Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 10 juni 2020

Gebreide dekentjes


Mijn laatste tik/bevlieging is dekentjes breien. Half mei liet ik HIER zien dat ik begonnen was aan een katoenen babydeken van restjes.


Nou, die vorderde eigenlijk best goed. Vooral de eerste 3 rijen met blokken gingen vlot, daarna werd het toch wel een ietsje saai... want het nieuwtje was eraf hè... En dan komt het aan op doorzetten en volhouden.


Daarom dacht ik 'even een nieuw steekje (pijlpunten) uitproberen; een proeflapje maken alvast...'


Ja ja..., een proeflapje.... Geloof jij het nog?


Dit dekentje gebreid met Julia (Zeeman) en op naald 6 ging op een gegeven moment sneller dan het blokkendekentje... en uiteindelijk was het ook eerder af!



De afmetingen zijn 60 bij 60 cm en het is geschikt voor een warmtebedje. 

Intussen werd er ook weer verder gebreid aan het blokkendekentje hoor. Maar ik geloof dat ik tussendoor ook nog wat proeflapjes breide, anders werd het zo saai...



Wist je dat proeflapjes breien eigenlijk heel gevaarlijk is? Voor mij in elk geval wel, want voordat ik het goed en wel door had, stond er weer een volgend dekentje op de pennen...
Dit roze dekentje wordt gebreid in dambordmotief  (5 steken recht/5 steken averecht), de randen in rijstekorrelsteek. Ik gebruik Royal (Zeeman) en brei dit dekentje op naaldnummer 5.



Maar wees gerust... want het blokkendekentje is inmiddels af hoor... Gebreid op naald 4,5 en het heeft een afmeting van 65bij 80 cm.

Het roze dambord dekentje is inmiddels een heel stuk langer geworden.
Er zijn ook nog nieuwe proeflapjes gebreid.
En er zijn ook nog nieuwe dekentjes in de maak.
En meer vertel ik er op dit moment maar niet over, want het is echt heel hèèl erg...!


23 opmerkingen:

  1. Geweldig al die verschillende steken patroontjes. Het geblokte dekentje is mijn favoriet. Fijn toch om helemaal op te gaan in je breiwerk. Ben benieuwd wat wij nog meer te zien krijgen. Wie weet gaat het met jou katoen plantjes zo goed dat daar ook nog een dekentje van komt. Geweldig hè dat je nieuwe zaadjes gekregen hebt. Zo fijn dat er nog mensen zijn die dat doen, zo'n aktie geeft mij altijd een goed gevoel.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je heerlijk aan de brei. Mooi dekentje met die pijlpunten. Het lappendekentje vind ik heel mooi geworden. Ik ben weer eens begonnen aan het haken van een dekentje, maar het ligt al weken stil. Misschien moet ik ook de breipennen pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig je dekentjes pijlpunten patoon heel mooi.
    Ja dekentjes zijn verslavend heb er ook al heel wat gemaakt.
    Succes met al je breiwerkjes.
    Groetjes Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijke nieuwe 'verslaving';o)
    Zo herkenbaar hé; iets nieuws beginnen is altijd weer uitdagend, spannend en leuk en het geeft zo veel voldoening als het dan ook nog mooi wordt. Stoppen is dan eigenlijk niet meer mogelijk. En ja, dan moeten andere leuke dingen soms even wachten tot ze weer leuk genoeg zijn om opgepakt te worden. Gelukkig is garen heel geduldig en vergaat het niet en zolang iets niet modegevoelig is kan het het nog best een poosje op de plank wachten. Wat boffen we toch dat we ons nooit hoeven te vervelen!
    Maar je bent sterk genoeg geweest om het blokkendekentje af te maken! Misschien was het aan het einde wat saai om te breien, maar zo ziet het er niet uit; ik vind het een mooi stoer dekentje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, wat een leuke dekentjes, ze zijn ook zo leuk als tussendoortje. Ik heb dat met quiltdekentjes voor de pop, ook zo leuk om te maken en voor dat het gaat vervelen al af. Ook ik lijd daar aan :-). Mooie steekjes gebruik je, die pijlpunten, die vind ik zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, ja, dat is ook een manier! Ik verwonder me altijd over de meerdere handwerken die men tegelijk heeft liggen, maar jij maakt er een hele berg van. Nou ja, als je er maar plezier in hebt en danis het fijn dat er bij jou nog wat afkomt, dat is kennelijk niet bij iedereen het geval.
    De dekentjes die jij afmaakte zijn in ieder geval heel mooi. Stoere kleurtjes voor de blokken en een mooie steek voor de grijze. De roze wordt heel schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, de rook komt van jouw breinaalden af lijkt het, lekker bezig hoor. Het zijn prachtige dekentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jouw breinaalden moeten als een razende tekeergaan. Of zijn het E-breinaalden, haha. Pas op voor een breigaren. Leuk als die dekens. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel nee, helemaal niet erg, je hebt er plezier in en je doet er niemand kwijt mee, dan is iets NIET erg!
    Heerlijk toch, om steeds weer een ander steekje uit te proberen. En ook herkenbaar hoor, dat iets saai wordt om te doen. Ik ben een zomertopje aan het breien, simpel mouwloos ding, heerlijk garen, maar zo saaaaaaaiiiii om te doen, dat ik het nu steeds even "verplicht" een stukje verder brei, en dan weer afwissel met iets anders. Maar ik betwijfel of ik het deze zomer zal kunnen dragen, misschien pas volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahahahaaaa zie het helemaal voor me, een giga berg wolletjes en een
    bundel breinaalden in alle vormen en maten. En terwijl je met het ene
    dekentje bezig bent fantaseer je op nog een leuk idee wat je dan tussendoor
    even uitprobeert, uhhhh waar was ik ook alweer mee bezig??? O ja..... dat
    lieflijke roze blokkendekentje. Dat dekentje met het pijlpunten patroontje
    is mooi geworden net als het blokkendekentje waar je een paar momenten tegen
    aan zat te hikken is een heel mooi dekentje geworden. Ik vermoed dat inmiddels
    het roze blokkendekentje reeds voltooid is, hihi. Heerlijk mens, je enthousiasme
    spat van mijn schermpje af, en dan te bedenken dat er best heel wat mensen zijn
    die zich dagelijks een punthoofd vervelen. Wat een rijkdom toch hé dat wij daar
    geen last van hebben, gelukkig heb ook ik daar in mijn leven nog nooit 1 dag last
    van gehad........
    SUCCES met al je dekentjes...............

