Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 5 maart 2021

E --> ... Crea 2021

Voor de letter E wilde ik twee dingen combineren; ecoline en embossen.



Ecoline is een niet watervaste inkt, eigenlijk een vloeibare dunne aquarelverf. Helder en transparant en ook goed te mengen.

Bij embossen maak je reliëf door een patroontje (vaak m.b.v. een sjabloon) met een speciale embossingpen (zie foto verderop) via de achterkant van het papier aan te brengen. Aan de voorkant krijg je dan de verhogingen te zien.



Ik begon met het maken van de achtergrond en gebruikte in eerste instantie een gewoon stuk papier. Maar dat werd helemaal niets en dat is natuurlijk logisch, want er komt veel water bij kijken...
Dus bij de tweede poging gebruikte ik aquarelpapier en toen dit droog werd, liet ik het een nachtje recht trekken tussen keukenpapier en een stapeltje tijdschriften.
De volgende morgen zag ik tot mijn verrassing al wat reliëf... door het keukenpapier ... hoe leuk!



En dan wilde ik ook embossing gebruiken.. Je kunt overigens ook embossen met poeder, maar ik wilde het puur gebruiken deze keer.

Het leek me wel leuk en geschikt voor deze uitwerking om de letter E bijna pagina groot te embossen.

Daarvoor maakte ik eerst een kartonnen sjabloon m.b.v. een kapitaal letter die ik op internet vond.

Normaal gesproken embos je aan de achterkant, maar ik had gelukkig een proefexemplaar gemaakt en toen vond ik het helemaal niet leuk dat de letter E naar achter was 'geduwd' door het embossen... 
Je wil juist dat ie naar voren springt!
Embossingsjablonen hebben uitsparingen, maar ik had de letter gebruikt ipv de uitsparing en die was kapot geknipt...

Een beetje eng was het wel, want embossingpapier is enerzijds sterk, maar ook zacht omdat het embossen anders niet gemakkelijk gaat. Je duwt het papier toch een beetje uit z'n platte vorm...

Dit was aquarelpapier, wel sterk maar verder...
Ik ben hèel voorzichtig begonnen, eerst met mijn vingers de vorm gezocht (die eronder lag) en alvast een beetje reliëf gemaakt. Daarna met het ronde bolletje van het staafje hiernaast, dat eigenlijk voor klei is bedoeld.
De embossingtool heb ik helemaal niet gebruikt, ik durfde het niet aan met dit papier.


En toen moest het geheel nog op de ondergrond geplakt worden die ik voor alle uitwerkingen gebruik.




Ik heb nog wel  getwijfeld over de toevoeging van tekst... Iets met embossing & ecoline... 
Maar ik zie er vanaf.  Het liefst houd ik het puur... Laat de techniek en het materiaal maar spreken.




En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:


19 opmerkingen:

  1. Ecoline had ik wel verwacht maar embossing niet. Embossing met een lampje dat heb ik eerder ook wel gedaan met kaarten maken. Allemaal verleden tijd ha ha nu weer andere creadingetjes voor mij.
    Wel heel mooi ecoline en embossing bij elkaar. Gek woord eigenlijk embossing heeft niks met het bos te maken :))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi strak geembost, het is een heel mooie uitwerking geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O leuk, ecoline! Dat had ik als tiener ook en ik vond het heerlijk om mee te tekenen en schilderen. Tekenen doe ik nu bijna nooit meer, maar als ik je creaties zie krijg ik er ook weer zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er prachtig uit. Ook leuk om iets meer over embossing te lezen, want ik weer daar niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om ecoline en embossing te combineren! Ja het juiste papier is belangrijk (al kan de 'verkeerde' keuze soms ook een leuk effect geven), gelukkig heb je meerdere soorten in huis.
    Je begrijpt natuurlijk wel dat je me al 'had' bij de kleurenkeuze van de ecoline, maar de vorm van de letter E is ook een van mijn favorieten. Heel knap dat je de letter hebt kunnen embossen zonder dat het papier beschadigde! Heb je de oorspronkelijke vorm onder je werk geplakt?
    Ik denk dat je een hele goede keuze hebt gemaakt door geen tekst toe te voegen; het werk is zo krachtig genoeg! Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige uitwerking! Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende letter E is dit geworden Elizabeth! Zo mooi als die op het papier ligt.
    Zo zou je ook een mooie kaart kunnen maken voor iemand die bijzonder is. Dan met de letter van zijn of haar voornaam.
    Embossing, dat heb ik vroeger ook nog gedaan toen iedereen daar mee bezig was.
    Zou inderdaad jammer zijn om daar nog tekst bij te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt het weer voor mekaar !
    Supergaaf is de E die je hebt gemaakt.
    Knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze E heeft inderdaad niets meer nodig. Mooi strak en prachtige kleuren. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi geworden op deze manier!
    Misschien dat je onderaan of aan de zijkant in kleine lettertjes nog beide E woorden zou kunnen schrijven. Maar idd echt nodig is het niet!
    Goed weekend,
    groetjes, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi, met ecoline en embossing heb ik nog niet eerder gewerkt.
    Hier is geen tekst bij nodig dit spreekt voor zichzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat je het op deze manier gemaakt hebt. Mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi, ik zou het zo laten, ik vind het een de letter zo een mooie uitstraling hebben, chic!
    Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er niet zo veel verstand van, van ecoline en embossing. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je voor een prachtige combinatie gekozen Elizabeth, en ondanks
    de kwetsbaarheid van het aquarelpapier is de letter E perfect gelukt.
    Het is zo'n mooi sterk geheel geworden dat iedere toevoeging hoe klein
    dan ook dat teniet zou doen. Fraaie kleurcombinatie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat pure is prachtig uit de verg gekoemn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is mooi geworden ecoline en embossing. Ecoline met een rietje blazen weet ik nog van school. Embossing kaarten maakte ik jaren geleden. Leuk om te doen allebei.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie combi is dit geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind hem prachtig! Ook ecoline maar heel anders dan mijn uitwerking.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...