Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 13 mei 2020

Een dekentje op de pennen ...

Dekentjes maken blijft op de één of andere manier toch een leuke bezigheid. Nu heb ik er al best een aantal gehaakt, maar nog niet zo vaak gebreid.
Corrie en ik zagen op Instagram leuke exemplaren voorbij komen en werden er wel een beetje door aan gestoken.
We willen dekentjes gaan maken voor couveuse kindjes in ziekenhuizen of via een instantie voor minder bedeelde of zieke kinderen.


Ik had nog dikke katoen liggen en een proeflapje dat ik uittrok. Bij elkaar moest het genoeg zijn voor een dekentje van 60 bij 90 cm. 
Maar ja, hoe zou ik het nu aanpakken? Strepen breien, misschien nog met een kabel erin...?
Toen ik wat boekjes door bladerde, zag ik een meisjestruitje met blokkenmotief en toen was mijn plannetje meteen geboren!


Een stekenproef liet zien dat ik 18 steken nodig had voor een blokje van 10 cm breed en 26 toeren voor een hoogte van 10cm.


En op deze manier houd ik orde op zaken, want ik werk met veel kleine restjes en ik wil natuurlijk zo min mogelijk tussendoor een nieuwe draad aanhechten. Daarom weeg ik de bolletjes voordat ik met een nieuw blokje begin en ook weer wat ik over houd.


De verschillende bolletjes leg ik steeds in volgorde neer op dit dienblad. Als de toer af is, dan draai ik het blad en ligt meteen alles weer goed. Dat werkt echt fijn!


19 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kleuren. En wat knap dat je die blokken zo breit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk dekentje wordt het, handig om alles op een rijtje te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie kleurtjes en wat een handig systeem heb je. Met zulke leuke dekentjes worden de kindjes, die groot genoeg zijn tenminste, wel heel erg blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke deken en ook voor een goed doel. Top. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je voor blokken hebt gekozen, staat heel vrolijk
    en breit ook heerlijk weg. Wat een handigheidje heb je bedacht
    met het dienblad. Een slimme meid is op alles voorbereid, hahaha.
    Dat zei mijn moeder altijd als we onderweg waren en zij een lipstick
    uit haar jaszak haalde om het even bij te werken, giller hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is nu al mooi erg handig zo de bolletjes sorteren en wegen.
    En zo min mogelijk draadjes afhechten.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou... daar heb je goed over nagedacht en je werkt nu heel gestructureerd. Goed bedacht hoor om de bolletjes te wegen. Nu maar leuk blokjes breien eens wat anders dan haken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is goed nagedacht en goed voorbereid in huize Elizabeth 😂.
    Mooi hoor die blokjes en knap dat je de kleurovergangen zo netjes krijgt👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lief dat je dit voor een goed doel doet, dat wordt mooi met die blokjes.
    Geweldig idee dat je het omdraait met het dienblad, zo handig dat moet ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg leuk, mooie kleuren ook. En je gaat slim te werk, met al dat wegen en zorgvuldig neer leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat wordt een heel mooi dekentje en ik denk ook veel soepeler dan een gehaakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi met de ribbels aan de onder en zijkant, net een lijst van een tegeltableau zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat wordt mooi! Een heel goede kleurcombinatie.
    Slim zo met het dienblad werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk hoor, weer eens wat anders breien :)
    Je hebt mooie kleuren gekozen, lijkt me leuk om aan te breien, elke keer een andere kleur en blok.
    Groetjes en een fijne avond, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk Elizabeth een prachtig doel. En een heel mooi oatroon zo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk nu je de tweede rand blokken af hebt. En doorgaan nu hè, niet in de hoek leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat pak je dat weer gestructureerd aan en wat een leuk effect die verschillende kleurtjes. DAt wordt een fijne deken.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk blokkendekentje ben je aan het breien. Ik blijf het ook leuk vinden om dekentjes te haken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...