Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 29 mei 2019

Letse wanten

Toen ik een week geleden naar de bibliotheek ging, zag ik op de leestafel een heel mooi boek liggen.



Ik was op slag verliefd en natuurlijk ging het boek mee naar huis.
Van A tot Z werd het doorgebladerd en bekeken. Wel 50 prachtige ontwerpen ... polswarmers, vingerloze wanten en traditionele wanten.
Als je HIER de recensie leest, dan snap je wat ik bedoel...
De modellen worden op 4 pennen gebreid en de motieven met de Fair Isle (inbreien) methode.




Diezelfde dag moest en zou ik natuurlijk een beginnetje maken. Wat fijn als je dan boven alleen maar hoeft te snuffelen in de garenboxen om iets geschiktst te vinden.
Alleen bleek het contrast al snel te weinig te zijn, waardoor je de Letse vlecht niet zo goed ziet. Jammer natuurlijk...  En ik merkte ook weer hoe anders het breien met acryl is in vergelijking met wol. Het voegt niet zo mooi, vind ik.



Tja, en toen hadden we het plan om naar Wolplein te gaan... Had ik even een mooie gelegenheid om geschikt garen te zoeken voor mijn Letse wanten!
(Nee, het garen was niet voor Guus. Die heeft even geen truien nodig. Binnenkort zal ik weer eens over hem schrijven hoor...)


Ik schreef er al over in een vorig blogbericht...  Glad, zacht en dun garen van Lana Grossa.
De wantjes brei ik met naald nummer 2 en het is dus heel fijntjes. Maar ik houd daar van en je moet er ook goed je aandacht bij houden... (en ook daar houd ik van).


De Letse vlecht komt nu veel beter uit, terwijl het rood weer wat minder eruit spreekt t.o.v. het donker grijs. 


Hier nog even naast elkaar om het verschil te laten zien. Jullie kunnen het verschil niet voelen, maar geloof me maar als ik zeg dat het een wereld van verschil is.
Het proefstukje van acryl gebruik ik voor iets anders; ik zag Noor al met een schuin oog kijken ...

En nu ga ik lekker verder met mijn echte vingerloze Letse wanten in het motief van de voorkant van het boek!

21 opmerkingen:

  1. Oh, die heb ik ook al meegenomen uit de bieb! En je hebt helemaal gelijk: alles even leuk! Ook mijn vingers jeukten, maar ik wacht heel even: ik heb al tig setjes vingerwantjes/wanneer heb je ze nu nodig /je kint toch niet altijd wantjes blijven breien... Totaal zinloze uitvluchten natuurlijk! In el geval: kwestie van tijd, dat ik ook om ga!
    Intussen geniet ik van jouw foto's: mooie combinatie, leuk om het verschil van materiaal te herkennen. Ik zou ze ook van dezelfde soort breien, als jouw keuze. Veel plezier!
    Ps. Leuk, hé, dat vlechtje....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, een verschil van dag en nacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooo, supermooi dat inbreien, dat worden leuke vingerloze wanten.
    Wat een verschil van garen, nu kun je het patroon veel beter zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha! Wat worden we toch snel verliefd op lapjes, wol of patronen!
    Geen trui voor Guus dus.
    Leuk patroon die wanten... maar zonder vingers.... lijkt me heel koud van de winter. Mijn vingers zijn namelijk altijd het koudst.
    Mooie kleuren zo. Je ziet maar, je denkt dat je wol genoeg hebt, maar nee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dan zijn we daar toch heel verschillend in, Floor... Ik heb nl. echt nooit wanten aan, vandaar dat ik nu vingerloze maak .. voor de show bij mijn winterjas...

      Verwijderen
  5. Oh, die worden prachtig, dat is nu al te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat wordt het mooi en wat een verschil met de eerste!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh dat is zeker een verschil. De nieuwe is toch mooier vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die worden mooi en het is zo fijn om echt goed garen te hebben voor kledingstukken of accessoires. Dan is acryl niet fijn dragen naar mijn bescheiden mening. Ik gebruik acryl garen eigenlijk alleen maar voor poppenkleding en gebreide of gehaakte tassen. Ik heb ook zo'n soort boek van Carla Meijssen en Hilly van der Sluis, Estlandse wanten breien. Staan ook zulke mooie patronen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi boek prachtig daar kun je wat mee zie ikal

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aha, daar zijn die prachtige bolletjes dus voor, je
    Letse wanten gaan prachtig worden en wat een enorm verschil
    met beide materialen. Lijkt me en zalig boek om te bekijken
    en allerlei projectjes uit te maken.
    Zelf draag ik 's winters altijd wollen handschoenen zonder vingers,
    ik wil namelijk grip op alles houden, maar deze zou ik ook ZEKER
    dragen. Het worden bijzonder mooie Letse Pronk Wanten!!!

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aaah, dáár heb je die heerlijke wol voor gekocht!
    Wat een prachtig patroon, ik snap dat je er gelijk aan wilde beginnen. Heel begrijpelijk dat je dan iets zoekt uit de voorraad. Maar soms wordt het resultaat dan niet zoals je op het oog hebt. Met het nieuwe garen komt het patroon echt goed tot zijn recht! Dat breit dan gelijk een stuk prettiger hé.
    De vlecht komt nu ook mooi uit. Ik herinner mij de vlecht nog; die heb ik gebreid toen ik de de Latvian Sampler testbreide voor Wieke van Keulen. Hoe het precies ging, weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik het nog best een lastig klusje vond.😉

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het verschil is inderdaad groot en ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Je kan trouwens echt heel erg mooi breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig breiwerk en mooi om het verschil te zien. Wat een boek op de tafel in de bieb al niet teweeg kan brengen. Ik vind het ook altijd leuk om te zien hoe vaak ze daar een ander thema onder de aandacht brengen. Ik heb ook eens gekeken op de site van Wolplein de keuze is groot en je wordt er denk ik wel hebberig van.
    Fijne dag.
    Gr.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat worden je wantjes mooi! En wat een verschil het garen of kleur uitmaakt.
    Ik heb het boek ook maar nog geen tijd gehad om er iets uit te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig worden je wanten.
    En de vlecht komt zeker mooi uit.
    En een mooi boek ga ook eens kijken bij de bieb.
    Groetjes Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat wordt het mooi!!! Zo zie je maar wat kleuren doen. Het rood was waarschijnlijk nog mooier uitgekomen als je het grijs en wit omgekeerd had gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze worden echt prachtig! Ik ben zelf ook dol op wanten breien. En je hebt wel gelijk wat die kleuren betreft, een beetje meer contrast laat de patronen beter uitkomen. Succes met breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi boek, ja dat kun je niet laten liggen ;)
    Ik vind allebei je voorbeelden eigenlijk wel mooi, leuk hé dat iets nieuws uitproberen, plus vingerloze handschoenen lijkt me wel makkelijk
    Nog veel breiplezier, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lijkt mij leuk boek. Veel breiplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ken het boek, prachtig. Die Letse vlecht heb ik ooit gebreid, zal wel een weggeef project zijn geweest want ik weet niet meer hoe en wat. Verschil in garen zal zeker te voelen zijn. Mooi wordt het. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...