Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 28 juli 2020

Nog meer gebreide doekjes

Hartelijk dank voor al jullie reacties op de vorige blogpost "Doekjes breien".
Er werd me vaak gevraagd of ik die gebreide doekjes nu ook ging gebruiken om schoon te maken.
Voorlopig ga ik dat nog niet doen. Dat komt omdat ik ze eigenlijk te mooi vind, maar ook dat ik nog genoeg poetsdoekjes heb.
Dat zijn helaas wel microvezeldoekjes en bij het wassen komen er kleine plasticdeeltjes vrij die zo in het milieu belanden.
Ik zou ze ook nu niet meer kopen, en misschien overgaan op katoenen doekjes.
Maar ook daar dien je het milieu niet mee, het blijkt zelfs het meest vervuilende landbouwproduct ter wereld te zijn. Voor info klik HIER.
Je weet eigenlijk dus niet waar je goed aan doet.

Enfin, het doekjes breien blijft nog steeds leuk.
Ik had HIER een diagonaal patroon gevonden, en dat vond ik zo speels dat ik het niet kon weerstaan.


Eenmaal op de helft (waar ik weer moest gaan minderen) woog ik veiligheidshalve nog mijn bolletje katoen... Gelukkig had ik nog 26 gram, dus het moest lukken.
Niet dus... Daar snapte ik niks van, maar ik haalde rigorous een heel aantal toeren uit en breide met een halve naald kleiner de rest weer op, waarbij ik de eerste steek alleen maar afhaalde zonder te breien. Dat moest toch garen besparen... Ja, een klein beetje dus.. maar niet genoeg.
Toen heb ik het doekje tot de helft uitgehaald en vanaf daar met naald 4 weer verder gebreid inclusief eerste steek afhalen...

Niet leuk....., want het lukte me nòg niet! En toen was ik er wel klaar mee en besloot het doekje te laten liggen.


Een dag later zette ik echter met een ander kleurtje en ander materiaal (en veel meer dan 50 gram op de bol) een nieuw doekje op. Ik breide dit met nummer 3,5 en besloot niet na 55 steken te gaan minderen zoals in het patroon staat, maar pas na 75 steken, zodat het een wat groter doekje werd.



En dat is gelukt! Alleen...nu vind ik het doekje eigenlijk iets te groot om het leuk te vinden. Iets kleiner staat gewoon schattiger... Tja, wat een muts ben ik toch...



Nou ja,zo opgevouwen is het toch wel een leuk doekje om te zien. Ik ben tevreden, omdat ie nu toch gelukt en af is.
De gaatjes in het midden zijn ontstaan door het maken van een omslag en een rechte eenvoudige overhaling.

Na dit doekje kwamen er een heleboel proefstukjes van allerlei patroontjes die ik op internet tegen kwam. Lang niet alles vind ik geschikt. Ik vind vooral de kleine structuur&textuur patroontjes leuk.



Deze groene is voorlopig mijn favoriet...  Ik zag het doekje bij All Free Knitting, maar ik heb het patroon iets aangepast en zal hieronder beschrijven hoe ik het doekje heb gebreid.

Het patroontje tussen de ribbelsteken is deelbaar door 4+1. Ik heb aan beide zijden steeds3 ribbelsteken gedaan. Die steken brei je zowel aan de voorkant als de achterkant van het doekje recht. Ik noem ze verder niet bij de patroontoeren.

Ik ben het doekje begonnen door 45 steken op te zetten en daarna 5 naalden recht te breien, zodat je onderaan mooie ribbels krijgt.
Dan volgt het patroontje (denk aan de 3 start- en eindsteken):
1. Alle steken recht (voorkant doekje)
2. Alle steken averecht (achterkant doekje)
3. 1 steek averecht afhalen - (3 steken recht breien - 1 steek averecht afhalen) 9x
4. 1 steek averecht afhalen met de draad naar je toe - (draad naar achter en 3 steken recht breien- draad naar je toe en 1 steek averecht afhalen) 9x
Deze 4 naalden herhalen totdat je bijna een vierkantje hebt (meet de lengte van je begin ribbels even, dan weet je hoeveel cm er nog bij moet), brei dan nog 6 naalden recht en kant alle steken af.


Ik vind het nog steeds heel leuk om deze doekjes te breien, maar het is soms wel passen en meten en vooral uithalen en opnieuw breien. Zo'n bolletje van 50 gram wil je optimaal benutten. Inmiddels ben ik erachter dat mijn bolletjes variëren van 49 tot 54 gram en dat de recycled Denim iets dunner van draad is...
En daarbij komt nog dat het ene patroontje/motiefje meer garen kost dan het andere.

Misschien gaan Corrie en ik cadeaupakketjes maken met deze doekjes, gecombineerd met wat leuke spulletjes.


