
  17. Help, ik kom niet uit de zool! pieterkooijman@vodafonethuis.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. antwoorden
    ik ga de sokjes proberen breien

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...