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het blokken dekentje is zó mooi van kleur . Knap gebreid !
    Wat ben je toch met veel bezig zeg, vervelen is er bij jou niet bij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige dekens. En die blokken deken is prachtig geworden! Ik vind heaven and earth borduren makkelijker dan een deken breien of haken. Dat is voor mij qua concentratie heel moeilijk. Heel raar, want voor heaven and earth heb ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wouw wat een prachtige dekens zeg!!! En ja soms is breien echt even doorzetten. Dat had ik vooral toen ik een deken breide voor onze dochter jaren terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, wat een tempo houdt jij aan in het dekentjes breien zeg!!! Maar ze zijn allemaal even mooi, zowel de pijlpunten als de blokkendeken zullen vast gegeerd zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha dit is heerlijk breien zo. Lekker dikke pennen, en blokjes en steeds wisselend werkt verslaven. Nog maar een pen, even een wisseling en voor je het wet is er weer een patroontje af.
    Zo werkt het bij mij.
    De dekentjes zijn leuk, lief en lekker warm.
    Fijne dag, het regent hier dus breien ???
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat knap, dat gebreide dekentje. En zulke mooie kleuren! Ik probeer ook vaak “even iets” en dan heb ik weer quilt die af moet. Heerlijk, die hobby’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oohh, wat ben ik jaloers op al die leuke werkjes die je aan het maken bent. Grappig dat je met het ene bezig ben en al in gedachten een ander patroontje wil gaan maken. Ze zijn echt allen heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wow wat mooi en een lekker tijd verdrijf. Heb je hier een doel voor ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel, zie https://www.veluwekoerier.nl/reader/21380/14831/gehaakte-babydekentjes-bieden-troost-en-liefde (ziekenhuis Zwolle)

      Verwijderen
  19. Ik vind ze allemaal prachtig! Ik zou van allemaal wel een grote deken willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. allemaal heel mooi !
    enne.. worden alle proeflapjes aan elkaar genaaid voor weer een deken??

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nee hoor, de proeflapjes worden weer uitgehaald en het garen gebruikt...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hahahaa, heerlijk! Lekker creatief genieten!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...