Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 maart 2013

Meebreideken blok 90: Kloosterbogen



Blokje 90 al weer.... nog maar 10 te gaan en dan is het doel bereikt!
Deze laatste blokjes zoek ik met de grootste zorg uit. Er zijn al heel veel steekjes gepasseerd, maar nu zoek ik echt naar bijzondere combinaties en motieven...
En toen stuitte ik op kloosterbogen, origineel ´cloisters´....

Het motiefje van het blokje van deze week vond ik via Pinterest en komt van All Free Knitting.
Ik heb het een klein beetje aangepast en een beschrijving gemaakt.



Blok 90:  Kloosterbogen…

Afkortingen:
·         r = recht
·         av = averecht
·         rb.st= ribbelsteek
·         2 r.sbr = 2 steken recht samenbreien
·         1 r.d.o. = rechte dubbele overhaling ( 1 steek recht afhalen, volgende 2 steken recht samenbreien en dan de afghaalde steek hier over heen halen)
·         1 r.e.o.= rechte eenvoudige overhaling (1 steek recht afhalen, volgende steek recht breien en de afgehaalde steek over de gebreide steek heen halen)
·         B =  bobbel ( 1r, 1 av , 1r, 1 av, 1r in één en dezelfde steek , alle gebreide steken terugplaatsen op de linkernaald en dan de  2e , 3e, 4e, 5e steek elk afzonderlijk over de 1e heenhalen.

Het aantal steken voor dit patroontje moet deelbaar zijn door 10 + 1, plus eventuele kantsteken. Ik heb er voor gekozen om het patroontje 4 keer te herhalen, dus kom ik aan 40 + 1 + 4 = 45 steken.



Zet 45 steken op en brei 3 naalden ribbelsteek. Begin met onderstaand patroontje aan de voorkant. Alle oneven naalden brei je aan de voorkant, alle even aan de achterkant.

Naald 1, 3 en 5: 2 rb.st – 1r – (1r – 7av – 2r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 2 en alle even naalden: 2rb.st – 41 steken breien zoals ze zich voordoen – 2 rb.st
Naald 7: 2 rb.st – 1r – (1o. – 1r.e.o. – 5av – 2 r.sbr – 1o. – 1r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 9: 2 rb.st – 1r – (1r – 1o. – 1 r.e.o. – 3av – 2 r.sbr – 1o. – 2r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 11: 2 rb.st – 1r – (1o. – 1 r.e.o. – 1o. – 1 r.e.o. – 1av – 2 r.sbr – 1o. – 2 r.sbr – 1o. – 1r) 4 keer breien – 2rb.st
Naald 13: 2 rb.st – 1r – (1r – 1o. – 1 r.e.o. – 1o. – 1 r.d.o. – 1o. – 2 r.sbr – 1o. – 2r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 15: 2 rb.st – 1r – (2r – 1o. – 1 r.e.o. – 1r – 2 r.sbr – 1o. – 3r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 17: 2 rb.st – 1r – (3r – 1o. – 1 r.d.o. – 1o. - 4r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 19: 2 rb.st – 1r – (1r – 3av – B – 3av – 2r) 4 keer breien – 2 rb.st
Naald 20: 2 rb.st – (2av – 7r – 1av) 4 keer breien – 1 av – 2 rb.st

Deze 20 patroonnaalden herhalen zo vaak als nodig is om een lapje te krijgen van ongeveer 19 cm. Bij mij waren het precies 60 naalden. Daarna 3 of 4 naalden ribbelsteek breien en losjes afkanten.


Veel dames zijn benieuwd naar het eindresultaat, dat nu toch wel een beetje in zicht komt...
Dus vandaag laat ik ook wat foto's zien van de grote deken, met hier en daar nog een gat.., want daar moet nog iets gebeuren!




Fijn weekend allemaal, het is heerlijk fröbelweer!


