Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 15 juli 2020

Doekjes breien

Toen Corrie en ik zo heerlijk bezig waren met dekentjes breien, kon ik bijna de verleiding niet weerstaan om telkens aan een nieuwe te beginnen. Zodoende had ik er op een gegeven moment 5 op de pennen staan...
Ik vind het nl. enorm leuk om een patroontje uit te proberen en waar nodig aan te passen.
Toen opperde Corrie om (vaat) doekjes te gaan breien, want dan kun je toch lekker steekjes uitproberen en snel scoren.



Eerst vond ik het maar niks. Ik zag mezelf echt niet schoonmaken met zo'n doekje. Ja, heel leuk als decoratie, maar niet om te gebruiken. Inmiddels weet ik dat er mensen zijn die dat dus echt wèl doen!
Enfin, na wat heen en weer appen en voorbeeldjes zoeken, kreeg ik de smaak he-le-maal te pakken.


In no time had ik dit werkje opgezet en gebreid volgens deze patroonbeschrijving van Anita.
Het is inmiddels af, natuurlijk 😄

Maar... ik had ook nog een restje grijze katoen liggen (van het blokkendekentje), dus daarvan werd een tweede doekje gebreid.


Dit was mijn eerste poging, het patroontje heet Barns and Stripes, maar ik vond het te weinig textuur hebben voor een wasdoekje/vaatdoekje.
Dus het werd uitgehaald.


Tweede poging was een variant op bovenstaande. Ik breide nu 2 steken i.p.v. 4 steken recht en aan de achterkant averecht. Maar werd een flodderdoekje, dus....


Ik dacht aan mijn Roze dambord dekentje en zo'n steekje is eigenlijk heel geschikt voor een doekje.
Bij Steek voor Steek vond ik een kant en klaar patroontje.

Intussen wisten we wel dat de wat dikkere katoen ideaal is voor dergelijke doekjes. En we bestelden wat bolletjes van het mooie Drops Paris in verschillende kleurtjes.


Ik had niet het geduld te wachten tot ze binnen waren, en was alweer begonnen met een derde doekje, ook weer een restje van de blokkendeken. 
Het is een gratis patroontje van Willowyarns en niet moeilijk om te breien. 
Dit doekje heeft geen boord en ook geen kantsteken. Je herhaalt steeds 2 toeren en je kunt lekker wat kleine restjes opmaken door een contrastrandje te maken.
Ik zette 51 steken op en breide met naald nummer 4. 
Ook dit doekje is al een tijdje af en intussen zijn er nog meer van de naald gerold.
Wordt vervolgd dus...



25 opmerkingen:

  1. En weet je, al die dekens verspreiden ook nog het breivirus... steeds weer een mooi dekentje werkt heel besmettelijk. Mijn handen jeuken! Die doekjes zijn een geweldig idee: stekencombinaties uitproberen en toch niet zoveel tijd kwijt zijn om het resultaat te zien. Tot nu toe kán ik me nog beheersen, maar die mooie garens trekken me haast over de rand..🤓

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iets kan je zomaar opeens te pakken nemen!!
    Doekjes breien, leuk om te doen lijkt mij en héérlijk om restjes weg te werken en dat willen we allemaal!!
    Ik haak vlaggetjes van mijn restjes, ook zo leuk ook te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vaatdoekjes, wat leuk om dat nu bij jou tegen te komen (op YouTube zie ik af en toe dishcloths langs komen). Heerlijke kleine breiwerkjes en inderdaad prima om je uit te leven met nieuwe patroontjes. Ik vind ze leuk om te zien en die eerste foto is zo mooi sfeervol (dat dat kan met vaatdoekjes😂).
    Gebruik je ze nu zelf ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik gebruik ze (nog) niet. Misschien gaat dat ook wel niet gebeuren. Voorlopig gewoon voor de leuk..

      Verwijderen
  4. PS: weet je dat er op Ravelry heel veel patroontjes staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt... Bij Drops/Garnstudio ook..., maar ik ben best kritisch qua patroontje...

