Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 april 2022

Maatpak voor Xander

Dat was me wat vorige week met Xander en Xavier... Ik zal jullie gerust stellen; Xander mocht heerlijk bij baby Anita en Miss Fluffy in bed liggen en heeft het geen moment koud gehad. Hij is daar heerlijk vertroeteld. 


Een afbeelding op Pinterest gaf me een idee om dit pakje voor Xander (26 cm) te maken. Helaas was er geen patroon voorhanden en ik trok de stoute schoenen aan en dacht 'dan bedenk ik zelf wat...'.

Eerst breide ik een proeflapje met Soft en op naald nr. 3, waarbij 24 steken tricotsteek 10 cm breed was.
Ik startte met een grijs broekje, dat ik niet zo wijd wilde hebben. Hieronder volgt het patroontje.

Patroon broekje
Zet 22 steken op voor een broekspijp en brei 3 naalden boordpatroon (1r - 1av), ga verder in tricotsteek en meerder 2x in elke 6e naald aan beide kanten 1 steek. Brei met de verkregen 28 steken tot een hoogte van ongeveer 6 cm (meet dit na bij jouw pop). Niet afkanten, maar de steken laten rusten of op een steekhouder plaatsen.
Brei de 2e broekspijp op dezelfde manier en brei ze dan samen, waarbij je de laatste steek van broekspijp 1 samen breit met de eerste steek van broekspijp 2. Je hebt dan totaal 55 steken.
Na 5 cm maak je een gaatjestoer; (1r - 2 r samen - 1 omslag) herhaal dit en brei de naald uit.
Brei nog 3 naalden boordpatroon en kant dan alle steken af.
Sluit de binnenbeennaden met de Matras steek en sluit de middenachternaad. Haak of draai een koordje van 55 cm en rijg dit door de gaatjestoer.



Op een broekje hoort natuurlijk ook een shirtje of een truitje. 
Ik besloot dat van bovenaf naar beneden te breien en met een raglan.
De stekenproef had ik al, maar ik koos nu wel voor wit garen van Soft.
Het truitje is helemaal aan één stuk gebreid, je hoeft later alleen nog maar een stukje het middenachter naadje te sluiten en de sluiting te maken.


Patroon raglantruitje
Zet 36 steken op met naald nr. 3 en brei 3 naalden boordpatroon (1r - 1av) en ga verder met 2 naalden tricotsteek. Verdeel meteen je steken door er steekmarkeerders tussen te hangen; 6 (achterpand) - 6 (mouw) - 12 (voorpand) - 6 (mouw) - 6 (achterpand). In de 3e naald tricotsteek (voorkant werk) meerder je door uit elke steek vlak voor en vlak na de steekmarkeerder 2 steken te breien (eerst voorin steken en dan achterin steken), zie ook de 3e manier zoals bij Breiclub aan gegeven...
Je hebt nu 44 steken. Meerderen doe je altijd aan de voorkant van je werk bij dit truitje.
Brei nu 3 naalden tricotsteek zonder meerderen (naald av, naald r, naald av). Vanaf nu gaan we elke naald aan de voorkant meerderen totdat het voorpand 24 steken telt. Brei nog een naald av en maak dan een keuze voor de mouwtjes. 
1. Je hecht de steken van de mouwen in de volgende naald af
2. Je zet de steken van de mouwen op een veiligheidsspeld en je breit er later een paar toeren naar keuze aan 
Ik koos voor de 1e optie. Meerder niet meer en brei achter- en voorpand aan elkaar in tricotsteek, totdat je ongeveer 3,5 à 4 cm onder de oksel zit.
Eindig met 3 naalden boordpatroon en kant losjes af.
De middenachternaad voor de onderste helpt sluiten met de matrassteek en de sluiting afwerken door een randje vasten te haken en voor de knoopsgaatjes haak je 2x 4 lossen verdeeld.



En toen kreeg Xander ook nog een warm vest met capuchon! De grijze en witte Soft werden afwisselend in streepjespatroon (steeds 4 naalden van elke kleur) daarvoor gebruikt. Het vest is heen en weer gebreid en de achterpanden zijn meteen aan het voorpand gebreid.

