Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 28 maart 2013

Communicatie ...

Gisteren had ik een metafoor geplaatst over (veel) praten en het effect daarvan.
Misschien trap ik een open deur in, maar ik heb de laatste jaren veel geleerd over communicatie.
En dan vooral over wat je niet en wat je wel moet/kunt doen al naar gelang de situatie.



Het klinkt misschien niet zo aardig, maar er zijn veel mensen die iemand onder het mom van belangstelling kunnen uithoren. Er wordt begonnen over een bepaalde situatie en men geeft dan aan b.v. verbaasd te zijn, of verwonderd... En dan valt er een stilte. Op dat moment verwacht die ander dat jij verder gaat en ook het één en ander over die situatie vertelt, liefst nog wat nieuwe feiten aandraagt...
Als je dit niet doet, duurt de stilte even voort... Daar moet je echt leren tegen te kunnen.
Als je niets los wilt laten over de bedoelde situatie, moet je je ook niet laten triggeren door de stilte om toch maar iets toe te voegen. Wat je wel kunt doen is een korte opmerking plaatsen zoals "o ja?"
Daarmee lok je de ander echter wel uit om door te gaan met het verhaal. Het is de vraag of je dat wil.
Als je de stilte gewoon laat duren, of hoogstens een keer "mhmh" zegt, pakt die ander meestal de draad weer op en wordt er een draai aan het verhaal gegeven.



Vaak wordt een suggestieve opmerking geplaatst, zoals b.v. "ik weet niet wat er allemaal speelt..."
Nooit op ingaan, vind ik. Als iemand wil weten van jou wat er speelt, dan moet hij of zij maar gewoon vragen "wat speelt er op dit moment ...?"
Nog zo'n instinker is "ik weet niet wat de bedoeling is..." Je hebt de neiging om dan meteen te gaan invullen.
Niet doen, als je er in principe niets over wilt zeggen...



Mensen vinden het over het algemeen niet leuk als je op bovenstaande manier reageert op hun uitlokkingen...
Zelf vind ik dat niet erg. Ik heb er een grote hekel aan om op dergelijke manieren benaderd te worden.
In vervelende situaties kan het je voor veel narigheid behoeden. Je zegt o zo snel iets teveel.
Soms kun je ook beter zeggen dat je over iets niet wilt praten, dat geeft een heel stuk duidelijkheid.

Dit waren zo maar wat overdenkingen van mij; gegroeid in de praktijk van elke dag.
Het kan zijn dat het helemaal jouw stijl niet is en dat je zelf heel anders in elkaar zit.
Ik vond het leuk om er een keer over te schrijven...

13 opmerkingen:

  1. Over communicatie raak je nooit uitgeleerd. Er zijn inderdaad veel valkuilen en ik herken een heleboel in je verhaal. Veel mensen (ook ik) voelen zich 'verplicht' stiltes in te vullen. En ja, voor je het weet heb je dan meer verteld dan je van plan was.
    Dank je wel voor het delen van je overdenkingen. Voor mij goed om weer eens bij stil te staan.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel interessant om jouw kijk hierop te lezen en goed om er eens over na te denken.
    Een goed voorbeeld van "wijsheid komt met de jaren" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en ik vind het bijzonder om dit eens even duidelijk te kunnen lezen en wil je daarvoor bedanken....want het zijn ware feiten die hier staan, vind het zelf wel jammer dat er mensen zijn die dat doen en ik vind dat profiteren van andermans goedheid

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar Elisabeth. het zijn echt instinkers. Dank voor je tip`s!

    groet,
    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed omschreven meis en zoooo waar!!!!!!
    Hoe vaak wordt communiceren op deze wijze niet gebruikt om een doel (niet altijd met de juiste intenties) te bereiken.

    Zelf heb ik ook moeten leren om vanuit de IK te communiceren. Dus niet zeggen "JIJ vindt dat ..." want dat kun je niet weten ... maar zeggen "Bij mij komt het over dat jij ..." en het werkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk en interresant over communicatie kan je iedere dag leren ,dank voor de duidelijke weergave lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed om te lezen dat je bezig bent met communicatie in de goede zin van het woord, zelf ben ik daar ook al heel lang mee bezig. Het is bijna een hobby geworden :)

    Waar ik zelf nogal een ster in was om altijd maar weer uit te leggen als ik niet wilde of kon afspreken, of gewoon iets niet wilde doen omdat ik er geen zin in had. Nu doe ik dat niet meer, ik zeg gewoon, "nee dan kan ik niet, of ik heb er geen zin in" zonder uitleg. Het werkt prima, vooral bij de mensen die toch het naadje van de kous willen weten :)

    Ik kan hier nog zoveel over schrijven......

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed om je overdenking te lezen. Wat Crejann hierboven schrijft is ook heel herkenbaar.
    Leuk om even bij stil te staan en je een beetje bewust van te worden.
    Bedankt!
    groeten Cream@

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoop maar dat ik je goede raad kan opvolgen als er weer eens iemand mij uit wil horen...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel herkenbaar,ik voel mij ook altijd verplicht om het uit te leggen waarom!!!Voor je zelf opkomen,en toch niet schuldig voelen.
    Een wijze les Elizabeth.Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi om te lezen Elizabeth. Gisteren was ook zo'n moment bij de kapster, die over een familiezaak met een klant bezig was (en ik alles kon horen). De kapster vroeg door en de klant zei, op een heel prettige manier "Daar wil ik het verder niet over hebben, dat is iets wat van allerlei kanten bezien kan worden". Kapster "dat snap ik", en et gesprek ging soepel weer op een ander onderwerp over.

    Ikzelf moet nog veel leren over communicatie.... (wijsheid komt met de jaren, we wachten al lang :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...