Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 februari 2021

Rolodex D kaartjes en nog iets extra's...

Al voordat ik de C-kaartjes twee weken geleden liet zien, was ik niet tevreden over de manier waarop ik ze gemaakt had. Ik wil niet met nog 23 letters meer van hetzelfde maken.
Dus ik ging nadenken over een andere vorm, want de Rolodex blijft er wel in.




Hoe pakken anderen het aan? Ik ging op zoek...
- tekst strookjes gebruiken
- belijning op de achtergrond
- meer wit laten
- dessinpapier als achtergrond
- banners
- tekst template
- stempels

Eigenlijk allemaal dingen die ik ook bij het art journalen gebruik, maar het kleine formaat van de rolodexkaartjes (5,5 x 10cm) werkt bij mij een beetje remmend op het gebruik van deze technieken. 
En hoe leuk ik jullie uitwerkingen ook vind, ik ga ze minder als afbeelding kiezen omdat ze in zichtkwaliteit sterk achteruit gaan op de manier waarop ik ze gebruik.



Ik heb een aantal D-woorden van jullie gekozen en daar zelf een invulling aan gegeven. 

En dan het EXTRA voor vandaag... Ik had nl. eerst een heel andere uitwerking van 'Draad' gekozen. En daar had ik ook al een blogbericht over gemaakt, want ik werk altijd vooruit...
Misschien vind je het leuk om het alsnog te zien&lezen...

-------
Draadverven is mijn techniek bij de letter D...  Ik had er al verschillende filmpjes van gezien en wilde dit wel eens uitproberen.
Het ziet er gemakkelijk uit, maar eerlijk gezegd vond ik het nogal tegenvallen. Ik denk dat je echt wel een poosje moet oefenen om de mooie resultaten te krijgen die ze in de filmpjes laten zien!

Hier heb ik verschillende technieken door elkaar heen gebruikt als oefening


Draadverven... hoe gaat dat? Nou, je beweegt een draad vol verf over een achtergrond. 
Maar ik ontdekte daarbij wel een aantal dingen;
  • de dikte van de verf
  • het soort draad
  • het werken op een verhoging
  • de vochtigheid van de ondergrond
Je draad moet niet te licht zijn en ook flink nat. Te dikke verf blijft niet goed hangen aan de draad, waardoor je een afwijkend resultaat krijgt. 
Als je de ondergrond op een verhoging legt (ik legde het op een omgekeerd plastic mandje) dan kun je meer druk uitoefenen door de draad aan de kanten iets naar beneden te trekken.
Verschillende keren heb ik de ondergrond nat gespoten, waardoor de draad wat beter hechtte en ik een betere afdruk kreeg.


Dit kleine potje had ik vol met witte acrylverf gedaan en de touwtjes goed laten doordrenken...


Naast de Aronskelken (zie HIER of HIER) die je veel ziet bij deze techniek, zijn ook boomstammen heel geschikt om te schilderen met een draadje. Daar ben ik uiteindelijk mee verder gegaan.
Om een idee te krijgen, kun je dit korte filmpje bekijken...


Ik vond het moeilijk om een beetje gelijkmatige boomstam te krijgen. De uiteinden gaan goed, maar in het midden raakt het draadje vaak niet het papier.
Daarom heb ik de ondergrond op een verhoging gelegd (omgedraaid mandje), waardoor ik het draadje beter kon sturen en druk kon uitoefenen.



De blauwe achtergrond is gemaakt met een structuurroller. Deze was helemaal droog voordat de bomen erop zijn gemaakt met witte acrylverf. Als je goed kijkt zie je dat ik nog wat schaduwplekjes heb gemaakt met een bijna droog roze draadje. 
De rechterboom is met een mesje bewerkt in de nog natte witte verf voor extra structuur.

Ik vind het een leuke techniek, die ik zeker nog eens vaker ga gebruiken. De oefenvellen kunnen weer gebruikt worden voor een rolodexkaartje en mogen daarna in de restjesbak.
En... op een keer gaat het mij lukken om ook zulke mooie bloemen te maken... Ik blijf oefenen!
--------

Een aantal dames laat in de tweede week ook iets zien over de betreffende letter.
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

17 opmerkingen:

