Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 april 2022

Lizette

Wat leuk dat er opeens nieuwe bloglezers reageren op de poppendagberichten! Er zijn blijkbaar meer mensen die het leuk vinden om poppenkleertjes te maken, en ook voor een goed doel bezig zijn.
Ik ben blij met jullie reacties en het stimuleert mij ook weer om dòor te gaan!

Maar nu Lizette (36 cm)... Toen ik haar uit de kringloopwinkel mee nam, had ze al een leuk jurkje aan. Helaas wel blote voetjes en geen broekje, maar dat is inmiddels verholpen.


Het (onder)broekje komt uit een heel oud tijdschrift en is gebreid op naaldnr. 3:
Zet 27 steken op en brei 4 naalden boordpatroon (1r-1av). Ga verder in tricotsteek en brei 4 naalden. Kant 2x 3 steken af aan het begin van de volgende 4 naalden. Je hebt nu 15 steken over.
Minder nu de volgende 10 naalden steeds 1 steek aan het einde van elke naald, zodat je nog 5 steken over hebt. Brei 7 naalden met deze 5 steken en meerder daarna aan het einde van elke naald 1 steek totdat je weer 27 steken hebt. Brei weer een boordje en kant alle steken losjes af.  Naai de zijnaadjes aan elkaar met de matrassteek.



Ik wilde graag laarsjes maken bij het jurkje dat ze aan had, maar dat viel nog niet mee. De babybooties die je veel ziet, zijn allemaal veel te groot. Ik heb heel wat dingen geprobeerd en uiteindelijk is dit eruit komen 'rollen'...;
Zet 18 steken op met naaldnr. 3,5 (ik heb Royal gebruikt) en begin met een av. naald. Brei tricotsteek en laat in de 10e naald de laatste 6 steken ongebreid staan. Keer je werk en brei vanaf nu alleen de middelste 6 steken over 8 naalden. 
Neem langs de zijrand van deze 8 naalden 5 steken op en brei ze, evenals de 6 steken die ongebreid stonden te wachten en doe dat in de volgende naald ook aan de andere zijde. Je hebt nu 28 steken.
Brei nog 1 naald met alle steken en laat dan aan weerszijden 11 steken wachten. Brei verder in tricotsteek over de middelste 6 steken als volgt; brei aan het einde van iedere naald de 6e steek en de 1e van de wachtende steken samen. 
Ga zo verder tot er aan beide kanten nog 4 wachtende steken over zijn en kant dan alle steken losjes af.
                          ----

Toch vond ik het leuk om nog een extra setje voor Lizette te maken. Het is echt verslavend hoor, poppenkleertjes maken! En helemaal als het een doel heeft...

Maar toen kwam ik een 'oudje' tegen in mijn poppenkleertjesdoos. Een jurkje met bijpassende tas, gehaakt met verschillende kleuren katoen. Ik maakte het in mei 2014 en HIER kun je erover lezen. Het lijkt wel een doorgeefjurk!



Er ontbrak nog wel een wit broekje en schoenen. In één van de nummers van Andrea Kreativ stond een gehaakt broekje en met een kleine aanpassing was het patroon te gebruiken voor Lizette.
De schoentjes zijn gemaakt naar het patroon van Renate, maar ook hier heb ik aanpassingen moeten doen omdat de voetjes van Lizette kleiner zijn dan de babyborn.



Ik had ze eerst in paars gehaakt met haaknaald 3, maar eigenlijk waren ze iets te ruim. Gelukkig had ik nog net een restje aquablauw liggen en gehaakt met haaknaald 2,5 konden er precies 2 ballerina's uit!

21 opmerkingen:

  1. Wat een schoonheid. Hier gaat iemand straks heel blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een hippe dame is het geworden, die gaat zeker voor heel veel speelplezier zorgen en wie weet hoeveel geheimen er in haar tasje passen. Superleuke outfits, allebei.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige setjes de jurkjes zijn mooi.En fijn dat het een bestemming krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is ze mooi, die Lizette.
    Dat gaat een kleine poppen moeder heel héél blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is lizette mooi, prachtige jurkjes heeft ze gekregen en die schoentjes en laarsjes zijn om te gappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk, dat is ook een super zomers setje met die streepjes! En de aqyablauwe schoentjes staan er prachtig bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een mooi setje en is Lizette weer blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie jonge dame is Lisette geworden met zo,n complete garderobe zal ze zich wel erg gelukkig voelen. !
    Ik vind het zelf soms moeilijk om er afstand van te doen als ik weer zoiets gemaakt heb... Daar heb jij misschien ook wel last van... 🙈😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat herken ik hoor... Maar meestal staan de poppen eerst een poosje te pronken in hun nieuwe outfit, hier in het werkkamertje. Pas dan gaan ze allemaal tegelijk weg voor een bepaalde actie. Maar een enkele keer kan ik ook moeilijk afstand doen van een pop...

      Verwijderen
  9. Mooi popje met mooie haren.
    Merk wel dat de vele poppen van mijn poppenverzameling vrijwel allemaal geen schoentjes en onderbroekjes aan had toen ik ze kocht.
    Kennelijk is dat wat kinderen het eerst uit doen of kwijtraken.
    Veel onderbroekjes en schoentjes op Marktplaats gekocht destijds, hoewel sommige nog steeds blote billen hebben onder hun jurkje :-(
    Leuk dat jij het allemaal zelf kunt breien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het plastic van de schoentjes scheurt op een gegeven moment... wel jammer. En die onderbroekjes worden slap op de lange duur, het zijn maar flodderkatoentjes vaak...
      Kan ik wat onderbroekjes voor je poppen breien Floor?

      Verwijderen
  10. Van een tutje naar een hippe jonge dame. Wat kleur en materiaal niet kan doen. Het is een wil ik hebben popje geworden. Ze kijkt er ook blijer van. Mooi gedaan. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk weer een blije pop en een blije maakmama. De gehaakte versievis ook erg mooi weereens wat anders dan gebreid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat je nieuwe volgers hebt gekregen! Dat is het voordeel van een nieuwe creatieve hobby, gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk die mooie Lizette toch eens, ik zit hier echt te smullen van wat jij wederom
    voor moois hebt gemaakt voor de poppenkinderen. Het is ook een heel mooi popje
    en ben verbaasd dat Lisette nog zoveel haar heeft. Zelf speelde ik vaak kapstertje
    met mijn poppen en tsja....dat haar groeit nooit meer aan natuurlijk.
    Het zijn twee PRACHTIGE setjes, de laatste echt zo'n heerlijk vrolijk Zomers geheel,
    en zo leuk met dat tasje erbij. Ook dit popje wordt weer met open armen ontvangen, SUPER!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe lang is pop Lizette? Ik vind de kleertjes superleuk en zou ook graag zoiets breien. Alvast bedankt en ook voor de leuke patroontjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pop Lizette meet 36 cm, maar de meeste patroontjes in Marie's Poppenmode worden in meerdere maten beschreven...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat laatste setje, zo leuk. Jij maakt zoveel kinderen blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je inmiddels al veel poppen aangekleed. Wat staat dit setje haar leuk.
    En jij hebt gelijk weer een plekje vrij in je kast.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...