Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 maart 2013

In the mood of ... babysocks

Hoe het komt weet ik niet, maar ik ben opeens helemaal in de ban van babysokjes breien en haken.
De aanleiding was misschien het zien van een aantal mooie sokjes die de moeder van vriendin Corrie had gebreid... Ze doet dit zomaar uit haar hoofd en ze vliegen als het ware als broodjes over de toonbank.

de sokjes van de moeder van Corrie...

Oké, dan word je wel nieuwsgierig naar hoe die sokjes gebreid worden. Corrie zou het haar moeder vragen en proberen op te schrijven.
Intussen ging ik op internet kijken, bij Google afbeeldingen en tikte ik gebreide babysokjes patronen in en tja..., dan even goed kijken of er iets is dat er op lijkt.. En jawel hoor, de sokjes op de website van Wollemijn lijken er sprekend op! Dus ik ging aan de slag met dit patroontje ....
Ik kwam er maar niet uit; het begin snapte ik al niet. Dan maar om advies vragen..., maar er kwam helaas geen reactie. Een stuk verder in het patroon las ik over de richelsteek. Ik dacht eerst dat ze misschien de ribbelsteek bedoelden, maar heb het toch maar even opgezocht.
Intussen was Corrie ook hard aan het meedenken en aan het overleggen met haar moeder.En nu zijn we eruit!


En kijk .... m'n eerste sokje is af, nu de tweede nog....! Het is erg dat ik het zeggen moet, maar dan is voor mij eigenlijk de `jeu` er al weer af... Ik heb het patroon voor mezelf opnieuw genoteerd, zodat ik later nog weet hoe ik dit sokje moet breien.

Daarna kwam de volgende ingeving; kijken bij mijn oude patronen en in de doos met babyspulletjes...
Ik kwam daar nog een heleboel moois tegen; verkleurde en verwassen sokjes, geschreven notities en krabbels bij patronen... Geen idee waar het allemaal vandaan komt. Maar ik ga er wel mee aan de slag.
Dus met enige regelmaat komen er sokjes voorbij en zal ik wat beschrijvingen geven of linkjes naar bestaande patronen...

Vandaag het herschreven patroon zoals bovenstaand sokje is gebreid. Je breit ze op 2 naalden en heen en weer.

Geribbelde babysokjes Jasmijn 

Deze sokjes worden gebreid m.b.v. de richelsteek. De richelsteek heeft 6 naalden en brei je als volgt:
Nld. 1: alle steken recht (voorkant werk)
Nld. 2: alle steken averecht (achterkant werk)
Nld. 3: alle steken recht (voorkant)
Nld. 4: alle steken recht (achterkant)
Nld. 5: alle steken averecht (voorkant)
Nld. 6: alle steken recht (achterkant)

Zet 42 steken op met naald 2,5 en brei de allereerste naald (=achterkant werk) recht. Dit is het bovenrandje van het sokje.
Nld. 1 t/m 18: brei de 6 naalden van de richelsteek zoals hierboven beschreven 3 maal.
Nld. 19: 1r, (2 r.sbr, 1 omslag) herhalen, 1r. (= gaatjestoer)
Nld. 20 t/m 24: herhaal toer 2 t/m 6
Nld. 25: 15 r, 12 r, laat de laatste 15 steken rusten.
Nld. 26: Ga verder met de middelste 12 steken (laat aan de andere kant dus ook 15 steken rusten) en brei deze av. Dit wordt het bovenstuk, de wreef.
Brei naald 3 t/m 6 met deze 12 steken en daarna nog 2 keer naald 1 t/m 6 met deze 12 steken. Je eindigt dus aan de achterkant van het bovenstukje. Hierna ga je als volgt verder met het hele sokje;




Nld. 27: 12 steken recht, aan de zijkant van het bovenstuk (aan de linkerkant)10 steken opnemen en recht breien, en vervolgens ook de 15 steken die je hebt laten rusten recht breien. (voorkant)
Nld.28: 14 steken av, 2 steken av. samenbreien, 21 steken av, 10 steken opnemen aan de andere kant van het bovenstuk en averecht breien, de laatste 15 rustende steken ook averecht breien. (achterkant)
Nld.29: 14 r, 2 r.sbr, 45 r.
Nld.30: 60 r
Nld.31: 60 av
Nld.32: 60 r
Nld.33 t/m 38: herhaal naald 1 t/m 6

Knip de draad (20 cm) nu af en haal de eerste 25 steken af. Hecht een nieuwe draad aan bij het breien van de volgende 10 steken, brei aldoor recht zodat er ribbels ontstaan.
Je krijgt dus de volgende verdeling: 25 steken laten rusten – 10 steken recht – 25 steken laten rusten.