  1. Dat is weerceen hele uitleg. Wat een mooie techniek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In eerste instantie dacht ik dat je de draden ging verven. Ik had hier nog nooit van gehoord. Mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je weer lekker aanhet expirimenteren geweest, er zitten heel mooie resultaten tussen. Leuk dat je zoiets aparts uitprobeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De bomen vind ik erg leuk, doen me denken aan de witte berken in Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, als je je niet fijn voelt bij de uitwerkingen op de kaartjes tot nu toe, is het een goed idee om het anders aan te pakken. Belangrijkste is immers het plezier hebben! (al vind ik een mooie gelijke serie wel fijn om naar te kijken, daardoor 'duw' ik mezelf nog wel eens verder.... niet slim natuurlijk...)
    De draadjesverftechniek daar moet ik me eens verder in verdiepen, wat ziet dat er veelbelovend uit! Je boomstammen vind ik heel mooi geworden, ik zie er berkenbomen in.
    Straks ga ik linken even uitgebreid bekijken; dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. daar ben ik nog even: de aronskelklink brengt me naar de algemene startpagina van Pinterest....
    (zelf heb ik al eens aronskelken gemaakt,dus ik weet hoe dat werkt, maar misschien is het voor anderen leuk om er naar te kijken...)
    De bomenlink heb ik ook bekeken; wat lijkt het eenvoudig om zo bomen te maken hé. Nu ik jouw blogje heb gelezen, weet ik dat ik niet te makkelijk er over moet denken ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er even naar gekeken... bij mij werkt de link goed. Ik heb er nu nog een andere bij gezet, misschien werkt die wel bij iedereen...
      Bedankt voor het doorgeven!

      Verwijderen
  7. Prachtig zijn de bomen geworden. Net een stel berken in het bos.
    Maar die rode vind ik ook heel mooi. Het stelt niet iets voor, maar dat hoeft ook helemaal niet.
    Het is heel spannend om naar te kijken.
    Zo leer je steeds weer een nieuwe techniek, die je al dan niet in de toekomst nog kunt gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi om zo deze boomstammen te maken.
    Zag in een ander filmpje dat ze lijm door de ondergrond hadden gedaan.
    Lijkt me ook wat om ipv met wit, met bruintinten op een lichte ondergrond boomstammen te maken. Leuk om uit te proberen -- dank je voor het filmpje.
    Goed weekend, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig, die bomen. Ik verbaas me elke keer weer over de technieken en inspiratie die je vindt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, deze draadjes techniek. Die kende ik nog niet. De andere wel, hoewel de link naar de Pin bij mij ook niet werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Elisabeth. Geweldig wat je nu ook weer hebt gemaakt met de letter D. Het verbaast mij steeds weer wat jij maar ook anderen maken met papier en allerlei andere dingen. Ik ben meer van de lapjes dat weet je misschien maar bewonder wel jullie werk.
    Fijn weekend.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een hele nieuwe, voor mij onbekende, techniek. Ik vind de berken op de laatste foto geweldig mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat draadverven, maar het vergt wel wat oefenen zoals je al zei.
    Maar oefening baart kunst, dat zie ik bij jou wel.
    Mooi resultaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze Rolodex D kaartjes vind ik heel geslaagd Elizabeth. Het is gewoon waar
    als je voor dit formaat de foto's met printen drastisch moet verkleinen dan
    wordt de kwaliteit er niet mooier op. Dan is het eigenlijk veel leuker ook
    om er je eigen invulling aan te geven zoals je hier laat zien 👍

    Wat ben je heerlijk met draadverven bezig geweest, de bomen lijken zeker op
    robuuste berkenbomen. Als ik op een van de foto het bakje et draden bekijk
    krijg ik de indruk dat het draden zijn waar ook synthetisch materiaal in verwerkt
    is en ook al zou het een draad van puur wol zijn dan dringt de verf daar niet
    voldoende in. Ik heb weleens gelezen dat je voor deze techniek het allerbeste
    verschillende diktes puur katoenen draden kan gebruiken omdat die de verf goed
    opzuigen, waarbij je mooie scherpe lijnen krijgt. Bij de andere draden zit de
    verf uitsluitend aan de buitenkant. De rode uitwerking waarbij je verschillende
    technieken gebruikt die vind ik echt PRACHTIG!!! Heel leuk om dit allemaal te
    bekijken en te lezen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi zijn je Rolodex kaarten. Dat draadverven ziet er leuk uit, ik heb het filmpje bekeken en je zou denken dat het heel gemakkelijk is, tenminste zo zij het voordoet, maar ik weet uit ervaring dat niet alles zo gladjes gaat.
    Maar je bomen zijn prachtig gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...