Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 11 maart 2021

Art Journal Summer School (last update)

Ik  weet niet of jullie je het nog kunnen herinneren, maar in de zomer van 2019 deed ik mee met de 
Art Journal Summer School van Marieke Blokland. Wat vond ik dat geweldig leuk! Je kreeg 10 weken lang 2x per week een les/opdracht; op maandag een uitgebreide en op vrijdag een wat simpelere...
Helaas bleef de laatste opdracht lang 'hangen'; ik kwam er gewoon niet toe!
Maar nu is ook deze gemaakt en kan ik het 'staartje' van de cursus laten zien.


Les 18: I see green people;



Deze les was gebaseerd op dit schilderij van Alexej von Jawlensky
Na een laagje clear gesso kreeg je tips hoe je de schets op kon zetten en de kleuren (acrylverf) kon mengen.
Laagje voor laagje werden deze kleuren opgezet en soms verdween een bepaalde kleurlaag bijna helemaal onder de andere.
En eigenlijk vond ik het hartstikke leuk om zoiets eens te maken. Het is een totaal andere werkwijze dan bv in de les hieronder. Dat vind ik meer netjes inkleuren, en daar is niks mis mee maar ik voelde me bij het schilderen van de groene dame een tikkie kunstenaar...


Les 19: Beaucoup de couleur:


Deze les was weer een uitgebreide 'stap voor stap' les, en heerlijk om te doen! 
Eerst de schets, dan de bloemen een kleur geven, vervolgens de ruimten tussen de bloemen. Dan de contouren met pen aangeven en allerlei doodles speels aanbrengen... En als laatste met een witte marker nog wat details en doodles toevoegen.



Les 20: Noir & Blanc

En dit was dan de allerlaatste les!
Ik snap best dat het zolang heeft geduurd voordat ik deze laatste opdracht had gemaakt. 
Zwart-wit werken is geen punt, maar ik houd niet van dit soort gezichten.
De laatste tijd heeft Marieke heel veel van dit soort koppen gemaakt, en ook nog veel extremer. Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de moeilijke periode die ze heeft mee gemaakt en met de dingen waar ze nog steeds mee worstelt.


Vorig jaar was er om die reden ook geen nieuwe AJSS en alhoewel ik veel geleerd heb van deze lessen en het ook erg leuk vond, ik weet niet of ik weer zoiets ga volgen.
Ik zag nog wel dat ik een andere 'losse' videoles van haar had opgeslagen en nog nooit gemaakt had... Dus wie weet!



12 opmerkingen:

  1. Alexej von Jawlenski... van hem had ik nog nooit gehoord. Ik werd nieuwsgierig en googelde. Prachtig!
    Ik vind jouw uitwerking van die les ook heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Wat in een goed vat zit, verzuurt niet';o)
    Drie heel verschillende werken uit dezelfde cursus. Niet alles kan je evenveel enthousiasmeren natuurlijk, maar het is wel leuk om even te proeven.
    Het eerste schilderij ziet er inderdaad heel artistiek uit, ik snap dat je je daar even een echter artieste bij voelde, ik hoop dat dat gevoel nog een poos naar boven komt als je ernaar kijkt!
    Ja het tweede werk is heel anders. Dat maakt het niks 'minder'of 'meer' het is gewoon een heel andere stijl. Het lijkt me heerlijk om zoiets te doen als je even tijd over hebt en wat wilt doodelen. Het eindresultaat mag er zijn!
    De Marieke'kop' herkende ik meteen. Ze heeft haar heel eigen manier van tekenen. Ik hoop voor haar dat het zoetjes aan de betere kant op gaat..... Toch denk ik dat we deze stijl bij haar blijven terugzien. Het past ook bij haar. Soms vind ik het mooi en spreekt het me aan, maar soms ook helemaal niet. De kleuren die ze gebruikt zijn de laatste tijd heel donker, als is ze volgens mij geen fan van vrolijk en kleurrijk (een enkele uitspatter daargelaten).
    Je hebt in ieder geval je studie 'met goed gevolg'afgerond, chapeau! (lag dit ook in die beroemde kast met werken die nog afgemaakt moeten worden?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou het bijna wel denken... Nou, het lag daar niet letterlijk, maar misschien wel figuurlijk.
      Maar ik had in mijn blogberichten al lang geleden een beginnetje gemaakt met dit bericht en kwam het dus regelmatig tegen in de lijst... Kijk, en dat helpt dus ook om dingen af te maken!

      Verwijderen
  3. En zo pik je van alles weer iets mee. Leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De eerste afbeelding is zeker kunst. Kan me voorstellen dat je je een echte kunstenaar voelde.
    Ik kijk altijd naar dat programma op Ned. 2 "Het geheim van de meester".
    Daar blijkt dan ook dat de kunstenaar laag over laag heeft geschilderd, en vaak dingen veranderd, die je dan met speciale apparatuur kunt ontdekken. Zelfs bij Corneille van de week, was het niet flats boem geschilderd, maar ook veranderingen en diverse lagen aangebracht.
    De tweede is misschien wat "gewoner", ook omdat je die meer ziet tegenwoordig, maar ik vind de tekening super leuk en fleurig. Ook kunstig hoor. Zou het wel kunnen namaken, maar je moet er maar zelf opkomen om dit ontwerp te maken.
    Weer een project af :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig. Ik ben iedere keer verbaasd. Uit mijn opleiding weet ik dat je veel kunt leren, ook technieken waar je weinig mee hebt. Als ik dan jouw dingen zie, denk ik: zal ik toch... Ik blijf genieten van andermans werk en blijf voorlopig bij mijn textiel. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke werken heb je gemaakt. Ik vind die kleurige de leukste, heerlijk vrolijk en zoveel mooie kleuren.
    Fijn dat je de cursus nu toch afgemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi, Elizabeth. Ik vind dat de eerste en laatste zo in een lijst kunnen, maar je houdt niet van zo'n gezicht lees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan me echt voorstellen dat je het bovenste werk kunst vindt. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed van je dat je de laatste drie uitwerkingen van de Art Journal Summer School [2019]
    nu voltooid hebt. Het lijkt me zeer leerzaam proces te zijn geweest. Zoveel verschillende
    technieken en telkens weer een uitdaging om mee aan het werk te gaan.
    Zo ook deze laatste drie, de eerste is echt heel kunstzinnig en snap helemaal hoe
    je voelde toen je bezig was, het is complete ontdekkingsreis en SUPER geslaagd!!!
    De tweede een zeer groot contrast met de eerste werkwijze. Bijna te mooi zou
    ik bijna willen zeggen, het klinkt misschien wat vreemd, overigens heel knap
    door jou getekend. Een heel precies werkje waar je ondertussen heerlijk je
    gedachten kan laten gaan denk ik zo. En de laatste Noir & Blanc, vind ik
    toch heel erg mooi geworden, wie weet als je de ogen iets rechter had getekend
    en haar mondlijn iets naar boven had gebogen dan zou deze dame gelukkiger overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Drie heel verschillende mooie projecten, de laatste 2 in een herkenbare Marieke-stijl. Haar gezichtjes zijn voor mij altijd een bron van inspiratie, ik gebruik haar boeken daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...