Patroon vest met capuchon
Zet 48 steken op met naald nr. 3 en brei 3 naalden boordpatroon, ga daarna over op tricotsteek en wissel elke 4 naalden van kleur. Na een totale lengte van 5 cm worden de steken als volgt gescheiden voor de armsgaten en elk apart verder gebreid; rechter voorpandje 12 steken - achterpand 24 steken - linker voorpandje 12 steken.
Bij de voorpandjes na een totale lengte van 8 cm aan de halskant minderen in elke 2e naald; 1x3 steken, 1x2 steken, 1x1 steek. Met de overige steken breien tot een totale lengte van 11,5 cm.
Het achterpand breien tot een totale lengte van 10 cm en dan de middelste 8 steken afkanten en elke kant apart verder breien, waarbij je nog 1x2 steken aan de halskant afkant. Bij een totale hoogte van 11,5 cm alle overige steken afkanten.
Voor de mouwen 22 steken opzetten en 3 naalden boordpatroon breien, overgaan op tricotsteek en aan beide zijden 1 steek meerderen.  Doe dat ook na een totale lengte van 4 cm en 7 cm. Na 10 cm totale lengte alle steken afkanten.
Capuchon; zet 50 sterken op, brei 3 naalden boordpatroon en ga verder in tricotsteek tot een totale hoogte van 8,5 cm. Minder dan aan beide kanten elke 2e naald 3x 4 steken. Kant daarna de overige 26 steken losjes af. 
Afwerken: vouw het lapje van de capuchon dubbel en naai de middenachter naad dicht t/m de minderingen. Sluit de schoudernaden en de mouwnaden. Zet de mouwen in.
Neem langs de middenvoor rand 22 steken op (of wat nodig is) en brei losjes 3 naalden boordpatroon.
Breng verdeeld knoopsgaatjes aan (2 r. samenbreien/1 omslag). Kant in de 4e naald alle steken losjes af.
Zet de capuchon met de matrassteek aan de halskant van het vestje. Naai de knoopjes aan.



De kleine sokjes komen, evenals de sokjes van Xavier vorige week uit Marie's poppenmode, wel met een kleine aanpassing want de voetjes van die gasten zijn echt piepklein..


18 opmerkingen:

  1. Wat geweldig Elisabeth!
    Xander ziet er prachtig uit,en hij kijkt al heel wat vrolijker dan vorige week.
    Ik ben heel blij met de beschrijving van het broekje.
    Het is lastig om een goed patroontje te vinden voor die kleine poppen.
    Ik brei al jaren poppenkleertjes voor goede doelen en heel veel uit het poppenmode blad van Andrea kreativ, maar daar zijn die broekjes inderdaad altijd zo wijd !
    Ik geniet heel erg van je blog verhalen over de poppen ,ben zelf ook al mijn hele leven met poppen bezig . ( Ben nu 67 ) 🙈
    Ik ben nu ook bezig met poppen aankleden voor Roemenië en setjes kleertjes op bestelling te verkopen voor de plaatselijke kerk en zending.
    Veel plezier nog met je poppenfamilie en ik kijk al weer uit naar de volgende aflevering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen dat je er ook zo van geniet! Zowel van het breien van poppenkleertjes als het lezen van mijn blog. Ach ja, ik doe graag een beetje gek over de poppen.
      Poppenkleertjes op bestelling; wow.. zo ver heb ik het nog niet gebracht!
      Heb je ook een blog?

      Verwijderen
    2. Nee , een blog .....dat heb ik nu weer niet zover gebracht!!
      Soms denk ik wel eens dat het leuk zou zijn , maar ik zou niet weten hoe het moet en ik denk dat het me ook heel veel tijd zou kosten,die ik liever aan mijn andere hobby,s besteed.
      Maar ik geniet altijd wel erg van blogs lezen.

      Verwijderen
  2. Wauw, wat een gave outfit kreeg Xander! Dit staat hem zoveel beter dan het blauwe pak dat Xavier weer heel goed staat. De knullen zien er echt stoer en 100% verzorgd uit, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig pak en dank je wel voor de patroontjes van de kleding. Xander ziet er geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel mooie outfit fijn dat je het patroontje heb uitgeschreven.En het staat prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat knap om zelf zo'n mooi setje te bedenken en een patroon te schrijven.
    Supergoed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superleuk! Fijn dat je de patronen beschreven hebt. Hoe groot is Xander?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat het vestje uit kan, want nu weer mooi weer aankomt is het heerlijk, zo'n vestje.
    Kleur staat hem ook goed trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig hij is het heertje met zo n mooie outfit. Heel erg mooi gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige set! En je maakt vast mensen blij met je uitgeschreven patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die Xander staat er geweldig bij. Ik vind het grijs met wit een mooie combinatie. Meneer boft maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Xavier... wat zie je er prachtig uit met je mooie kleertjes! Niet erg om daar even op te moeten wachten toch?
    Nu het wat warmer is kan het vestje uit, en 's avonds weer eventjes aan.
    Je kunt genieten van je prachtige kleertjes, wat goed van Elizabeth dat ze dat toch allemaal kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig maatpak. Ik dacht al dat hij dit gezien had, waardoor hij niet boos was op Xavier. Gelukkige kerel. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach wat kijkt die Xander toch gelukkig nu je dit prachtige pak voor hem
    hebt gebreid. Wat een mooi geheel zo en inderdaad letterlijk een maatpak.
    Wat ben jij daar toch goed in omdat allemaal uit te zoeken en dan ook nog
    alle patroontjes beschrijft, echt geweldig!!!
    Die kleine man heeft zo'n guitig kopje.......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, ik vind het allemaal weer supermooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Xander ziet er prachtig uit in zijn op maat gemaakte pak! Knap hoor want het is best priegelwerk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...