22 opmerkingen:

  1. Ik ben pas begonnen te bloggen, dus ik was veel te laat voor je meebreideken, maar ik vind hem echt prachtig! GOOD WORK GIRL!
    Prettig weekend , Mariet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt als nog beginnen hoor..., er zijn heel veel mensen die nog lang niet bij blok 90 zijn!

      Verwijderen
    2. Had ik zelf ook al aan gedacht, maar eerst het bloemenkleed, maar voor jouw sprei was ik in mijn hoofd ookal kleurtjes aan het uitzoeken . Hoeveel uur hadden we ookal weer in een dag?
      Prettige zondag!

      Verwijderen
  2. ongelooflijk mooi!!!!!!
    met groet PUUP

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige deken! Als ik dat eerder ontdekt had........
    Super zeg!
    Geniet van dit prachtige fröbelweer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij zijn er twee weken geleden mee begonnen en hebben intussen 10 blokken van dezelfde kleur(wit dus)ve hadden er ook al acht andere maar gaan nu toch voor 1 kleur.
      super leuk!

      Verwijderen
  4. Ohhhhh, Elizabeth, wat wordt je deken mooi!!!! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er een beetje stil van......wat een prachtige deken!!!!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt weer een prachtig patroon gevonden, Elizabeth! Ik begin het steeds jammerder te vinden dat ik niet voor de vollo 100 blokken ben gegaan. Maar wat niet is, kan nog komen. Weet je wat, zodra het schip met tijd binnen is, ga ik eraan beginnen. Flauw hè. Er zijn nog zoveel dingen die ik wil doen, maar dat herken jij wel. Jij wilt nog leren dubbelbreien, toch? ;-)
    Groetjes en een gezellig fröbelweekend!
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt voor vandaag inderdaad een heel bijzonder en mooi patroon gekozen.
    Wat ziet de deken er prachtig uit. Petje af voor al dat werk!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig deken, dit wordt mijn volgende project! Ik zet hem direct op mijn 'To-Do' Pinterestbord.
    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alweer een prachtige steek Elizabeth, je hebt weer iets origineels gevonden! En je deken is SUPER, prachtig, origineel en lekker warm want ze is met liefde gemaakt!
    Groetjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi patroon heb je gevonden.
    En ik vind je deken echt G E W E L D I G !

    Fijne avond.

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wow, wat wordt je deken mooi!!! En dat patroon met bogen is helemáál super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeeee wat wordt het gaaaaaaaaf !! Waarom kan ik nou geen 5 dingen tegelijk zuchtttttt......

    Fijn weekend !!

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, weer zo'n mooi patroon en ook nog die geweldige overzichtsfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! Je hebt ook weer een heel bijzonder patroon gevonden. Dit is een erg leuk project. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit is echt een geweldig mooi patroontje. Wat een super mooie deken wordt het. @

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel erg mooi Elisabeth! De 'kloosterbogen' zijn ook prachtig. Mijn deken ligt stil, ik brei nu voor een paas/hobbymarkt. En laten Arne en Carlos daar ook een leuk boekje over hebben gemaakt :) Hun boek "Bloempjes Buiten" is volgens A&C's-Facebookpagina pas uit, jij bent nu hartstikke bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb vandaag je blog ontdekt. Ik brei samen met een vriendin die alleen maar recht kon breien. Nu kan ze averecht, steken opzetten, afkanten, ajour breien. We hebben samen een kleine lappendeken gemaakt en aan zeker beginnen aan de grote deken. Had zoiets al in gedachten en kan nu zó makkelijk aan patronen komen! Heel erg bedankt voor je site. Omdat zij nog niet zo goed kan breien zullen we af en toe een lap in tricotsteek breien maar je inspireert ons enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat geweldig dit!! Ik word nu pas wakker, en ben vol enthousiasme begonnen...! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. heb de groninger meebreideken pas af , ben voor rand 2 gegaan maar kan nergens vinden hoe je de hoek omgaat brei hem trouwens los zet hem daarna aan de deken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...