20 opmerkingen:

  1. Nou ik vind ze allemaal geweldig want ik kan niet eens breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohoh, je gaat mij toch niet na doen, met steeds weer breiwerk uithalen, haha. Ik vind de doekjes erg schattig, en begrijp heel goed dat het haast verslavend werkt. Lijkt me ook leuk met een stukje zeep of zo'n houten afwasborstel, en dan pakketjes van maken. Ik meen dat Corrie en jij wel vaker spulletjes hebben gemaakt voor de verkoop op de rommelmarkt van de kerk of zoiets, dit soort pakketjes zouden snel verkocht zijn denk ik. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dit is echt een project voor jou: kleine lapjes en grote variëteit, lekker uitproberen.
    Ik vind ze erg leuk, maar zou ook moeite hebben om ze te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je lekker bezig met doekjes breien. Het ziet er erg leuk uit allemaal. Als je ze gevouwen op een stapeltje legt is het een lust voor het oog en jammer om te gaan gebruiken. Er pakketjes van maken is wel een heel leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk verhaal. Én wat een doorzettingsvermogen. Mocht je ze ooit verkopen, dan wil ik wel wat kopen. Ze lijken me heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk dat diagonaal breien, wat een mooi patroontje is dat!
    Maar de andere doekjes zijn ook mooi, de groene met wafelmotief en ook die met de blokjes en de blauwe met de nopjes zijn leuk. Goed idee om er cadeautjes van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga zeker nog een paar doekjes breien. Ik heb er al een aantal en gebruik ze om mijn wastafel schoon te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt een hele strijd moeten leveren met een vaatdoekje, maar je hebt gewonnen! 😂
    Het groene doekje ziet er leuk uit en bijna had ik het patroon opgeslagen, maar toen bedacht ik me dat het alleen maar bij mijn 'doel' past als ik het in groen of rood brei. Ik wil namelijk kerstvaatdoekjes breien voor de deelneemsters van de creaclub en daarbij een kerstpatroontje inbreien. (Ik heb een leuk eenvoudig patroontje gevonden op Ravelry). Maar wie weet, misschien pak ik voor de afwisseling wel een patroontje van jou.😉

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bent wel een aanhouder hoor, maar uiteindelijk is het vaatdoekje naar je zin.
    Heb het artikel gelezen over katoen, dat liegt er niet om, maar wat moet je dan?
    Die groene is inderdaad een schatje.
    Had net een langer stukje geschreven, maar Blogger wilde het niet plaatsen "probeer het straks nog eens" stond er. Nou dat doe ik dan maar, hopelijk lukt het nu wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, herkenbaar :-) Ik heb ook al eens voor een ontwerp een doekje vele malen zitten uithalen om zo precies mogelijk uit te komen met mijn bolletje.
    Ze zijn super fotogeniek, de doekjes. Ik heb er ook een paar gemaakt, maar ook nog niet in gebruik.
    Erg leuk ook, de diagonale versie, en inderdaad: die groene is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg leuk zijn ze. Nu je het over katoen hebt, hoe gaat het met de plantjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk en verslavend om deze doekjes te breien.
    Had er ook een heel stel, maar ook al weer weg gegeven.
    Leuk idee om met een zeepje er bij als cadeautje te geven.
    Veel breiplezier!
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het blijft altijd een afweging tussen goed en minder goed voor het milieu. Je denkt een prachtig product, maar helaas. Het wordt soms wel eens moeilijk het goede te kiezen. Je doekjes zijn mooi en praktisch. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat ellendig dat uithalen maar dat hoort gewoon bij handwerken. :)) Ze zijn erg leuk en ik heb een bolletje garen gekocht maar wanneer ik eraan begin, als het garen er maar ligt komt de rest vanzelf

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige doekjes. Wist dat niet van katoen🤔

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat zie ik weer een hoop prachtige lapjes voorbij komen, zo mooi
    altijd hoe jij alles uitzoekt en net zolang door gaat tot het
    helemaal naar je wens is. Inclusief meerdere keren uithalen, dat
    vind k heel knap. Met mijn geluksbolletjes borduren ben ik een paar
    keer in de fout gegaan, niet echt zichtbaar dus laat ik het zo, maar
    jij zou, [dat denk ik tenminste] zo'n bolletje weer uithalen en
    opnieuw beginnen? Dat wafeltjes patroon is zeker ook heel erg mooi.
    je zou het doekje dat te groot is naar je zin ook 2 of misschien zelfs
    3 X in een punt kunnen vouwen dat lijkt me ook erg mooi staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige steekjes en kleuren.
    Je heb er al heel wat gemaakt ze zijn een plaatje.
    Mooi op een stapeltje en genieten.
    Ik heb ook al een paar doekjes gemaakt maar ook nog niet gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een doorzetter ben je toch, maar het resultaat mag er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja inderdaad je weet niet meer wat je moet gebruiken want het katoenengaren wat we regelmatig gebruiken zal ook wel behoorlijk milieubelastend zijn tijdens het maken. Wie er een goed alternatief weet: ik hoor het graag. Ondertussen vind ik je doekjes enig en ik snap dat je het zonde vindt om ze te gebruiken, hoewel het ook wel mooi staat op je aanrecht. Veel plezier nog even met experimenteren.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...