Zool
Ga verder met de 10 middelste steken (recht breien) en vorm een zool door aan het einde van elke naald de laatste van de 10 steken en de eerste van de wachtende steken recht samen te breien.
Kant af als er aan weerskanten nog 5 steken in de wachtstand staan. Sluit de achternaad, de hielnaald en de zool.
Haak of draai een koordje van 45 cm lang (of neem een lintje) en haal die door de gaatjes. Strik de koordjes netjes.


46 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die daar last van heeft..: uren bezig zijn met iets opzoeken/uitzoeken dat je wilt maken en dat dan eindelijk gevonden hebben of uitgevogeld hebben, er 1 maken en er dan eigenlijk al klaar mee zijn... Maar ze zien er wél schattig uit hoor!
    (en ik denk dat menigeen blij is met je patroon)
    Groetjes Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schattig al die babysokjes.
    Als het babytijd is weet ik waar ik moet zijn voor een patroon.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo schattig. Zo jammer dat ik dat breien maar niet onder de knie krijg hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, afwisseling is het toverwoord, hè. Heel herkenbaar.
    Maar die babysokjes zijn wel erg schattig! Kan me goed voorstellen dat je daarvan in de ban raakt. Voor je meebreideken heb je tig verschillende blokken bedacht, misschien kun je nu zo'n serie met allemaal verschillende babysokjes bedenken en breien ☺☺☺
    Het is in ieder geval heerlijk brei-weer.
    Fijn weekend,
    groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig dat je dit patroontje uitgewerkt hebt! Ik vond namelijk onlangs in een doos met speelgoedtracktors op zolder mijn allereerste paar zelfgebreide slofjes (logische plek toch, hi hi) die er precies zo uitzien als deze die jij gebreid hebt. Moet je nagaan, ik was toen 11! Met dit patroon zou ik ze graag nog eens een keer namaken :) Dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een sokje is speciaal voor baby's die willen leren hinkelen. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat super van je dat je het patroon zo duidelijk beschreven hebt.
    Als ik mijn andere dingen afheb, ga ik ze toch eens proberen.
    Het moet tenslotte in de familie blijven.
    En die tweede, die moet je toch gaan maken zeg.

    Groeten van Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattige baby sokjes!
    Ik denk dat ik toch maar eens breien moet gaan leren ;-)

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke sokjes met alweer een heel duidelijke beschrujving elizabeth, ze zien er pravhtig uit en mijn handen jeuken maar nu kan ik even niet freubelen met mijn ingepakte hand :(
    groetjes rita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve sokjes. Ik vind het altijd zo leuk om te breien :)
    Dank je wel voor het patroon.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dank je wel voor het patroon..leuk zeg!! en wel die tweede gaan breien hoor..tis echt zo'n snoepie!!! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. o zo knap... ik wil ook nog eens aan de babysokjes, ik vind ze zo lief... maar dat haken, breien gaat me niet lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een liefies ook. Ze lijken sprekend op de babyslofjes die ik pas op mijn blog had geplaatst waarvan ik het patroon vond in een boekje van eind jaren 40, máár die brei je op vier pennen en dat lukt me niet :) Kan ik ze nu toch gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig goed idee dit patroon en ze zijn ook super schattig. @

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een schatjes ! ik wil ook zo'n zachte sokjes aan mijn voeten !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie sokjes,en bedankt voor je patroontje.
    Mijn to do lijsjes word wel erg lang.
    Ik zie ook zoveel moois voorbij komen.
    Ik ben nog steeds niet aan het handwerken.
    Want ik heb bij mijn slijmbeurs ontsteking ook een tennisarm.
    Geduld nog maar,ik heb wel weer een voordeel,dat ik veel tijd heb om jullie blogs te bezoeken.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. leuk ,ben ook aan de babysokjes toevallig weer een paartje patroon van wolhalla.nl ook leuk en niet ingewikkeld groet en brei ze

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het sokje is mooi en lief geworden en de andere gaat snel nu je het uitgedokterd hebt ;-))
    Veel succes en plezier want al je breiwerk is leuk!!
    Groetjes Hetti

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, geweldig!! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt voor het patroon, ik heb ze nu al gemaakt! Het kost echt niet veel tijd, dus ik hoop dat jij de tweede ook snel maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben geen ervaren breister. Hoe neem je de 10 steken extra op, wanneer je de 12 steken van de wreef gebreid hebt. Met een extra draad?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hallo ik weet niet welke de steken zijn van naald 27 ( 10 steken ophalen) , en ook kom ik steeds 1 steek te kort bij het gaatjes maken hoe kan dat ?? bedankt, elisabeth lloret de mar

