Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 februari 2021

D --> ... Crea 2021

Al van jongs af aan ben ik graag bezig met draadjes. En het fascineert me nog steeds dat je zoveel met draad/garen kunt doen. Alle stoffen die gemaakt zijn, waren ooit alleen maar draad...
Ik heb me wel eens afgevraagd wat het eerste 'werkstuk' is geweest dat ik met draad heb gemaakt.
Misschien wel een punnikkoordje of met hulp een pompon, maar eigenlijk denk ik dat ik dotjes wol heb opgeplakt als eerste werkje met draad. Vingerhaken zou ook nog kunnen...



Enfin...., ik vond het leuk om een schilderijtje te maken met draadjes. Eerst werd er een eenvoudig heuvellandschapje geschetst als leidraad en het leek me handig om dit ook met acrylverf wat kleur te geven. Om diepte te geven, liet ik de kleuren verder wèg vervagen.
Daarna zocht ik bijpassend garen om draadjes van te knippen.


Het is lastig om de draadjes zò neer te leggen en aan te drukken zoals je wilt, want in no time zitten je vingers onder de lijm en neem je de draadjes meteen weer mee.
Gelukkig vond ik nog wat tools in één van mijn bakjes, waarmee ik ze goed kon aandrukken.


In mijn schets had ik wat bomen op de achtergrond, maar dat idee heb ik laten varen. Die details zouden teveel aandacht gaan vragen in het geheel. Strand was ook nog een optie, maar ik besloot lekker in blauwtinten te blijven en toen ik dat gemêleerde draadje zag, was het meteen duidelijk.


Het schilderijtje is in fasen gemaakt; ik heb de lijm (Tesa hobbylijm) steeds een beetje laten drogen.


Maar ik had er zoveel plezier in, dat ik besloot om nog iets anders te maken..., deze keer met dik draad. En dan een abstracte voorstelling waarbij ik vormen wilde herhalen.

Ook nu maakte ik eerst weer een ruwe schets en zocht wat garen bij elkaar, maar niet alles werd gebruikt.



Ik gebruikte nu een andere lijm, mod podge... Dat bracht ik steeds met een kwastje aan en ook nu zaten er flinke droogpauzes tussen. 


Nadat ik dit bericht al had gemaakt, kwam ik nog een foto tegen op mijn telefoon. En ik was het bijna zelf alweer vergeten, maar ik maakte de schilderijtjes dus deels tegelijk...




En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:


26 opmerkingen:

  1. Die zijn mooi geworden! Leuk om zo bezig te zijn en het is weer eens iets anders om met draad te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo wat apart ik heb gister veel draadjes afgehecht ik heb nu een andere kijk op draadjes :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee om een schilderij van draadjes te maken! Je strandlandschapje straalt een mooie serene rust uit. Ik denk dat het een goed idee is geweest om bomen weg te laten; nu is er inderdaad niets dat afleidt en is er meer aandacht voor golven, het strand en de lucht.
    Je tweede werk is knallender en geeft een heel ander gevoel bij het kijken ernaar; door die felle kleuren is het lekker vrolijk.
    Wat een leuk idee om je draadjeshobby te combineren met je papierhobby!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel creatief, goed gedaan Elizabeth!
    Jee, wat is die lijst van deelnemers al lang geworden zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig mooi Elizabeth en ik weet uit ervaring dat het maakproces heel leuk is om te doen.
    Alleen deed ik het met allerlei soorten touw.
    Volgens mij moet ik dat nog ergens hebben.
    Die van jou zijn echt schitterend geworden en ook zo leuk dat je ze hebt gemaakt in twee verschillende stijlen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Een leuke manier om met draadjes te werken. Het resultaat kan zo in een lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch, echt leuk met al die blauwe tinten, en prachtig landschap.
    Ook je andere werkstuk is mooi. Het lijkt mij inderdaad nogal een kliederig werkje, maar het resultaat is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Draadjes, zo voor de hand liggend bij de D, maar wat heb jij er een ontzettend leuke invulling aan gegeven. Mijn moeder was altijd met draadjes bezig, of het nu naaien, breien, haken, borduren was. Ik heb geen flauw idee wat ik als eerste deed met draadjes, dat is ongetwijfeld al geweest toen ik 2 was of zo, en ik heb daar geen herinneringen aan.
    Wat heb je je 2 hobby's leuk samengebracht! Het lijkt me inderdaad wel nodig om tussendoor te laten drogen, anders blijven die draadjes aan je handen (en kleding) plakken, in plaats van op het papier.
    Ben benieuwd wat iedereen weer heeft bedacht, het is inmiddels al een flinke lijst met deelneemsters geworden.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Draad, mooi uitgewerkt. Waar zijn wij handwerksters zonder draad!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je draadjes schilderijtjes zijn ontzettend leuk!
    Mooi dat je ze zo hebt verwerkt en ook een leuk idee!!
    Gek hè ik ben ook altijd met draadjes bezig en daar heb ik niet aan gedacht, maar
    wel op een andere manier

