Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 24 februari 2021

5 daagse challenge van Laura Horn

Vorige week heb ik mee gedaan met de free Creative Elements Challenge van Laura Horn. 
Ik heb ervan genoten; dit is echt wat ik heel graag doe en ik leer er graag iets bij.
Elke dag kreeg ik een mail met daarin een link naar een video waarin Laura op een prettige en rustige manier vertelt en laat zien wat ze die dag voor ogen heeft.



Dag 1 = Kleurenpalet
Zonder op afbeeldingen te letten, zijn er kleurvlakken (die mij aanspreken) uit een tijdschrift geknipt, gerangschikt en opgeplakt. Cirkels in aquarelverf laten de kleurencombinaties zien.




Dag 2 = Achtergrond
Vanuit het gekozen kleurenpalet wordt er een snelle achtergrond gemaakt met aquarel of acrylverf zonder verdere details. Het is de bedoeling dat deze pagina's later gebruikt worden als achtergrond.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit een onverwacht moeilijke opgave bleek voor me. Ik heb er wel tien gemaakt, maar de meeste waren te druk en te gedetailleerd om aan de opdracht te voldoen.
Less is more!




Dag 3 = Mark-making
Een lastig te vertalen begrip, letterlijk 'markeren'...., maar zie het maar als een afdruk achter laten...
Deze dag waren er twee beperkingen; kwasten niet toegestaan en beperken tot één hoofdkleur.
Net als Laura heb ik gewerkt met koffie, thee en (sephia) inkt. Mijn gereedschappen waren een takje, natuursponsje, make-up schijfje, paletmes, spateltje en schuifspeldje.
Ontdekking; onverwachte effecten van deze gereedschappen, en ruimte voor experiment vanwege beperking tot het essentiële.





Dag 4 = Referentiebeelden/Imagery
Deze dag was bedoeld om een soort catalogus voor jezelf aan te leggen waarop je later kunt terugvallen. M.b.v. je verzameling takjes, bloemen of  afbeeldingen hiervan teken je bladeren, takjes en bloemen waarbij de structuur en de opbouw duidelijk zichtbaar zijn.
Ik had dit al eens vaker gedaan, maar dan op een iets andere manier en bedoeld als decoratie...




Dag 5 = Compositie
Kleine tekeningen&oefeningen waarbij de nadruk ligt op verschillende manieren van ordenen en richting. 

Het gaat niet om een mooi getekend plaatje, maar hoe je de kleurvlakken opbouwt in lichte, middel en donkere tinten en vanuit welke richting je werkt. Hieronder zie je de fasen nog een keer één voor één, en excuses voor de slechte foto's...

Het maken van deze mini tekeningen vond ik een hele goede oefening, want je laat hierbij alle ballast van perfectie bewust liggen. Maar het kan ook lastig zijn om zò te werk te gaan. 



Het schilderen met koffie en thee is me ook goed bevallen, alleen moet ik er wel in het vervolg aquarelpapier voor gebruiken.
De oefeningen hierboven heb ik stap voor stap gemaakt n.a.v. de video van Laura. Ik heb zèlfs haar kleuren gebruikt.


Een dag later heb ik uit mijn hoofd en met mijn eigen kleurenpalet nogmaals geoefend.
De volgende stap is het geleerde gaan toepassen in vrij werk!

19 opmerkingen:

  1. Heel bijzonder, je hebt er duidelijk plezier in gehad.
    Ik bedenk mij opeens dat ik je al heel veel jaren volg, zelfs een keer life gezien en er zit zoveel verschil in je manier van werken, maar volgens mij ook in je persoonlijkheid tussen toen en nu. Leuk om die hele verandering met je mee te maken. Kijk maar eens terug naar de blogberichten van 10 haar geleden, toen zat je veel "binnen de lijntjes", omdat dat zo moest. Nu vertrouw je meer op je gevoel en ga je steeds meer buiten de lijntjes denken (dit bedoel ik figuurlijk, al is het letterlijk ook het geval), niet alleen op creatief vlak. Ik denk dat de verhuizing hier heel sterk mee te maken geeft, maar of het nu door de verhuizing komt of de verhuizing het gevolg van de verandering is kan ik niet zeggen, daarvoor ken ik je niet goed genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor deze persoonlijke reactie, vind ik heel waardevol... Ik denk dat je het goed ziet; ik ben inderdaad veranderd. De verhuizing heeft daar wel mee te maken, maar is niet primair de oorzaak of het gevolg. Het is een proces... en misschien schrijf ik er nog wel eens een blogbericht over!

