Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 12 maart 2021

Rolodex E-kaartjes

De letter E komt in heel veel woorden voor, maar het viel me op dat er eigenlijk helemaal niet zoveel voorwerpen of werkwoorden zijn die beginnen met een E...

En dan is er nog het verschil tussen de klank /ee/ en /e/ ...
Even een voorbeeld; bij 'eend' hoor je een /ee/ en bij 'emmer' hoor je een /e/.
En bij het woord 'ecoline' hoor je een /ee/ en bij het woord 'embossen' hoor je een /e/.

Deze week heb ik vooral gezocht naar plaatjes uit tijdschriften met een dier of voorwerp dat met een E begon. Dat was nog best moeilijk en je kijkt ook heel anders een tijdschrift door!




Het is ook nog wel een dingetje om de uitsparingen van de kaartjes netjes te krijgen als ik er iets overheen plak. Ik gebruik dan een heel klein schaartje, maar het lukt me niet altijd zoals ik zou willen.
Er is een prachtige tool voor een Rolodex randpons Hole, zoals hier naast te zien is.
Ik overweeg die toch maar aan te schaffen...




De poging om met echte ecoline een kaartje te beschilderen is hopeloos mislukt. Eigenlijk ook wel te begrijpen, want het papier is daar totaal ongeschikt voor.
En zo zijn er weer 5 Rolodex kaartjes aan beide kanten gevuld en mogen ze bij het tabblad E.

Niet iedereen maakt in de even week een extra blogpost voor Crea 2021, maar 
hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

19 opmerkingen:

  1. Ja, je hebt gelijk: je kijkt heel anders naar tijdschriften als je plaatjes zoekt. Je wordt heel creatief in het kijken!
    Je moet, bij de aanschaf van je tool even goed letten op de afstand tussen de beide gaatjes. Ik heb er eentje gekocht, maar die gaatjes hebben voor mij niet de goede maat, te dicht bij elkaar. Heel jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt de letter E mooi ver-EEuwigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk kun je niet om de eekhoorn heen mijn favoriete vriendje al kom ik hem niet zo vaak tegen .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ponsje voor rolodexgaatjes, wat handig! Dat scheelt een hoop priegelig knipwerk en alle kaartjes hangen mooi op dezelfde manier in de rolodex.
    Jammer dat je ecolinewerk niet gelukt is, maar gelukkig heb je er een creatieve oplossing voor gevonden ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vergeet ik nog het lieve geëmboste kannnetje, dat vind ik zo mooi tussen de andere plaatjes staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, een eekhoorn, mooie foto trouwens, gelukkig zit hij/zij er ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dacht dat die gaatjes al standaard in de kaartjes zaten.
    Maar ze zijn weer heel leuk geworden, en lekker vrolijk. Vooral die engeltjes en de emmers vind ik leuk. Hou van engeltjes en natuurlijk ook van oude emmers :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke uitdaging om woorden met een E te zoeken. Maar het is je goed gelukt die kaartjes zien er erg leuk uit.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer mooie woorden met E gevonden. Je krijgt een prachtig rolodex alfabet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, die tool moet je wel aanschaffen, lijkt me een heel verantwoorde aankoop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja grappig he6 dat je het ene e-woord met een uitspreekt en de andere met e, zoals egel of engel.
    Mooi zijn je kaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk zijn ze weer Elizabeth, vooral eend en eend 😀
    Ja soms zijn dingen heel priegelig om te knippen en ik wist niet dat er zo’n tool bestond.
    Best handig lijkt me.
    Wens je een gezellig weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja als je er op let dan zijn er veel woorden beginnend met de letter E verschillend van uitspraak. Niet zo gek dat iemand uit een ander land ons Nederlands moeilijk vindt.
    Maar t wordt een prachtige verzameling die rolodex-kaartjes. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eeekhoorn. Die hoort er echt bij dan. Bij de e

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind dat je veel ees hebt gevonden. Zo'n pons zou ik zeker kopen, superhandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Soms valt het niet mee om voldoende passende termen te vinden met een bepaalde letter. Maar gelukkig heb je voldoende voor de E. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een fijne plaatjes heb je gecombineerd bij de letter E. Leuk om daar over na te denken: e of ee.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Eigenlijk heb je na je zoektocht wel heel mooie afbeeldingen gevonden
    bij de letter E Elizabeth, die emmers om te smullen zo mooi, wat een sfeer.
    Hou je ook nog rekening met kleuren als je het kaartje omdraait, bijvoorbeeld
    de Eekhoorn met andere kant Egypte omdat die warme kleuren bij mooi elkaar passen?
    Dat ponsje zou ik zeker kopen, zag al dat het niet veel kost en bet scheelt je
    een hoop [onaangenaam] priegelwerk.
    Geslaagde serie weer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je een leuke afbeeldingen gevonden. Dat ponsje is vast handig, dan kun je ook extra kaartjes maken met ander papier. Misschien kun je dan wel ecoline gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...