Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 april 2022

Hallo lente

 

Wat is het voorjaar toch mooi! Genieten jullie er ook zo van?
De dag begint vroeg en koel, maar buiten is het verfrissend aangenaam. Rond de klok van 10 uur kun je heerlijk buiten zitten en als je nog een zonnetje hebt zelfs tot een uur of 7 's avonds.





Dit is een stuk van de berm, vlak naast onze brug. Ik heb van de week met verwondering zitten kijken wat daar allemaal groeit en bloeit en leeft...

Hopelijk wordt dit niet te snel gemaaid. Er zijn mensen die het als hinderlijk ervaring (minder overzicht bij het wegrijden bv), maar ik zou het zò jammer vinden als dit weg gehaald werd.
Gelukkig is er steeds meer aandacht voor biodiversiteit en wordt er rekening gehouden met broedende vogels.
Maar soms sta je ook verrast en blijken gemeenten het maaien uit te besteden aan bedrijven en dan gaat het weleens helemaal anders...






Ik heb de afgelopen dagen maar weer eens wat foto's gemaakt van de tuin en de boomgaard.


Dit jaar staat onze Lampenpoetserstruik bijzonder mooi in bloei. Misschien komt het wel omdat ik eind vorig jaar regelmatig wat takken heb afgeknipt omdat ik ze als decoratie nodig had. 


Vlak voor de struik staat nog een deel van de stam van een boom die we hebben afgezaagd omdat deze veel te overheersend was. Er staat nu een drinkbakje op, afkomstig uit de tuin van mijn schoonouders.
Musjes en meesjes komen hier graag een spetterbad nemen.


Ik ben heel blij met het Kattekruid in de tuin en intussen heb ik het al op veel plaatsen geplant via deling, maar het zaait zichzelf ook gemakkelijk uit. Het is een komen en gaan van bijen, en andere beestjes rond deze planten. Ze ruiken ook nog eens lekker en met regelmaat lijken onze poezen er 'high' van te worden...


Tussen het Kattekruid heb ik een paar Steenzaad (Lithodora Heavenly Blue) staan. Het is een beetje lastig plantje dat niet overal goed kan groeien, maar bij ons doet hij het goed in dit stukje schrale tuin.


Vier weken geleden stonden de fruitboompjes volop in de bloesem, en op 1 april hadden we bloesem en sneeuw...


Wat een verschil hè... 


Intussen hebben we weer lammetjes... Het zijn er veel meer, maar wilden niet echt op de foto.


De poezen zie je ook genieten van het mooie weer en Spooky ligt heerlijk te rollebollen in het gras.



Niet alleen de borders vragen aandacht, maar ik ben vooral bezig met het onkruid verwijderen in het grind en tussen de klinkers. Het lijkt sneller te groeien dan de planten!



Maar we gebruiken nu deze vernevelaar in het grind en voor de klinkers, en ik moet zeggen dat het werkt! We doen er schoonmaakazijn in en nog geen dag later is het onkruid al bruin en kun je het verwijderen en blijft het ook lange tijd weg.
We spuiten natuurlijk niet vlak bij de planten, en liever had ik het helemaal niet gedaan. 
Maar het is gèen doen anders met zoveel oppervlakte aan grind en klinkerpad...








Nou, ik ga maar vlug weer aan de slag... De kaboutertjes doen het niet!

18 opmerkingen:

  1. Wat een mooi rondje heb ook even naar kattenkruid gekeken maar ik heb al genoeg vreemde en wilde katten in mijn tuintje dus ik ga het niet aangenamer maken voor ze. Mooie foto s heerlijk is toch de lente met alles wat opkomt en jong vee en jonge vogels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zo'n rondje door jouw tuin. Er gebeurt momenteel heel veel buiten waardoor er veel te zien en te doen is. Het vogeldrinkbadje vind ik erg lief en het staat daar op een mooi plekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om zo'n stukje berm eens goed te bekijken. Ga ik ook eens dóen. Prachtige tuin heb je