      Verwijderen
  2. Wat een leuke uitdaging. Zo leer je in een paar dagen een hoop. Handig om nieuwe dingen te leren. Is er een les" die je het leukst vond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat kan ik niet zeggen. Maar de laatste vond ik wel het lastigst voor mezelf...

      Verwijderen
  3. Wat leuk! Zo leer je steeds weer nieuwe dingen en wat is er veel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te zien en te lezen hoe je deze vijfdaagse cursus hebt beleefd!
    Niet alles gaat vanzelf bij het leren van nieuwe dingen, maar het doet ons wel 'groeien' of leren wat er nu juist wél of niet bij ons past.
    Grappig dat je bij dag 5 Compositie ook in je blog aan Compositie hebt gedaan door de tekst naast de foto te plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, jij kijkt gedetailleerd Marjan! Maar het is hier toch wel een beetje toeval. Ik doe het de laatste tijd wel vaker als ik een foto niet al te groot wil plaatsen. Blogger werkte eerst nooit mee en dan lukte het niet om tekst naast een foto te krijgen...

      Verwijderen
  5. Wat een leuke workshops. Mooi om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een uitdaging, maar jou wel toevertrouwd !
    Erg leerzaam ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iets nieuw leren, of dingen op een andere manier gaat doen is altijd een uitdaging, en het gaat je goed af.
    Ziet er mooi uit al die oefeningen, en leuk om elke dag weer een opdracht te krijgen.
    Weet je dat we vroeger met een halve aardappel stempelde?
    Maar met koffie en thee, daar zou ik nou nooit aan denken.
    Je bent weer een ervaring rijker, dat kan je goed gebruiken in je andere werk wat je steeds laat zien.
    Natuurlijk verander je in de loop der jaren, denk dat het bij iedereen wel het geval is, hoewel bij de een meer dan de ander.
    Vroeger schilderde ik veel dode dingen, en met quilten gebruikte ik veel "stoffige" kleuren.
    Zo langzaamaan wordt mijn kleurgebruik vrolijker.
    Veel plezier met de nieuw geleerde technieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat zoiets georganiseerd wordt en je daar aan mee hebt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om te lezen en te zien! En het is natuurlijk ook heel leerzaam. Leuk om verder mee te experimenteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het kunstig waar je mee bezig bent. Zo te zien heb je er heel veel plezier in om te doen.
    De bladen geel met groen vind ik leuk met al die figuurtjes erop.
    Toch wil wil eerlijk bekennen dat ik meer heb met al die leuke werkstukken uit jou vorig blogje. Prachtig de dingen die je gemaakt hebt, de dobbelsteen heeft mijn voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen verschillen en ik weet dat jij weer meer van handwerken houdt... daar is niets mis mee.
      Ik vind zoveel leuk en dat is soms ook lastig.

      Verwijderen
  11. Wat een leuke Challenge. Volgens mij heb je genoten en ik ook. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bijzonder. En leuk dat je het deelt. Ik zou er geen geduld voor hebben. Zo leuk om te zien hoe verschillend mensen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kom net van het blog van Marjan, maar ook hier zie ik zo'n mooie uitdaging
    voorbij komen. En wat ben je er vol enthousiasme ingedoken. Het ziet er
    allemaal heel professioneel uit, je kan goed zien dat je er met veel plezier
    aan gewerkt hebt en ongetwijfeld ook veel van geleerd.
    Verrassend ook om de effecten van de simpele gereedschappen te zien.
    Prachtig ook je zelf gekozen kleurenpalet, ben heel benieuwd hoe je dit alles
    in nieuw vrij werk tot uiting laat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. leuk en leerzaam, het is weer een heel kunstwerk geworden .

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke 5-daagse :)
    En inderdaad, je kunt het zien, dat je er met veel plezier aan gewerkt hebt.
    Mij spreekt dag 1 en dag 4 het meeste aan, ha ha, dat is misschien toch dat gestructureerde in mij :)
    Wat dat betreft ben jij van veel markten thuis ;) of het nu verven of haken of breien of noem maar op is, je kunt het gelijk! Heerlijk zoveel hobby's Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...