Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 15 maart 2021

Lange gebreide sjaal



Met de titel - lange gebreide sjaal - bedoel ik in feite de Adventsjaal van 2012. Hoe het zover kon komen, kun je lezen als je de link aanklikt en de twee blogberichten over deze sjaal leest...

Even kort de feiten op een rijtje:
* begonnen in dec. 2012
* eerste blogbericht in mei 2013 (11 patronen af)
* tweede blogbericht in mei 2017 (15 patronen af)
* derde blogbericht VANDAAG 15 maart 2021 (alle 24 patronen)




Dat werd wel eens tijd hè... dat die sjaal af kwam...!
Het is helemaal geen vervelend ding om aan te breien; leuke patroontjes en heerlijk zachte wol.
Je moet er wèl alleen voor zijn en je goed concentreren. Daarom was het geen werkje voor in de handwerkmand in de woonkamer. En  lag het in de breitas in de inmiddels bekende witte oude linnenkast, en die is best groot hoor Floor...
(Ik dacht pas dat ik niet zoveel meer had om af te maken. Misschien moet ik maar eens na gaan denken over iets nieuws... Maar eerst eens even gaan kijken en een lijstje te maken... en toen schreef ik 20 dingen op. Ik zwijg in alle talen...)




De patroontjes van deze sjaal zijn best ingewikkeld. Je krijgt geen foto te zien, maar je moet òf vanaf het schema breien, òf met behulp van de beschrijving. Mijn voorkeur gaat uit naar het schema met de tekens. Ik zit gewoon hardop alles te benoemen tijdens het breien. Het is voor mij net als noten lezen en piano spelen...


Sommige patronen hebben herhalende naalden, maar bij een groot aantal is elke naald weer verschillend van de vorige. Soms moet je ook in de averechte naalden nog patroon breien.
Ik vind dat een heerlijke uitdaging en ook al lijkt het niks te worden..., na een aantal naalden zie je het komen patroon tevoorschijn komen en ga je de regelmaat begrijpen.
Ik ben totaal van de wereld als ik dit soort breiwerk heb.


Als ik het over deze sjaal heb, moet ik toch altijd weer even denken aan mijn mandje met breirollen.
In de loop van de jaren heb ik er best een aantal gemaakt, altijd met veel plezier.
Ik houd van de diversiteit van patroontjes en het uitdokteren hoe het moet...
Wie het nut van breirollen wil weten, kan daar HIER meer over lezen.
Voorlopig heb ik er wel genoeg gemaakt, denk ik...



23 opmerkingen:

  1. Oh wauw, wat een enorme verzameling breipatronen, heel mooi! Je hebt er optimaal van genoten door het over 9 haar uit te smeren, haha. Maar nu is hij af! Op naar de volgende UFO!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie rollen. Lijkt me heerlijk om te doen , maar breien lukt me niet meer. Nu heb je weer iets af, hoeveel onaffe werkjes nog te doen? Ik houd van onaf, dan heb je altijd iets te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben trots op jou!
    En ik dacht even aan mijn onaffe projectjes, maar probeer het voor nu ook meteen te vergeten hihihi!
    Qua kleur en het weer is hij nu ook heel goed te dragen, dus lekker van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha wat errug nee hoor zulke dingen heb ik hier ook liggen . En ooit komt het af ik wissel het nu een beetje af iets nieuws dan iets ouds en dan komt het echt wel goed en anders zeg ik altijd......het eet geen brood😉😅

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet nog dat je hiermee bezig was en ook de andere pronkrollen. Mooie ajourpatronen. Nu is deze af, met een goed gevoel hoop ik. Misschien is de kast nog niet leeg, vast al een plank. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha, ik dacht al dat die witte kast mega groot was!
    Er komt van alles uit, een kast vol met 20 onafgemaakte dingen.... foei toch Elizabeth :-)
    Dus je "mag" voorlopig niets nieuws natuurlijk dat begrijp je, de haak- en brei-politie houdt toezicht.
    Maar je sjaal zier er mooi uit, maar ook heel ingewikkeld, geen wonder dat je je daarop moet concentreren.
    Vraag me wel af of de sjaal nu klaar is. Volgens mij ziet hij er nu wel lang genoeg uit.
    Anders sterkte gewenst met het laatste stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker is deze sjaal nu af! Gelukkig wel... Alleen weet ik niet wat ik er mee moet doen:)