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat wonen jullie in een prachtig paradijsje!
    Heerlijk al die bloemen die weer tevoorschijn komen (gepland of niet 😉).
    Onkruid in grind is inderdaad een drama, maar jullie hebben een goede manier gevonden om ermee om te gaan.
    Wat fijn toch dat je de hele dag buiten kunt genieten van al dat moois. En ja, met zulke schattige buurkinderen wordt het nóg mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeker handig die spuit, anders is het geen doen met zo'n groot oppervlak.
    Met azijn heb ik nog nooit geprobeerd om onkruid weg te maken, meestal brand ik het weg, maar dat kan alleen als er niet zoveel staat.
    Wat een heerlijke bloemenweelde laat je zien. Het voorjaar is zo heerlijk!
    Wat een contrast met die sneeuwfoto van een paar weken geleden.
    Kattenkruid, vind het ook zo mooi, maar de buurkatten liggen er de hele dag in te rollen, zodat er niks van overblijft. Misschien toch nog eens proberen.
    Weet je wat ook heel veel bijen trekt? De dropplant (Agastache)
    Helaas is hij vaak eenjarig want veel vorst kan hij niet verdragen.
    Maar het is een echte bijen en vlindertrekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Earth day vandaag, dus echt een dag om buiten bezig te zijn!
    Prachtig, je foto's en ik houd ook erg van de bermen vol bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi rondje tuin was dat weer, zo fijn dat je zo van de "gewone" dingen kunt genieten.
    Het is ook prachtig buiten, het weer helpt nog een handje. Ik geniet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk om weer eens van alles te kunnen bewonderen in jullie paradijsje.
    Jullie wonen daar echt PRACHTIG. Zelf ben ik ook gek op bermbegroeiing, en gelukkig
    wonen wij in een omgeving waar de gemeente slechts 2x per jaar de bermen snoeien.
    Juist om veel meer diversiteit te krijgen, eigenlijk zouden ze dat door heel Nederland
    zo moeten doen. Heel erg mooi bloeit je Lampenpoetserstruik, ze zeggen het vaak,
    snoeien doet bloeien. De Lithodora Heavenly Blue met zijn mooie heldere blauwe kleur,
    wij hebben twee grote pollen staan die bijna het hele jaar doorbloeien, zelfs bij
    de zachte Nederlandse winters. Wat staat dat prachtig dat mooie vogeldrinkbakje op de stam,
    het lijkt zo wel een tuinbeeld, en leuk hé om de vogels lekker te zien badderen.
    Weer oer gezellig al die lammetjes en schapen om jullie heen te hebben. Ieder jaargetij
    heeft zijn charme maar toch vind ik het voorjaar als alles weer langzaamaan tot leven komt
    en de wereld weer kleur geeft toch de allermooiste periode van het jaar.
    Wat zal dat grind een gezellig geluid geven met lopen, en je kan zo ook goed horen
    of iemand je pad betreed. Inderdaad Elizabeth met zo'n oppervlakte met grind zou het
    onbegonnen werk zijn om al dat onkruid op je knietjes te verwijderen inclusief de wortels,
    op deze manier is het redelijk goed te doen. Wat mij betreft mag je wel vaker een blogje
    van jullie goddelijke tuin mogen schrijven, ik heb er van genoten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alle jaargetijden hebben wel wat, maar het voorjaar is toch wel bijzonder. Al dat groen en bloei, de vogels en natuurlijk de temperatuur. Weer meer naar buiten, de boel weer schoonmaken en vooral genieten. Fijn weekend. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi hoor als je de mooie dingen in de natuur ziet.
    Prachtige foto's.
    Inderdaad veel werk, maar je hebt er ook heel veel plezier van, dus vooruit dan maar🙃

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is genieten. Niet alleen jullie van de mooie natuur rond jullie huis maar ook de prachtige foto's die je aan ons laat zien. Een tuin is inderdaad wel veel werk maar ook wel een ontspannen klusje als je er mee bezig bent en na al het werk kun je er ook met veel plezier naar kijken en genieten. Schoonmaak azijn spuit ik tussen de tegels als daar het onkruid gaat groeien maar alleen daar. Kan mij voorstellen dat jij wat meer meters onkruid vrij wil houden en dan is azijn en water een prima oplossing.
    Groeten.
    Marga.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat laat je ons toch weer veel moois zien. Volgens mij hebben jullie een hele grote , en hele mooie tuin. Fijn om even mee te lopen met je.
    En het fluitenkruid: ik ben er dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig rondje door jullie tuin, zo leuk om mee te genieten. Schaapjes met lammetjes lopen hier ook weg in het buurweiland. Fluitekruid komt ook weer op, zo mooi vind ik die bloemschermen. Hier hebben wij ook zo'n soort spuit, vind het een goede tip van die schoonmaakazijn. Ga ik ook proberen. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige foto's van de bermen en de tuin. Mooi om van te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat wonen jullie daar toch mooi, zoveel ruimte en groen om je heen. Ik vind het ook altijd zo jammer als de wegkanten gemaaid worden, gelukkig is men er hier nooit zo vroeg mee. Hier begint het fluitenkruid, de Judaspenning bloeit volop en heel veel geel van allerlei planten in de bermen. Heerlijk, ik geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat woon je daar toch mooi.
    Schitterende serie Elizabeth !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Morgen kom ik genieten van al dat moois.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...