Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 25 januari 2014

Oude handwerktijdschriften ...




Bij het opruimen van de zolder van mijn ouderlijk huis kwamen ook een heleboel oude tijdschriften tevoorschijn. Niet zomaar tijdschriften..., maar tijdschriften die bewaard zijn met een bepaald doel.
Omdat er iets in staat dat een speciale betekenis heeft, of - net zoals wij - er misschien later nog iets uit gaan maken.
Tja, en deze oudjes lagen al heel lang vergeten op zolder...., maar 't is nu wel heel gaaf om ze bekijken!


Wat een schattig babysetje hè.....  Het patroon komt nog t.z.t.



3 Suisses was echt een begrip! Daar heb ik heel wat breiboeken van gevonden. En we kochten er vroeger ook vaak wol van. 



Ik weet nog dat ik als kind verschrikkelijk graag langs die draadjes streek en het liefst wilde ik ze losmaken en zelf hebben ...





Alleen de plaatjes zijn al heeeeeeeeerlijk om naar te kijken. Soms krijg ik spontaan de slappe lach. Dat ze vroeger toch die kleren aan gehad hebben. Maar waarschijnlijk lachen de mensen over 60 jaar ook weer om wat wij nu dragen...



En ik vond ook een heel oud exemplaar van de Spiegel, bewaard omdat er iets over het koninklijk huis in stond denk ik ...

En het volgende wil ik jullie echt niet onthouden..., ga d'r maar even goed voor zitten!


Ja, je leest het goed.... gebreide onderkleding ....



Een gebreide dames-slip, ahum 


Ook de kinderen droegen gebreid ondergoed. Ik mag hopen van katoen! 
Er staan ook nog gebreide lange onderbroeken voor heren in. Dus als er iemand interesse heeft....

Toch bewaar ik deze tijdschriften; het is een stapeltje van een kleine 10 cm, dus daar vind ik wel een plekje voor. Ik zal in de toekomst af en toe een leuk patroontje m.b.v. een foto plaatsen. Als ik voor iemand met bijzondere interesse een gescand patroon kan maken, doe ik dat graag. Dan moet je me even mailen.




39 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk om in zulke oude tijdschriften te neuzen. Kan me herinneren dat ik in de jaren 60 als klein kind een gebreide borstrok droeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk is dit om te zien Elizabeth, ik kan daar ook zo van genieten en zou het heel leuk vinden als je af en toe zo'n leuk patroontje plaatst ;o)
    fijn weekend ,Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 3 suisses,, ik ben er mee opgegroeid, heerlijk als er zo'n pakketje wol gebracht
    werd, maar een gebreide onderbroek heb ik gelukkig nooit gehad!
    Erg leuk, al die oude patroontjes, nooit wegdoen hoor.
    Geniet er nog maar van,
    groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuke blog zeg ik vondt u via andere haakster

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, die oude bladen... Ik kan me ook die draadjes herinneren: zulke mooie kleurtjes! Volgens mij werden de vorstrokjes wel van wol gebreid. Mijn moeder heeft mij wel verteld over het kriebelende ondergoed, wat ze als kind aan had. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de damesslip (met pijpjes) en dan zo'n lang hemd erover... Kleedt mooi af!
    Ben benieuwd naar de patronen, leuk om zulke bladen door te kijken. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    3suisses is bekend hé, dat ken ik ook van vroeger, toen mijn mama daar wol van kocht.
    Maar uitstekende kwaliteit denk ik hé?!
    En ondergoed in wol??

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik droeg als klein meisje een gebreid hemdje, bbrrr die kriebelde altijd zo en die draadjes in de breiboekjes vond ik ook altijd reuze interessant. Leuke blaadjes hoor en echt bewaren, pure nostalgie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh die zijn geweldig, die plaatjes zo mooi!
    En ik denk dat jij nu een slipje aan het breien bent ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Supermooi die oude handwerkboekjes, zelf heb ik er ook veel, gekocht op een rommelmarkt.
    Heerlijk om daarin te bladeren.
    Ook die boekjes met de wolstaaltjes erin, hadden we vroeger thuis al, en kon er toen al bij weg kwijlen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. enig die bladen, de foto's en tekeningen zijn ook zo mooi .ik had vroegerk.k.zo'n kriebelend borstrok ( alleen de naam al het is toch een gek woord borstrok) en mijn moeder haakte wel bijkomstige bikinis voor ons, die vreselijk uitzakten als ze nat werden, maar gelukkig geen onderbroeken.
    die staaltjes mocht ik altijd hebben en ik maakte er rokjes van voor de barbie, pakte ze op een tekening....ah...nostalgie...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie vonst. Inderdaad is het bekijken alleen al heel leuk. En de herinneringen die dan boven komen. Als je om het stapeltje een mooi lint doet, staat het nog leuk in huis ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaaf he die oude bladen.
    Die haken en breien heb ik ook nog en ik heb een hele jaargang Libelle gebonden van een tante weer gekregen ik dacht van 1949.
    Zo leuk om door te bladeren en te lezen hihi das echt genieten.
    Veel plezier met je bladen, groetjes Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat gaaf zeg, ik herken de plaatjes ook nog van de tijdschriften van mijn moeder. Ik heb zelfs een oude verstellap met allemaal oefeningen van mijn moeder .