      Verwijderen
  5. En zo houd je jezelf lekker bezig ☺ mooie doekjes heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uhm....... als ik dit zo lees heeft het mij zo te pakken klein handwerk met veel variatie, maar....... kan je daar dan echt je kasten mee uitsoppen ?? Ik heb het ook al eens op fb gevraagd maar kreeg geen duidelijk antwoord. En doe je dat met katoen ?? Sttekpatronen heb ik genoeg, maar zou het werken ? Als ik daar het goede antwoord op heb ben ik om of.... moet ik het maar gewoon eens proberen :)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat ik ze ga gebruiken om schoon te maken... Maar er zijn echt dames die dat wel doen. Het katoen is wasbaar op 60 graden, en na een aantal keren wassen werkt zo'n doekje prettiger.

      Verwijderen
  7. En, zijn ze ook al in gebruik genomen? Ik vind het heel sfeervol staan (je eerste foto is een plaatje!), maar ik vraag me af, op hoeveel graden was je ze dan? Ik gebruik keukenrol of van die gele doekjes om vuil te verwijderen in de keuken, en gooi die na gebruik weg. Maar ik heb natuurlijk genoeg restjes garen die hier mooi voor gebruikt kunnen worden, en steekjes uitproberen is natuurlijk erg leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik denk niet dat ik er mee ga schoonmaken. Ik heb katoenen vaatdoeken van de Hema in de keuken en die bevallen me prima. In huis gebruik ik nog Microvezeldoekjes, al blijken die in de was plasticdeeltjes af te geven...
      Het katoen dat ik gebruik voor deze doekjes is wasbaar op 60 graden.

      Verwijderen
  8. in het verleden heb ik ook veel doekjes gebreid. Geen gekleurd garen maar van ongebleekte katoen. Vond het leuk. Mooie kleuren heb je gebruikt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, je hebt het serieus te pakken weer!! Maar het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft. Zelf ben ik niet zo'n fan van het gebruik ervan, lijkt me echt niet handig, maar mooi zijn ze wel. Maar ook als sfeerobject zijn ze prachtig om in je keuken ergens te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Ja, het is leuk om te doen en snel klaar. En wat een mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zien er leuk uit! Ik ben benieuwd of ze ook fijn werken en of ze goed wasbaar zijn. Ik heb er al eens één gebreid, die is naar mijn schoondochter gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke verslaving zou ik bijna willen zeggen, heel erg leuk
    om op deze manier allerlei patroontjes ui te proberen, en de lapjes zien
    er stuk voor stuk oer gezellig uit.
    Wat een prachtig garen is dat van Drops Paris, zeer mooie kleuren.
    En wat heb je weer mooie foto's geplaatst, vooral de eerste die
    is echt om te smullen, zo sfeervol, mijn complimenten!!! SUPER !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om doekjes te breien. Ik zou ze ook niet gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat je er na 1 meer gaat breien. Je kunt zo leuke steken en patroontjes uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier al jaren een ( heerlijke) verslaving.
    Laats nog flink wat breikatoen gevonden in de kringloopwinkel, die op 60 graden gewassen kan worden.
    Want dat kan ze zeker niet bij alle katoen, en een 30 graden wasje voor een vaatdoekje vind ik niet zo fris.
    Veel breiplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig zijn je gebreide doekjes.
    Vooral hoe je ze zo mooi op de foto zet.
    En fijn steeds andere steekjes uitproberen.
    Ook weer leuk om te maken.Veel breiplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een idee zeg, vaatdoekjes breien, daar zou ik nou nooit opgekomen zijn. Grappig !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Paris is heel geschikt voor de doekjes. Je bent heerlijk bezig en hebt er prachtige foto's van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super leuk om te doen en vooral om verschillende patroontjes te breien. Ik gebruik de gebreide vaatdoekjes al jaren en dat bevalt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuke projectjes! Heb je ze al in gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is nog is gezellig schoonmaken! Met zulke mooie doekjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...