Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 8 juni 2020

Tweede poging met zaadjes van de katoenplant

Tweeënhalve maand geleden schreef ik HIER over mijn eerste poging met katoenplant zaadjes.
Dat liep helaas op niets uit, zoals je HIER kunt lezen. Ik had de aanwijzingen bij de zaadjes strikt opgevolgd en kreeg van jullie ook allerlei tips. Maar het mocht niet baten, ze deden niets.



Toch wel teleurgesteld schreef ik een mailtje aan de webshop van Pindaplant waarin ik mijn teleurstelling uitte en vroeg wat er verkeerd gegaan kon zijn.
Nog geen dag later kreeg ik een reactie; ze stuurden kosteloos nieuwe zaadjes op en hoopten dat het nu beter zou lukken.
En jawel hoor, een dag later lag de envelop al in de bus!

Intussen had ik me breder verdiept in het laten ontkiemen van katoenplant zaden. Veel mensen leggen de zaadjes gewoon 1 cm onder het oppervlak van natte aarde en zetten ze in het zonnetje.
Er was ook een filmpje (ben het helaas kwijt) van een man die ze in vochtig keukenpapier gewikkeld in een plastic doosje weg zette.
Intussen had ik ook gelezen dat als je zaden in het donker laat ontkiemen, ze dan één of andere overlevingsactie gaan houden - zo van 'nu of nooit' - en dan heel snel ontkiemen.


Drie van de negen zaadjes had ik dus in zo'n bakje gedaan en weg gezet in een donker laatje. 
En toen? Tadaa......


En drie andere zaden groeiden op in een bakje met behoorlijk natte aarde. Dit stond in de vensterbank en ik had er een plastic folie velletje op gelegd.



En de laatste drie zaadjes deed ik volgens de aanwijzingen op de verpakking. En dat werd dus opnieuw NIKS. Daarna heb ik het nog 4 dagen geprobeerd met ontkiemen in het vochtige keukenpapier, maar dat mocht ook niet baten.


Deze zaadjes krijgen nu nog een allerlaatste kans in een bakje vochtige aarde, in het licht/de zon in de vensterbank met plastic folie ...


En dit zijn 'winners' .... ik heb ze al over gezet en het is een kwestie van goed nat en warm houden. Je ziet ze per dag groeien.


Inmiddels is er nog één zaadje gaan groeien... , en staan ze buiten in het broeibakje.

Ik ben van plan om nog een mailtje te sturen met foto's en deze tweede aanpak daarin te verwoorden.
Het zou toch jammer zijn als meer mensen zo'n teleurstellende ervaring zouden opdoen als gevolg van deze voorgestelde aanpak. Misschien kunnen ze de tekst op de stickers wijzigen of zo...

Ik ben in elk geval blij dat het nu goed gaat. En elke dag kijk ik ze groter...

23 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk dit. Om te lezen en omdat het gelukt is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat aardig dat je een nieuwe set kreeg toegestuurd!
    Slim dat je verschillende manieren hebt uitgeprobeerd (en ook leuk denk ik).
    Fijn dat je nu beloond wordt met mooie groene blaadjes, al blijft het natuurlijk wel raar dat juist de zaadjes, die je volgens de gebruiksaanwijzing hebt behandeld, niet ontkiemen. Je hebt groot gelijk dat je ze wat foto's stuurt; misschien gaan ze de gebruiksaanwijzing zelfs aanpassen. 👍🏼
    Dan breekt nu de tijd aan van koesteren, aaien en praten; want ze moeten nu natuurlijk extra verwend worden zodat ze je straks belonen met mooie katoenen dotten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed zeg, dat je een nieuw setje zaden toegestuurd kreeg, ik heb (bijna ademloos) je ervaringen gelezen en je hebt groot gelijk dat je foto's en een gebruiksaanwijzing gaat sturen. Zonde als ze bij anderen ook mislukken omdat het niet goed is. Ik kijk met je mee, vind het zo spannend, de plantjes die ontkiemt zijn zien er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch nog een plantage? Ik ben benieuwd naar de afloop. Ik kan me voorstellen dat je ze uit de grond kijkt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je met de leverancier gemaild hebt én dat ze nieuwe zaden hebben gestuurd. Nu ziet het er heel goed uit, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede service dat je nieuwe zaadjes kreeg. En leuk dat het nu lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede service. Fijn dat je opnieuw kunt proberen mooie uitleg.
    Hopen dat de leverancier er ook wat mee doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk hè om zo’n groeiproces te volgen. Fijn dat het nu lukt !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat goed en wat fijn dat ze het nu doen ik volg met veel interesse en ben heel benieuwd of je straks katoenbolletjes zelf kan oogsten :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhh wat leuk Elizabeth dat het je nu wel lukt, en dan niet met
    de manier waarop het eigenlijk zou moeten volgens de gebruiksaanwijzing.
    Het doosje in een donkere lade werkt duidelijk heel wat beter.
    Ben heel benieuwd hoe ze gaan reageren als je de foto's en omschrijving
    toestuurt. Maar vooral ben ik heel nieuwsgierig hoe snel alles gaat groeien
    en zich gaat ontwikkelen. Kan me goed voorstellen dat je ze dagelijks groter
    kijkt, heel leuk en vooral ook spannend.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bravo voor de groene vingers. Hou je ons op de hoogte van het groeiproces? Ben daar nu toch wel curieus naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat je de goede manier hebt gevonden. Het ziet er veelbelovend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goede service dat je nieuwe zaadjes kreeg. En leuk dat het nu lukt!

    918KISS
    SLOTXO

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig dat het nu gelukt is,maar niet volgens de gebruiksaanwijzing. Wel een goede service dat je nieuwe zaadjes kreeg, of misschien is dat omdat je hierover geblogd hebt en ze dat gezien hebben???.
    Succes en ben heeel benieuwd hoe ze nu verder groeien.
    Fijne dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat goed dat je toch plantjes kon kweken. Nu maar afwachten tot het echte katoenbolletjes zijn, ik hoop echt dat het lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed idee ook om het op verschillende manieren te proberen. Ik ben benieuwd of je uiteindelijk van de katoenbolletjes hebt. Laat je ons het groeiproces zien.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk dat het uiteindelijk toch gelukt is. Ze zien er mooi fris en gezond uit. Wat zal dat straks worden als ze echt gaan groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat goed dat het toch gelukt is. En dat op een andere manier dan de leverancier aangeeft. Ik ben benieuwd wat hun reactie op je mail zal zijn. Wel heel sportief dat ze je nieuwe zaden hebben gestuurd. Laat je ons In het groeiproces meegenieten?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een succes dit keer! Blijkt toch maar weer dat het niet altijd zo simpel is als het wordt voorgesteld, goed dat je opzoekwerk deed en verschillende methoden hebt uitgeprobeerd. Hopelijk worden deze plantjes wel een succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh wat spannend. Ik hoop dat je af en toe een berichtje waagt aan de voortgang. Ik ben benieuwd hoe het je plantjes zal vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh katoenplantjes... dat worden toch stekelige struiken ?
    wat goed dat je een andere manier van ontkiemen hebt uitgeprobeerd !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ze worden wel groot, maar geen idee of het stekelige struiken worden...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...