    Geniet er maar van die oude glorie, hoewel gebreid ondergoed geen glorie kunt noemen ,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heerlijk hè om die oude tijdschriften door te bladeren, vaak kom je patronen tegen die je nu weer ziet. Ik vind het wel leuk dat iedereen weer aan de brei en haak is geslagen om het borduren maar niet te vergeten.
    Koester ze maar.
    Fijne zondag en groeten van Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een vondst! Lekker retro. De modellen zijn natuurlijk wel anders nu, maar vaak zijn brei ideeën van toen nu nog heel goed te gebruiken.
    Ik heb als kind wel gebreid ondergoed van wol aangehad, maar we hadden er altijd een katoenen hemd of onderbroek onder; de borstrok hadden we alleen in de winter aan en de wollen broekjes heb ik niet zo vaak aangehad, mijn oudere zusters wel.
    Goed dat je dit stapeltje bewaart, kan nog wel eens van pas komen.... Fijne zondag.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh wat gaaf om te zien, het roept zoveel herinneringen op! Mijn moeder en oma breiden ook altijd met wol van 3Suisses. En ja hoor, ik moest ook gebreid ondergoed aan. En niet van katoen, het was echt kriebelgoed. Daar heb ik wel een traumaatje aan overgehouden, hihi.
    Bewaar dit alles maar goed, want daar ga je vast nog vaak van genieten.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een schitterende vondst weer Elizabeth !Ja wie is daar niet mee opgegroeid bij ons thuis lagen er ook altijd zulke bladen op de tafel !
    Moet je goed bewaren hoor , pure nostalgie
    Whaha ik moet wel erg lachen van de opa hieronder die zit z'n ondergoed al te breien !

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig om even met je mee te kijken. Heel herkenbaar die gebreide onderbroek, die droeg ik in het voorjaar over mijn gewone onderbroek. Ik mocht dan blote benen als het een graad of 15 was en om het verder warm te houden, ging de gebreide onderbroek er overheen.
    Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo nostalgisch om dit allemaal te zien! Sommige modellen komen wel weer terug, alleen het gebreide ondergoed niet hoop ik! Die schriftjes moet je koesteren!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh ja, die tijdschriften lagen vroeger bij ons thuis ook. Heerlijk nostalgisch die foto's en patronen.
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gut Gut wat gaat dit blogje terug in de tijd, in mijn tijd. Ben ik dan al zo oud? Ja toch wel want de jaargangen 62 t/m 64 waarvan jij een afbeelding laat zien heb ik nog steeds. Ik kreeg ze als jong meisje als verjaardags kado want toen was ik ook al helemaal gek van handwerken. En de onderbroeken ook al waren ze van katoen die kriebelden ook wel, vooral als het een beetje warm was. Dat is mijn eigen ervaring. Ik moest vroeger als kind iedere dag 10 pennen breien aan een voor of achterpand van een onderbroek. Een verhoogde achterkant ik weet nog precies hoe dat moet. En een vierkant lapje dat later als kruisje in gezet werd. Zo heb ik het breien geleerd.
    Ik heb daar al eens een blogje over geschreven.
    Ik kan mij ook de 3 Suisses winkel hier in de stad nog goed herinneren. Als ik dat allemaal zo overdenk merk ik toch echt dat heel veel dingen heel erg veranderd zijn. Ik zie mijn kleinkinderen nog geen onderbroeken breien. Ja misschien kunnen ze een voorbeeld vinden op de computer en dan vol bewondering zeggen "och oma dat zijn rare broeken die doe ik toch niet aan".
    Zo dat was even terug in de tijd nu ga ik weer heerlijk quilten want ik moet niets meer maar mag doen wat ik zelf leuk vind.
    helemaal geweldig.
    Fijne dag.
    Marga




