Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 1 april 2022

Restjesdeken

Eind januari liet ik in deze blogpost zien dat ik met allerlei restjes garen een deken aan het haken was.
De stapel rondjes en later de stapel vierkantjes groeide snel, want ik vond het superleuk om te doen.
Omdat ze bij Troostdekentje op dat moment vooral behoefte hadden aan wat grotere dekens, koos ik voor maat L (0,90 bij 1,40) en daarvoor had ik 88 vierkanten nodig.


En dan komt het moment dat je alle vierkantjes uitlegt en beslissingen moet nemen. Ik wilde pertinent niet de kleuren door elkaar gooien of diagonaal rangschikken. 
Uiteindelijk is het (met hulp van Corrie) een verdeling geworden van koel naar warm.



Soms werd de deken lekker mee naar buiten genomen en zat ik in het voorjaarszonnetje en uit de wind de rijen en de kolommen aan elkaar te haken.

Ik heb dit deze keer gedaan met halve vasten (alleen in de achterste lusjes) aan de achterkant. 
Daardoor leg je minder de nadruk op de vierkanten en wordt de voorkant rustiger en meer één geheel.










Toen alle vierkanten aan elkaar zaten, heb ik nog een rand gehaakt. Eerst helemaal rondom vasten gehaakt in de achterste lusjes, maar in de laatste en de eerste steek van ieder vierkant een half stokje en ook in de verbindingssteek. Hierdoor krijg je een mooie strakke rand, die niet intrekt.
Daarna heb ik nog 2 ronden vasten gehaakt waarbij ik in beide lusjes heb gehaakt. 
Maar heeft de deken niet nodig, vind ik...




22 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige deken. Mooi zoals je de kleuren gerangschikt hebt. Ook de rand erom is goed gelukt. Hier wordt iemand weer heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke deken en prachtig op kleur. Ik wordt er helemaal vrolijk van. Het zal de ontvanger veel troost geven. Goed weekend, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is zo mooi geworden. fleurig maar toch niet druk.
    slim om bij het haken van de rand aan het eind van de blokken halve stokjes te haken. Nu is hij mooi recht en hoefde er geen brede rand omheen om hem toch recht te krijgen.
    Er zal straks iemand zijn die heerlijk onder zijn/haar deken zit en telkens weer nieuwe kleuren ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar die halve stokjes waren jouw tip!

      Verwijderen
    2. Corrie is zo gewend met jou mee te denken (en ik geloof ook andersom), dat jullie niet eens precies meer weten wie nu wat heeft bedacht. Hoe dan ook, jullie hebben samen een mooi kleurverloop bedacht, wat een mooie deken is het geworden, die zal straks iemand veel troost geven.

      Verwijderen
  4. Prachtig is je deken geworden mooie kleur combinaties.
    En daar word iemand blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig is-ie en past bijna overal bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie deken en .....zijn de restjes op ?? Toch leuk restverwerking ik hou saar ook van maar betrap me er ook op als ik weer met bolletjes thuiskom ha ha volgens mij kom ik nooit op de bodem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee..., niet alle restjes zijn op. Maar van sommige kleuren wel bijna. Dat vind ik gewoon jammer. En natuurlijk kom ook ik weer regelmatig met bolletjes thuis!

      Verwijderen
  7. Wat is ie prachtig! Corrie heeft je goed geholpen, het kleurverloop is mooi zo.
    Ook mooi dat de voorkant rustig is gebleven, door het vasthaken aan de achterkant.
    Er wordt straks iemand reuze blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig geworden! Zo mooi al dat wit met daartussen die kleurtjes.
    Echt genieten om daar onder te liggen.
    Is ook een heerlijke zomerdeken als het een beetje fris is.
    Zo leuk ook dat je dat van restjes doet, ook die moeten op toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig mooi is het dekentje geworden.
    En dank je wel voor de les voor het aan elkaar haken, en het halve stokje, zal het onthouden en ook eens toepassen als het uitkomt.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo ontzettend leuk!!
    Ik ben altijd dol op dit soort berichtjes.
    Ik ben dol op dekens, maar ik heb er nog nooit 1 afgemaakt, jammer hè?!
    Ik vind deze van jou super mooi, hoe je het aan elkaar hebt gehaakt vind ik mooi, het blijft heel goed recht en bobbelt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is de deken mooi geworden! Mooi om het toch rustig te houden door de kleuren zo op elkaar af te stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supermooi! De kleurtjes zijn voor de vrolijkheid, het wit voor de rust. Prachtig gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie heeft je goed geholpen met de kleuren.
    Het is een prachtige deken.
    Lijkt me ook wel fijn dat je eerst al die rondjes en vierkantjes kunt maken en daarna lekker in het voorjaarszonnetje de boel in elkaar kunt zetten. Maar desalniettemin is het een hele klus, maar met een mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De deken is werkelijk een JUWEEL geworden Elizabeth, heel fraai hoe
    de kleuren zijn gerangschikt. Het geheel straalt op deze manier veel
    rust uit. Ook de wijze van aan elkaar zetten is zeer geslaagd.
    Daar gaat straks iemand ontzettend blij mee worden, helemaal TOP!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik had heel wat bij te lezen op je blog, de deken is prachtig geworden, zo leuk al die kleurtjes in de vierkanten en zo netjes is het eindresultaat. Achachach, wat een verrassing met Flyffy, zo kom je goed in de poppen te zitten en wat zien moeder en kind er geweldig uit. De poppenkleertjes zijn ook heel erg leuk geworden, ze zien er zo prachtig uit. Jeetje wat een werk heb je gehad toen je het inzamelpunt voor Oekraïne was, petje af voor je. De groen trui met auto is schitterend, de nieuwe eigenaar is er natuurlijk heel gelukkig mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi gedaan, de kleurverdeling is erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig! Erg mooi om de tinten bij elkaar te houden. Daar gaat iemand heel blij van worden. En dat je dan gewoon zoveel restjes in huis hebt om zoiets moois te creëren!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het lijkt helemaal geen restjesdeken, zo mooi is hij geworden. Frisse kleuren en een mooie kleurverdeling, echt een beauty!! Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...