Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 15 mei 2019

Folkart & Gouache (lesson 2)

De tweede les van de e-course Folkart in gouache gaat over 'decorative elements'.
Als je wereldwijd naar volkskunst kijkt, zie je vaak cirkels en stippen die in patronen worden herhaald.
In Australië zie je zowel in traditionele als in westerse volkskunst deze vormen (klik).
En wie kent er niet het Staphorster stipwerk (klik)?
In deze tweede les heb ik veel geoefend met stippen, cirkels, streepjes, swirls en kleine takjes.
Gewoon echt oefenen hè... steeds weer opnieuw ...


Bovenstaande opdracht heet "dotted patterns" en in die oefening komen veel verschillende decoratieve elementen samen. Ik vond het heerlijk om te doen, maar uiteindelijk viel het resultaat me toch tegen. Het is niet gelijkmatig, daar is mijn hand nog niet geoefend in.
Je begint met het maken van een zwarte achtergrond, daarna verf je uit de losse hand de blauwe cirkels, en later voeg je witte stipjes toe, takjes en swirls.



Ik ben opnieuw begonnen en heb toen gekozen voor een zwart vel papier, zodat de zwarte verf niet meer kon mengen met de andere kleuren (tja, dat doet gouache en vaak is het leuk, maar hier vond ik het lastig).


En zo is het patroon uiteindelijk geworden...


Wat nieuw voor mij was... tekenen met een kroontjespen gevuld met gouache! Best lastig hoor...
Ik heb wel vaker met inkt getekend, maar de gouache moet je wat verdunnen en telkens met een penseeltje op je kroontjespen brengen en dan kun je er mee tekenen. Soms was het te dik uit, soms te dun... echt handig ben ik er nog niet mee!


Op deze stapelfoto zie je wat oefeningen. De Folkart doll was leuk om te maken, maar ik wilde ook zelf nog een doll verzinnen/tekenen...
En daarom was er ook een oefening bij deze les om portretjes te tekenen. Niet realistisch, maar op een grappige manier waarbij je speelt met vormen.

En als laatste wilde ik zelf een Folkart doll maken, op een A-4 formaat. Dat was nog best pittig...



Maar het is gelukt en ik ben er tevreden over. 




13 opmerkingen:

  1. Volgens mij mag je meer dan tevreden zijn. Prachtig. Enne je 1e breiwerk was vast ook niet regelmatig. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow dit is een kunst apart en leuk dat Staphorster stipwerk erin TOP

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig je bent talent vol
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent al echt een kei in schilderen met gouache!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alweer zo'n mooie en leuke opdracht, en het eindresultaat is
    wederom prachtig geworden. De tweede is duidelijk een stuk
    gelijkmatiger dan de eerste maar ik vind jou hand al flink
    geoefend. Maar ik snap het wel, je hebt het in eerste instantie
    anders voor ogen en bent ook zeer kritisch op jezelf.
    Jou zelf ontworpen Folkart doll vind ik zeer geslaagd, mooie
    kleding en zo'n lief gezichtje met kleine sproetjes.
    Je mag trots zijn op jezelf!!!

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tevreden? Ik vind het gewoon geweldig knap van jou. En super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, dat is mooi! Zo uit de losse hand zei je, knap hoor.
    De Folkart Doll is ook prachtig, leuk al dat stippelwerk.
    Een misverstandje, wij eten geen duiveneieren, het waren er gewoon van kippetjes ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet helemaal uit het hoofd hoor, ik kijk eerst altijd naar bepaalde afbeeldingen en dan pik ik de hoofdlijnen op en probeer ik daar een eigen draai aan te geven...

      Verwijderen
  8. Jij hebt het hélemaal in je. Mooi om je ( snelle ) vorderingen te zien. Je Folkart Doll is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tevreden is een mooi woord, maar je mag er gerust súper tevreden mee zijn; wat is ze goed gelukt! Het maken van een gezicht vind ik een reuze moeilijke klus (vooral om de ogen hetzelfde te krijgen, jij hebt dat al aardig in de vingers.👍🏼.
    Het stippenwerk vind ik ook mooi geworden, maar wat zal het moeilijk zijn om de cirkels mooi op papier te krijgen.... Weet je trouwens dat je je werkstukken af kunt laten drukken op stof? Niet gewoon het formaat, maar op 'gewone' naaistof (dus lekker breed en lang). Ik zag het laatst op een podcast. Leuk om daar bijvoorbeeld een breitas van te naaien😉.
    Met een kroontjespen gouache aanbrengen lijkt me inderdaad super moeilijk, het zal een hele klus zijn om de dikte goed te krijgen... Maar je kan met zo'n pen natuurlijk wel heerlijke dunne lijntjes trekken!
    Veel plezier met de verdere ontdekkingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi! En je ziet momenteel veel stippen-kunstwerkjes, dit is weer een heel speciale!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk ook dat je niet te precies moet zijn. Want het is tenslotte handwerk en dan mogen de stippen ook weleens wat afwijken.
    Het is prachtig geworden maar vooral de dames vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat prachtig zeg. Dat meisje aan het eind is werkelijk een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...