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha! Ja eerst komt nog de D en niet de E zoals ik vorige keer schreef :-)
    De D van Draadjes bij jou. Echt zo'n leuk idee om een schilderijtje te maken met wol.
    Vooral die cirkels vind ik erg mooi geworden, heel apart.
    Nou ben nu dan toch benieuwd wat de E gaat worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je weer mooie aparte werkstukken gemaakt! Ik denk dat mijn eerste handwerkje een breiwerkje was, mijn moeder heeft het me geleerd voordat ik handwerkles op school kreeg. Alleen het opzetten kreeg ik niet zo snel onder de knie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat creatief en wat goed bedacht, leuk om in de hobbykamer op te hangen, je kunt er lang naar kijken, de mooie lijnen, de kleuren, de diepte. Mooi!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De draden roepen herinneringen op aan de tijd dat ik met de kleuters werkte.
    Leker smeren met lijm en vieze vingers! Wel gebruikte ik toen goedkope houtlijm en liet dat even drogen voordat de draden werden op geplakt.
    Vind het mooi geworden met diepte in je landschap.
    Goed weekend
    groetjes, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie draadjes die samen een mooie compositie voorstellen. Weer heel erg mooi gedaan. Vooral die met die blauwtinten, daar zie ik echt diepte en een landschap in!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een fantastisch leuke techniek is dit Elizabeth, en wat een
    PRACHTIG resultaat!!! Ik moest lachen toen ik las dat je tijdens het
    aandrukken en loslaten het nodige weer aan je handen bleef plakken.
    Maar ik denk als er al een stuk geplakt is dat het steeds beter gaat.
    Al die fraaie blauwtinten samen geeft zo'n mooi rustgevend geheel.
    De kleurrijke cirkels geven mij een gevoel van verbondenheid.
    Ga zelf deze techniek ook eens uitproberen, wat is bloggen toch leuk
    hé, je hebt me geïnspireerd, bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig, D van draadjes kan niet anders past helemaal bij jou.
    Ook al de mooie brei en haak werkstukken die je maakt.
    Fijn weekeinde Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi, heel creatief. 2 totaal andere stijlen.
    Handig om eerst voor te kleuren dan heb je minder kans op witte achtergronden denk ik.
    Gr. Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk bezig met een leuk resultaat.
    Fijn weekend.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het eerste schilderijtje vind ik het mooist. Jij bent een ware kunstenares.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Marthy...
      Ja, die vind ik zelf ook veel mooier!

      Verwijderen
  21. Wat een leuk idee. Het is echt een schilderijtje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je strand is heel goed gelukt, maar ik geloof dat ik je 2e schilderijtje met de cirkels nóg leuker vind. Mooi kleurig geheel. Ik dacht eerst dat het niks zou worden met de mod podge, maar het is mooi opgedroogd. Gaat het karton niet heel erg golven?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oeh, wat mooi gedaan en wat een geduld werkje. Ik versierde laatst een doosje met gescheurde stukjes papier. Daar werd ik al lichtelijk zenuwachtig van, omdat de papiertjes aan mijn lijm vingers bleven kleven.
    Echt prachtig gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat zijn ze weer leuk geworden. Ik ben vooral fan van je landschap. Deels natuurlijk omdat het blauw is :) maar ook omdat ik nooit zo goed weet wat ik met abstract aan moet. Ik houd vooral van kunst waarbij ik kan zien wat het is. Het is ook een leuk idee voor mijn groep 7/8. Hoewel ik wel vrees voor de frustratie die het lijmen gaat opleveren :).
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...