Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 februari 2021

Poncho's voor Gambia

Ergens half januari vroeg Corrie aan mij of ik ook wat poncho's wilde haken voor de meisjes in Gambia.
We hebben een contactadres van een dame, die er zelf vaak naar toe gaat, maar nu i.v.m. corona regelmatig een doos met spullen opstuurt.

Gambia is een warm land, maar als het kwik daalt naar 20 graden, krijgen de mensen het koud en willen de meisjes graag zo'n poncho.
Dit was het begin van mijn eerste poncho:

Er werden 73 lossen gehaakt en daarop 72 vasten. Daarna werd de toer gesloten en haakte ik in het rond verder; 3 stokjes, 1 losse en 1 steek overslaan en zo de hele toer uit.
Je hebt dan 18 gaatjes en 18 keer een groepje van 3 stokjes. Bij de volgende toeren meerder je altijd in het eerste en tiende gat door daar 3 stokjes- 1 losse- 3 stokjes te haken. Dat maakt dat je poncho een punt aan de voor- en achterkant krijgt.
In alle andere openingen haak je 3 stokjes (geen lossen ertussen)


Je kunt op allerlei manieren variëren met kleuren. Persoonlijk vond ik dat er nog behoorlijk wat garen in ging zitten...


Dit zou mijn tweede poncho worden, maar helaas had ik te weinig garen en ik was eigenlijk al te ver om nog een heel andere kleur erbij te doen.
Bovendien viel hij wat somber uit en daar houden ze niet van in Gambia. Dus rie-ra-roets.... uitgetrokken!




Maar steeds die 3 stokjes en elke toer hetzelfde werden Corrie en ik natuurlijk een beetje zat.
Dus gingen we op zoek naar een ander patroon en dat vonden we HIER bij Pattern Paradise.



Omdat het begin bij Corrie erg wijd uitviel, besloot ik eerst maar een proeflapje te haken en zo te kijken of er misschien minder opzetlossen gehaakt konden worden. Maar je moet dan wel eerst uitvissen hoeveel steken het herhalend patroon nodig heeft...




En toen kon het serieuze werk beginnen. Hoe leuk is dit patroon om te haken!


Aanvankelijk was ik van plan om twee verschillende bollen te gebruiken. Het garen dat je hierboven ziet is Ariane en de donkere kleur hieronder is Soft garen.


Maar ik haakte met een ietsje kleinere maat haaknaald dan in het patroon wordt aangegeven. En ondanks mijn berekeningen, kwam ik toch te kort. Of ik had de poncho niet langer moeten maken....
Gelukkig merkte ik het op tijd en toen kwam de moeilijke keuze van een 3e garensoort en kleur...


En inmiddels is ook deze poncho klaar. Het lijkt bijna een rokje en ik hoop maar dat ze zien dat het een poncho is.

Voor nu heb ik er wel weer even genoeg van. Misschien dat ik over een maandje of wat het wel weer leuk vind om er eentje te haken.
Maar ik heb inmiddels de beruchte kast weer eens leeg gehaald en geprobeerd op te ruimen. En daar kwamen heel veel dingen uit die niet af waren en waar ik soms ook geen raad mee weet.

Verschillende haaksels zijn uitgehaald en de dingen die ik leuk genoeg vind om af te maken, heb ik gesorteeerd. En zo wil ik de komende tijd steeds iets oppakken. 
Ik heb niet de illusie dat alles af gaat komen en dat er inmiddels geen nieuwe dingen bij zullen komen hoor, het is en blijft hobby en moet leuk blijven...


20 opmerkingen:

