Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 8 mei 2019

Folkart & gouache

Een week of wat geleden heb ik me ingeschreven voor een e-course van Marieke Blokland.
Het is een cursus van 5 weken over illustreren in volkskunst stijl met gouache.
En ik ben er super enthousiast over!



Volkskunst is kunst die door gewone mensen wordt gemaakt zonder een artistieke bedoeling, maar wel met heel veel toewijding. Meestal is volkskunst vrij sober van opzet en is het ontstaan vanuit een bepaalde traditie.
Als je volkskunst uit Australië, Rusland, Polen of Noorwegen of waar dan ook met elkaar vergelijkt dan zie je overeenkomsten.
Vooral de simpele grondvormen zie je overal terugkomen; cirkels, bloemen, blaadjes, stippen en swirls.




Gouache (gwosh/kwosh) is een dekkende en matte waterverf en een betere versie van plakkaatverf. Het verschil met aquarelverf is dat deze niet dekkend is. Als je gouache opnieuw vochtig maakt, is het oplosbaar in water. Dat kan bij acrylverf niet; droog is daar droog.
Bij het schilderen met gouache kun je laag over laag doen, maar er komt al snel iets van de onderlaag naar boven, de verf mengt zich. Soms is dat leuk en wenselijk, maar vaak ook niet.
Het grote voordeel van gouache is wel dat je de droge kleurtjes op je palet altijd weer kunt gebruiken door er een beetje water bij te mengen.En dat kan met acrylverf weer niet.




Bij elke les van deze cursus krijg je een aantal video's, waarop uitleg en achtergrondinformatie gegeven wordt (in het engels), en Marieke laat zien hoe ze de illustraties opzet en de gouache gebruikt, ze geeft allerhande tips tussendoor. 
Daarnaast krijg je een pdf-bestand met voorbeelden, stappen en tips, en oefeningen.





De eerste les ging over bloemen en blaadjes, en het leuke is dat je zelf kunt bepalen hoeveel je maakt.
Er waren 8 verschillende projecten in deze les, en ik heb ze allemaal gemaakt. Sommige wel twee keer, gewoon leuk ...
En je leert er zoveel van! 




Zo is het nog best lastig om de ultiem wenselijke dikte van je verf te hebben, zodat je mooie vloeiende lijnen kunt maken. Zodra je verf iets droger wordt, merk je dat het niet fijn meer glijdt. Te nat is ook niet goed, dan gaat het op aquarelverf lijken en wordt het doorschijnend.
Iedere keer als ik met mijn penseeltje langs het palet ga, pak ik eerst een klein beetje water op en roer dit door de kleur waar ik mee bezig ben. Op die manier houd ik het vrij constant.
Ik gebruik penseeltjes van het merk Van Gogh, die vind ik zelf het prettigst werken. Maar dat is heel persoonlijk. Goed gereedschap is wel belangrijk!








Bij opdracht 7 (zie hierboven) was het de bedoeling dat je rond de omtrek van de geschetste bloem eerst de achtergrond geel maakte en die van rechts onder bovenlangs naar links onder langzaam lichter geel verfde. En vervolgens ging je de bloem schilderen. Erg leuk om te doen!




Ik heb de bloem ook zonder gekleurde achtergrond gemaakt en meer met lagen verf over elkaar gewerkt. De kleuren beïnvloeden elkaar wel een beetje en ik vind dit minder mooi.


En vandaag deed ik de laatste oefening van les 1; freestyle ... Eerst de bloemen zonder schets meteen met gouache opzetten, daarna de rondom de bloemen de achtergrond schilderen en als laatste de bloemstelen, blaadjes en alle details uitwerken. 
Ik zat er een klein beetje tegenaan te hikken, maar het viel reuze mee. 
Deze oefening heb ik weer in mijn tekenboek gemaakt. Ik vind los op een vel vaak prettiger werken, je kunt je werk gemakkelijker draaien, en aan verschillende tekeningen tegelijk werken.


De tweede les van deze cursus gaat over decoratieve elementen, daar schrijf ik volgende week een berichtje over...!

Wil je meer zien of weten over deze e-course? Kijk dan eens HIER.
En HIER kun je een filmpje van Marieke Blokland bekijken waarin ze gouache introduceert!


17 opmerkingen:

  1. Iets heel anders dan we eerder van je zagen (behalve laatst dan, als ik mij goed herinner vrijdag ;-) ), je bent weer lekker bezig, veel schilderplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi en het lijkt me een leuke les/workshop!!! Ziet er allemaal prachtig uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat mooi allemaal. Ik kan me voorstellen dat je geniet van deze e-course. Je resultaten vind Ik echt geweldig goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super knap! Ondanks je geweldige uitleg blijft het voor mij chinees. Je resultaten zijn heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke resultaten! Heerlijk om zó bezig te zijn met een nieuwe techniek. veel plezier, dit ziet er heel vrolijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi freestyle werkstuk! Het lijkt me best moeilijk om zonder te schetsen meteen aan de gang te gaan.
    Leuk zoals de ene bloem net buiten het kader valt.
    Hoe heb je de achtergrond gedaan? Heb je een artjournal-uitstapje gemaakt of is dit ook uit de cursus?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt me nog niet eenvoudig om dat voor elkaar te krijgen. Echt oefenen met de verf. Maar jou is het gelukt. Ik vind ze allemaal prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig Elizabeth! Leuk dat je weer nieuwe dingen leert. Heb ook jarenlang geschilderd, leuk om te doen.
    Ben benieuwd wat je allemaal nog meer leert, een mens is zo maar niet uitgeleerd, dat zie je maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt waanzinnig leuk wat je allemaal laat zien, je werkt
    alles zo prachtig uit en het lijkt me inderdaad zeer
    leerzaam. Denk dat jullie een giga atelier aan het bouwen
    zijn, een mooie plek om te exposeren en tevens les te geven, hihi
    misschien slaat mijn fantasie een beetje op hol, maar dat vind
    ik wel iets voor jou omdat te gaan doen.
    De resultaten zijn erg mooi geworden!!!

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lijkt je goed af te gaan. Leuk dat je dit doet. Verrijking van jouw kennis en kunnen. Toptien. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toptien moet toppie zijn, haha. Eigenzinnige taalverbeteraars.

      Verwijderen
  11. Ik vind ze heel erg mooi. En leuk dat je er zoveel plezier in hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi, zo ook mooi zijn op een beker of bord
    Ik vind het knap hoor!
    Veel plezier met oefenen :)
    Groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap gedaan en de vrolijkheid straalt er van af

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het ontzettend knap dat je al zo snel zo’n prachtige resultaten kunt laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er mooi uit! En volgens mij ook heel leuk om te doen. Ik ben benieuwd naar de volgende lessen. Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wow, je hebt er wel gevoel voor, echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...