Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 juni 2020

Driehoekjes dekentje


Oei, wat ben ik nog slaperig.... Maar mijn bedje is ook zo lekker warm, en nu heb ik ook nog zo'n fijn dekentje om me heen...

Ja, slaappopje ... je bent een slaapkopje!
Als je mij leuk vindt en ook wil maken, dan moet je maar eens HIER bij Anita kijken...



Ik kwam op het idee om dit dekentje te breien doordat ik via Pinterest dit mooie dekentje op Etsy zag. Het patroontje leek me niet zo moeilijk en ik maakte wat proeflapjes.


De dikte van het garen en die van de naald is belangrijk bij deze steek, ontdekte ik. Je kunt de driehoekjes kleiner en groter maken d.m.v. meer steken, waardoor je ook meer naalden moet breien om een blokje af te maken. 
Ik koos uiteindelijk voor een driehoekje van 7 steken, waarbij ik steeds 8 naalden heb herhaald.
En het werd cremekleurig Saskia garen en ik breide op naald 4,5. De afmeting is 60 bij 80 cm.



Voor de liefhebbers hieronder het patroontje zoals ik dit dekentje heb gebreid.
Ik heb het patroontje 14 keer naast elkaar gemaakt, maar je kunt dit naar eigen inzicht veranderen, zolang je aantal steken (zonder de ribbelsteken aan het begin en einde van de naald) maar deelbaar is door 7...

Zet 108 steken op en brei 10 naalden recht zodat je 5 ribbels hebt.
Bij alle volgende naalden brei je de eerste en de laatste steken 5 steken altijd recht, zodat je een mooi ribbelboord krijgt aan de zijkanten. Doe dit niet te strak. Bij de volgende naalden worden deze 5 ribbelsteken niet meer genoemd!
Driehoekjespatroon;
1. (6 steken recht - 1 steek averecht) doe dit 14 keer
2. (2 steken recht - 5 steken averecht) doe dit 14 keer
3. (4 steken recht - 3 steken averecht) doe dit 14 keer
4. (4 steken recht - 3 steken averecht) doe dit 14 keer
5. (2 steken recht - 5 steken averecht) doe dit 14 keer
6. (6 steken recht - 1 steek averecht) doe dit 14 keer
7. Alle steken averecht breien
8. Alle steken averecht breien
Deze 8 naalden steeds herhalen totdat je dekentje lang genoeg is (bij mij 75 cm), en dan weer 10 naalden recht breien zodat je 5 ribbels hebt.


14 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi maar wel eentje waar je met je hoofd moet bijblijven toch? Maar het loonde de moeite. Ook het popje is heel leuk geworden. Mooi zo samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lief zo samen, dit popje met dekentje, zou er slaperig van worden :-)
    Met licht garen komt het patroon altijd het mooiste uit.
    Zal wel vaak worden gebreid voor a.s. baby's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles is even leuk geworden. Ik krijg brei-zin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattig dekentje weer met een idem dito popje, heel lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieve foto's! Schattig popje en dekentje. Ja, met deze steek kun je lekker veel variaties maken! En het breit altijd lekker, vind ik, met zo'n patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat ziet het dekentje er zacht en knuffelig uit. En dat popje is helemaal te gek. Dat wil je vasthouden. Heel mooi. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een schattig patroontjes en een heel lief popje. Wat fijn om dit patroon te delen. Wie wil kan er zo mee aan de slag.
    Groetjes .
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schattig dekentje en mooi patroontje. Ziet er gezellig uit met het popje erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhh hoe lief die eerste twee foto's, krijg de neiging om er bij te kruipen..
    Wat goed dat je het patroontje van een afbeelding hebt kunnen maken. Grappig ook
    te zien hoe de verschillende soorten garen een heel ander beeld geven.
    Deze lichte ziet er het allermooiste uit, heel regelmatig, het lijkt me ook
    heerlijk zacht als ik de foto bekijk. Slaappopje is echt een schatje, met dat
    kleine magrietje op haar lijfje. Echt een super lief geheel is het geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lief setje. Mooie kleurtjes, heel neutraal.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet dat er lief en zacht uit, echt iets om cadeau te geven.
    Wat goed dat je eerst proefjes gebreid hebt want deze is het mooist vind ik. ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het zo'n leuk setje bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi dekentje is het geworden. Heel lieflijk met het poppetje.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...