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat leuk dat je dit patroon deelt. Nu kan ik voor mijn kleinkind net zulke sokjes breien als mijn moeder voor mijn dochters breidde. En ze lukken prima met jouw patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat leuk dat je dit patroon deelt. Nu kan ik voor mijn kleinkind net zulke sokjes breien als mijn moeder voor mijn dochters breidde. En ze lukken prima met jouw patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo wat lieve sokjes wil e ook graag maken maar hoe neem je die steken op de zijkant op kan u het voor me uitleggen hoor het graga grtjes Albertha

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik zie dat meerdere mensen het al hebben gevraagd maar hoe neem ik die steken aan de zijkant op? Vind de sokjes zo leuk en zou het jammer vinden als ik ze nu niet af kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je neemt dan lusjes op aan de zijkant van het breiwerk. Even googlelen op 'steken opnemen zijkant breiwerk' en je ziet verschillende links waarop het wordt uitgelegd en laten zien.

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor je reactie, ik heb het sokje inmiddels af maar hij is ontzettend klein uitgevallen! Heb gewoon het patroon gevolgd, maar de pop past hem zelfs maar net.. Jammer, want kan nergens een soortgelijk sokje vinden, deze zijn zo schattig! Maar ik ben denk ik te onervaren om zelf het patroon aan te passen.

      Verwijderen
    3. De één breit losser dan de ander, daar kan dus verschil in zitten. Je zou ook iets dikker garen kunnen kiezen of breien met naald 3, dan vallen de sokjes ook groter uit!

      Verwijderen
  27. Leuk om te doen Maar ik snap het zooltje niet Als die 10 steken op zijn wat doe je dan met de 2x 20 steken? Ik kom er er niet uit!
    Ik hoop op antwoord Vr Gr Imelda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super leuke slofjes! Ik krijg alleen het laatste stukje van de zool niet goed, snap het niet. Als je aan weerszijde nog 5 steken hebt staan moet je die dan afkanten samen met de middelste 10 steken??? Hoe dan
    Mvg Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Kleinkindje op komst (éérste!)! Wat ben ik blij met dit patroontje!
    Dankjewel uit België

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen! En eerste kleinkind krijgen is geweldig... heerlijk!

      Verwijderen
  30. Hoi, bedankt voor het patroon.ik ben een ervaren breister, maar iets klopt er niet. Als je zoals je schrijft voor de zool, bij elke toer, de laatste van de tien en de eerste van de 25 overige steken samenbreit, hou je aan elke kant 20 steken over en is het zooltje veel te kort. Of ik begrijp het niet goed,ik hoop dat je het wil uitleggen, want nu zit ik met een half sokje. Hierboven had ook al iemand anders hetzelfde gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yvonne, Je houdt bij iedere mindering de 10 steken over. De samengebreide steken is de eerste steek van de 10.

      Verwijderen

  31. Ik ga deze schattige slofjes breien voor de baby born pop , misschien te groot , maar maak niet uit , bedankt voor dit leuke patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Leuk dat je dit wil delen .
    Mijn vraagje...is de onderkant slofje ribbel of tricot ?
    Bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De onderkant is ribbelsteek, ik zie dat ik dat er niet bij heb gezet...
      Succes!

      Verwijderen
  33. Beste Elizabeth,
    Een mooi en lief sokje. een vraag Bij de beschrijving: hecht nieuwe draad aan bij het breien van de volgende 10 steken, brei aldoor recht zodat ribbels ontstaan. Maar hoeveel naalden voordat de zool begint?
    Hartelijke groet, Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Op het punt waar je de nieuwe draad aan hecht, begint ook de zool. Je breit net zolang ribbels totdat er aan beide kanten nog 5 steken in de wacht staan, zie beschrijving kopje zool...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo. Ik heb een slofje af maar als ik het in elkaar naai heb ik een punt bij de teen. Ik weet niet wat ik verkeerd doe

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo. Ik heb een slofje af maar als ik het in elkaar naai heb ik een punt bij de teen. Ik weet niet wat ik verkeerd doe

    BeantwoordenVerwijderen
  37. geweldig patroontje.En zo duidelijk beschreven. complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Schattig sokje en makkelijk te maken. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zo n fijn model deze sokjes.Breide ze destijds al voor de kinderen (nu 32 en 29 )en nog steeds op verzoek.Het blijft leuk om te doen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...