    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Elizabeth, geweldig, al die oude tijdschriften!! En ik kan me voorstellen dat je dit niet zomaar weggooit!! Mijn moeder haalde ook altijd breigaren bij de 3 Suisses winkel en maakte prachtige dingen voor mijn dochter. En vroeger in mijn kinderjaren heb ik ook mooi gebreide ondergoed gedragen....door mijn moeder en zelfs door mijn vader gebreid!!....die vond het een uitdaging om te leren breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, wat een heerlijke nostalgie! Ik zie ook een paar bladen van Prinses liggen. Dat is al lang geleden. Ik heb vorig jaar een hele stapel oude bladen gekregen van 3 suisses en wat is het dan heerlijk om die door te neuzen. Die gebreide onderbroeken heb ik als kind wel gedragen en ook de borstrokken. Fijn vond ik het niet, maar warm waren ze wel :)
    Heel veel plezier met je nieuwe schatten. Ik ben benieuwd naar wat je ervan gaat laten zien.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zuinig op zijn hoor!! Zo leuk om door te bladeren, terwijl de regen tegen de ramen slaat.
    Ga je volgen.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een zoldervondst Elizabeth! Deze mag je zeker nooit wegdoen, nu ik ze weer zie, de boeken met de draadjes echte breiwol in komt de nostalgie weer naar boven. Ook ik vond het zalig om over deze draadjes te wrijven en er de mooiste kleurtjes uit te kiezen.
    Als kind heb ik ook nog gebreide broekjes onderbroekjes gedragen, lekker warm in de winter onder ons kleedje want een lange broek was toen enkel voor jongens, voor ons waren het broekkousen.
    Koester deze tijdschriften hoor!
    Liefs,
    Christelle

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dit verhaal lees je gewoon met een big smile op je gezicht!!
    Dat is voor mij ook nostalgie (behalve dan dat modellenschrift van gebreid ondergoed, daar heb ik - gelukkig- nooit mee te maken gehad.... Moet ik niet aan dènken.... brr.
    En die draadjes van 3 suises... ik deed precies hetzelfde... Over de draadjes aaien, glad strijken en dan voorzichtig omslaan.... en dan nog eens kijken of de draadjes nog wel recht hingen.... Groot gelijk dat je ze houdt.... Je weet ooit wat je er nog eens mee doet... (dat heeft je moeder waarschijnlijk ook gedacht vroeger....)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat geweldig. Ik heb hier ook nog een hoop oude tijdschriften liggen, die ooit van mijn bomma zijn geweest.
    Ik ben trouwens weer geïnteresseerd in de het kinderondergoed, dus als je die voor mij wil scannen, zou ik dat helemaal geweldig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Via-via heb ik je blog gevonden (voor de breivierkantjes) en hop, daar vind ik zomaar een berichtje over gebreid ondergoed! Geweldig. Ik ben de laatste twee woensdagen bij ons in het streekmuseum een doos vol ondergoed aan het beschrijven voor de textielregistratie en ik zit midden in de borstrokken. Ik ga er binnenkort een blogberichtje aan wijden. Misschien is het wel een idee om een nieuwe borstrok te breien, zodat de bezoekers in het museum alles lekker kunnen aanraken en voelen. Ik zal je blijven volgen, wie weet komt er een leuk patroon langs. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een prachtige bladen heb je op zolder gevonden, het is echt een 'schat' hé. Marieke (van Boon en Staak) is vast even jaloers op je ;-).
    Die gekleurde draadjes, oh ik weet het ook nog zo goed, steeds voorzichtig er over heen strijken met een vingertje want ik mocht het niet stuk maken van mijn moeder.
    Sommige oude patronen kunnen echt niet meer hé, maar er staan toch ook een aantal patronen tussen die weer 'in' zijn.
    Heel veel plezier met je schat en dank voor het nostalgiemoment.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een mooie bladen! Echt iets om te koesteren!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een mooie bladen. Goed bewaren hoor!
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  32. super leuk om te zien, mij verveel je echt niet met zulke berichtjes hoor! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een rijkdom aan oude bladen en patronen, goed bewaren, zuinig op zijn! Toen ik bijna 10 jaar geleden aan het opruimen sloeg omdat we zouden gaan verhuizen (wat moet je met al die oude troep, zei mijn man) , heb ik al doe oude 'troep' weggegooid en wat heb ik er nu spijt van!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. een feest der herkenning........mijn moeder breide heel veel: 3 suisses......zo bekend!!!
    en die staaltjes, oh die mocht ik vaak hebben en ik zat ze maar te aaien.......
    wat dat het begin??.......;)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. wat GE_WEL_DIG! weer helemaal retro! Ik hou me heel graag aanbevolen voor wat scans! heb hier een babymeisje en een jongetje van drie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Schitterend,
    Ik ben op zoek naar een breipatroon van een eend met mutsje en omslagdoek. Waarschijnlijk ooit uitgebracht in een tijdschrift rond 1955. Ook gemaakt maar weggegeven. Dus wie weet zit de eend in 1 van de boekjes.
    Mvg
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  37. hallo wat geweldig mooi zou graag een patroon van jasje en mutsje zou er blij mee zijn gr alie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat zoek je precies? Iets voor een baby? Haken of breien?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...