Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 3 maart 2022

Groene trui voor Moos

Nog ruim 2 weken, en dan hoopt onze Moos al weer 1 jaar te worden. 
Half januari wilde ik starten met een nieuw truitje, nadat de kabeltrui af was.
Helaas moest ik een poosje wachten op het bestelde garen en kon ik pas eind januari beginnen.


Schoondochter Petra had zelf dit garen uitgekozen. Ik had nog niet eerder met dit merk katoen iets gemaakt? Heeft één van jullie er inmiddels ervaringen mee?



Het patroon komt uit een behoorlijk oud blad dat ik nog bewaard had van de tijd toen onze jongens (nu 26 en 30 jaar) klein waren.

Ik brei de trui op naaldnummer 3 en er gaan best veel steekjes in zitten...
Het streepmotief was oorspronkelijk 8 steken recht en 1 steek averecht, maar toen ik een klein stukje had gebreid was het averechte steekje nauwelijks zichtbaar.
Toen ben ik opnieuw begonnen en heb ik 2 steken averecht tussen de 8 steken recht gemaakt, en nu komt het veel beter uit!


Zaterdag heb ik de teltekening gemaakt; ik doe dat met de computer via tabellen in Word.
De beschrijving van de trui geeft aan dat de afbeelding en de letters later op het voorpand moeten worden gemaasd.
Maar ik was natuurlijk weer eens eigenwijs en dacht dat het beter was om ze in te breien.
Inmiddels heb ik bakzeil gehaald; het werd niet mooi ....
Ik denk dat het komt omdat katoen niet zo goed voegt, wol had een ander resultaat gegeven.

Deze week heb ik de vaart in de trui, want hij moet zèker af voor die eerste verjaardag. En liefst nog ruim voor die tijd ook!


19 opmerkingen:

  1. Inbreien met katoen geeft inderdaad niet zo'n mooi resultaat als met wol. Mazen met katoen wordt juist mooier, omdat het garen wat platter op de steken komt te liggen, in plaats van rond zoals bij wol. Een heel leuk patroon (en wat gaat de tijd toch snel, alweer bijna een jaar!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met katoen zou ik ook mazen in plaats van inbreien. Mooie kleuren. Ik ken het merk garen niet. Ik heb ook nog van die oude breiboeken Baby en Peuter. Hoewel ik geen kinderen en kleinkinderen heb, vind ik het nog zonde om ze weg te doen. De trui komt vast op tijd af. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die kleine Moos alweer 1 jaar, wat gaat dat snel.
    Natuurlijk wil hij ook een trui die gebreid is door oma :-)
    Leuk zo met zijn naam er op, heb ik ook ooit eens gebreid voor mijn kinderen toen ze klein waren.
    Dat heb ik toen ook gemaasd en gebreid van acryl.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, breien met een deadline!
    In het begin was dat waarschijnlijk niet zo erg, maar ja, als je dan langer op het garen moet wachten...
    (ik heb wel eens van deze katoen gehoord, maar er nog nooit zelf mee gebreid).
    Daarna een keer opnieuw beginnen omdat het averechtse steekje niet goed zichtbaar was, om vervolgens ook nog eens te moeten stoeien met de naam... Dat werkt allemaal 'stressverhogend, maar voor zo'n lieverd heb je natuurlijk alles over!
    Goh, hij is al bijna één jaar...waar blijft de tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaat de tijd snel. Mooie kleur groen wat een stress om het op tijd af te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, die wordt gaaf! Mooie kleur heeft je schoondochter gekozen. Knap dat je zelf de teltekening hebt gemaakt. Succes met turbobreien, het gaat je wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie opvallende kleur!
    Ik ben heel vernietigd naast het eind resultaat. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha.....
      BENIEUWD bedoel ik een dan NAAR......
      Maar misschien snapte je mij wel, haha

      Verwijderen
    2. Hahaha,ik kan er wel om lachen..., dat klinkt idd heel anders😋

      Verwijderen
  8. hemelwater een mooie kleuren bij elkaar. Het doet me aan de jaren 70 denken, toen had je ook dat prachtige groen met blauw. Succes met breien, het gaat je zeker lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net als bij Daphne ook hier een fout: hemelwater moet zijn : wat een

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alweer een jaar, wat gaat dat hard. Leuke kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige kleuren ik ben ook gek op groen.
    En je ga hard en knap je teltekening.
    Ben benieuwd naar het geheel dat word opmazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat gaat je vast lukken Elizabeth, je bent al een flink stuk op weg.
    In gedachten zie ik Moos al zitten net deze prachtige trui, heel mooi
    deze kleurencombinatie. Ik weet nog ergens in de jaren 70 zei men van
    deze kleuren dat kan echt niet dat vloekt met elkaar, onzin natuurlijk.
    Succes met de vorderingen.........

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oei veel maaswerk en dat is /was nooit zo mijn ding. Maar wat heb ik ook veel gebreid voor de kids uit die bladen en een ariadne met kindertruien. Wordt zeker een mooie trui voor Moos alweer een jaar ,....wat gaat het snel !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die Moos boft maar met zo'n handige oma, zijn trui wordt dan ook erg mooi.
    Deed ik vroeger ook, letters en bloemen en zo opmazen gaat prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Moos al weer bijna een jaar, wat gaat het toch hard. En wat een leuke trui ben je voor hem aan het maken. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke trui ben je aan het breien voor Moos. Voor zover ik je ken, gaat dat helemaal goed komen :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...