      Verwijderen
  7. Eind goed, al goed. Zo je maar weer, ineens is het toch af. En je lijstje telt nog maar 19 dingen. Prachtig zo met al die verschillende patronen. Maar ja, wat moet je ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is een prachtige sjaal geworden.
    Ga je het ook dragen, of is dat niet te bedoeling ervan?
    Het ziet er heerlijk zacht en comfortabel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn :) toch altijd een goed gevoel, weer iets afgemaakt te hebben.
    Heb je misschien een paspop, dan kun je de sjaal bij de paspop omdoen, dan komen al die mooie brei steken mooi tot hun recht :) Of je begint een online winkeltje, waar je de sjaal te koop aan bied :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ja je breirollen, daar heb ik met bewondering naar gekeken. Deze is ook prachtig. Heel knap hoor, ik zou snel in de war raken denk ik. Er begint hier zo vaak iemand een verhaal af te steken. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer dat ie af is ;o) Als je had gewacht tot december volgend jaar dan had je sjaal een 10-jarig jubileum gekregen, wie kan dat nu zeggen van een sjaal? hihi.
    Leuk dat je hem weer hebt opgepakt en dat je de laatste patronen ook hebt gebreid. Je moet ondertussen een grote kennis van patronen hebben, je hebt nu al zo veel verschillende gebreid. Knap én leuk! Heerlijk dat je een lijstje hebt met nieuwe projecten, al had ik natuurlijk niet anders gedacht ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat lijstje met 20 dingen zijn juist mijn oude afmaak-projecten!

      Verwijderen
  12. Ja dat weet ik nog, dat je breirollen maakte met steeds weer nieuwe mooie patroontjes, maar jouw sjaal is ook erg mooi. Ik kan me goed voorstellen dat je hier alleen voor moet zijn anders raak je zomaar de tel kwijt. Inspannend breiwerk en tegelijkertijd zo zen! Én mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig breiwerk, fijn dat het af is.
    Het is wel heel leuk breien. Ik breide een deken( bedsprei) van al dit soort patroontjes
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is een SCHOONHEID geworden, prachtig al die verschillende patronen,
    het lijkt me zeker behoorlijk ingewikkeld om uit te zoeken allemaal.
    Je moet er echt je koppie bij houden en het is ook een enorme uitdaging
    om te maken. Vind het echt heel knap van je dat je dit allemaal maakt.
    Op naar de 19 overige onafjes waarvan je niet echt meer wist dat ze bestonden ;O)
    Ben heel benieuwd wat we nog allemaal bij je tegen gaan komen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heerlijk, dat je het toch af hebt! En prachtig, al die mooie patronen!
    Tja, ik heb ook nog wel wat liggen, hoor ;-)
    Het meeste komt uiteindelijk toch wel af en soms gaat er iets weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn dat ie af is, al die patronen...wat zijn die mooooii!!
    Ik denk ook wel dat een schema het fijnst is om te volgen voor een nieuw patroontje, handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig geworden ook al heb je er lang over gedaan. Ik zie een paar patroontjes die ik nog niet gemaakt heb. Je hebt wel echt hele mooie patroontjes waar je in alle rust voor moet gaan zitten. Maar het eindresultaat is geweldig. Bij mij liggen ze ook gewoon in een mandje mooi te zijn en ik heb er nu nog een op de pennen staan zo rond de Kerst had ik gewoon zin om iets te breien en dan is zo'n breirol leuk om te doen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn dat deze sjaal nu ook af is, hij is prachtig! Ik herinner me je breirolletjes nog goed, ik was er ook bijna aan begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...