  1. Wat leuk om poncho s te haken het eerste patroon is oer oud zo eentje had ik ook in mijn jeugd:)
    Tweede patroon ziet er ook heel mooi uit.
    De opruimkast ha ha ik heb al 2 dingen afgemaakt en dat geeft toch een lekker gevoel niet te beschrijven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, het is een hobby. Toch zal ik binnenkort om het leuk te houden, ook weer eens wat opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke poncho's! En ach, al gebruiken ze de 2e als rokje; als ze er maar blij mee zijn.
    Nee, dat fenomeen van onafgemaakte projecten ken ik niet. O ja, wel: een naaldviltproject dat nog niet af is, maar daarbij ben ik bang om het te verpesten. Ik heb het al in het zicht gezet zodat ik het hopelijk snel afmaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk die poncho's en een goed doel steunen is ook fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die eerste poncho deed me meteen denken aan een poncho die ik haakte toen ik net op de middelbare school zat. Hetzelfde patroon, maar het is dan ook tijdloos hé..
    De tweede poncho kan als poncho én als rokje gebruikt worden; handig!
    Zo'n kast met onafgemaakte dingen heb ik niet; op de een of andere manier word ik heel onrustig als ik weet dat er nog dingen afgemaakt moeten worden. Raar eigenlijk want met papier heb ik dat gevoel juist weer helemaal niet....;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als we van alle bloggers de onafgemaakte werkstukken eens bij elkaar zouden leggen... oeps, wat een enorme berg zouden we dan krijgen.
    Eigenlijk komt het ook door die bloggers, want daar zien we allerlei leuke projecten die we dan ook zo graag willen maken :-)
    Gelukkig heb ik van haakwerkjes geen last, maar de poncho's zijn wel leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel leuk, hoor! Ja, best een groot project en het kost ook echt wel wat garen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke poncho's. De tweede zou ook best als rok gedragen kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke poncho's zijn het geworden! De tweede zou inderdaad ook een rokje kunnen zijn. Dan kunnen ze kiezen toch?
    Oei ja, die onafgemaakte projecten, ik heb er ook heel wat. Toch mijn goede voornemens van begin januari maar eens opgraven. Goed idee om het er in elk geval niet meer te laten worden.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk zijn de poncho's geworden :)
    Ik ben benieuwd wat er uit je kast komt ;)
    Ik ben ook dingen aan het afmaken, daarna kan/mag ik weer nieuwe dingen opzetten.
    Ik heb al ideeën genoeg, maar eerst dingen afmaken, die zijn ook leuk, dus waarom niet
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke poncho’s en als ze die ene zien als rokje dan is dat toch ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi en leuk de poncho, en lekker warm voor de meisjes daar.
    Mijn eerste poncho maakte ik voor onze oudste dochter ( 56 j ) toen zo 6 jaar, was een rage toen
    Later heb ik meer gemaakt, ook voor kleindochters. Paar jaar geleden eentje voor mij zelf, draag ik eigenlijk nooit meer
    Fijn aan het opruimen ben je dus.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beide zijn ze heel mooi geworden, vooral de eerste is zo heer sprankelend,
    en de tweede met een heel fraai patroon. Ben benieuwd welke inmiddels voltooide
    onafjes we te zien krijgen op je blog. Heel herkenbaar ook, soms zoek ik iets
    en dan opeens kom ik weer iets tegen dat ik toen juist ver weg had gestopt
    omdat ik op dat moment er geen zin meer in had.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind ze prachtig geworden, wat lief dat jullie dit doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi zijn de poncho's, heerlijk om voor een goed doel te haken en als ze de laatste als rokje gebruiken, wat maakt het uit, die is trouwens echt prachtig. Ze zullen er blij mee zijn.
    Ik zou er ook zo mee beginnen, maar er liggen nogal wat onafjes 😜

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie poncho’s. Die roze lijkt inderdaad een rokje. Maar als die doet waarvoor het gemaakt is, dan maakt het niet uit, toch. Ik ben benieuwd wat er uit je kast komt, haha. En nog meer naar wat je ermee gaat doen. Succes ermee. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een mooie poncho’s heb je gemaakt. Daar maak je twee mensen blij mee. En zo’n kast ken ik. Eerlijk gezegd is mijn hele atelier zo. Af en toe pak ik er iets uit en ga er mee verder. Afmaken is niet echt mijn ding. Projecten starten wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk die poncho's. De blauw groen witte heeft mijn voorkeur maar ik denk dat de ontvangers er echt wel blij mee zullen zijn. Noch even het blog van "de kast " bekeken ach ik denk dat ieder van ons wel een plekje heeft wat er op lijkt maar wel goed dat je het voornemen hebt om de dingen af te maken. Een goed voornemen is nooit weg.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk, die poncho's en lief van jullie om dat te doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...