Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 juli 2022

Hexagons haken

 

Op Instagram liet ik al een paar weken geleden deze foto zien. 
Toen ik niet verder kon met de Summer Mist Throw, ben ik zeshoekjes gaan haken. 
Ik kwam op dit idee doordat ik ergens een temperatuurdeken zag met hexagons.
Eerst werden er wat restjes gebruikt, maar na verloop van tijd ging ik nadenken over de manier waarop ik ze zou gaan rangschikken. 
Op Pinterest zag ik een prachtige deken met 3 verschillende kleuren zeshoeken. Je kunt daar een heel regelmatig patroon mee maken...



Dus ik haakte stevig verder met mijn 3 gekozen kleuren totdat ik erachter kwam dat ik van de zalmroze geen nieuwe bol meer had. Dat betekent einde verhaal, want die bol heb ik ooit eens bij Trekpleister gekocht en is natuurlijk al lang uit de verkoop.



De zeshoeken werden uitgelegd en ik heb het zò gedaan dat ik zalmrose het minst nodig had. 
Er moesten ook een aantal halve zeshoekjes gehaakt worden voor aan de zijrand.



Ik heb de hexagons aan de achterkant met de matrassteek aan elkaar genaaid; alleen door de achterste lusjes. Alhoewel het in het begin best vlot ging, was het uiteindelijk toch nog een heel karwei omdat je niet door kunt blijven gaan en steeds moet aan- en afhechten.



En zo ziet het er dan uit in de bijna-af-fase...
Nu wilde ik er nog wel een randje omheen haken en ik besloot uiteindelijk toch maar de versie van Sandra - Cherryheart te maken, met uitzondering van de bolletjes boven en onder.
De zeshoeken heb ik ook volgens haar patroon gehaakt, maar dan met een toer extra. 
Het donkerrode en lila garen is Saskia van Wibra en ik haakte met haaknaald nr. 5.



Niet iedereen vindt het leuk om de rand te haken bij een deken, maar ik wel. Het wordt zo'n mooi geheel terwijl je bezig bent. De eerste rij vasten doet al een heleboel!



En hier mag het dekentje even pronken in Guus z'n bed...
De afmetingen zijn (inclusief de rand) 63 bij 92 cm; niet heel groot, dus een S-je en geschikt voor een wiegje. Ik vind het zelf meer een ontwerp voor een groter kindje, maar helaas... het garen was op.
Het mag weer naar Troostdekentje.

En dan nog even terug naar de eerste foto... De zeshoekjes met andere kleuren had ik bewaard en inmiddels zijn er nog veel meer bij gekomen. Ik maak nòg een deken met hexagons, maar het is dan de bedoeling dat ik ze wat meer lukraak door elkaar mix, èn dat de deken een groter formaat krijgt.




18 opmerkingen:

  1. Die is weer prachtig geworden! Mooie kleurcombinatie ook.
    Mijn moeder haakte vroeger hexagon pannenlappen. Ze heeft er massa's gemaakt en alle familie en vrienden van pannenlappen voorzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi resultaat, Elizabeth, de kleuren zijn inderdaad heel mooi te rangschikken. Je kunt weer een heel mooi dekentje afleveren.
    Ik vind een rand haken zeker niet vervelend, al zijn het vaak wel enorme toeren, maar dat is ook wel weer heel ontspannend om te haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer en dekentje af, wat issie weer leuk!!
    Je hebt het goed opgelost, zo met het tekort aan garen.
    Het eindresultaat is echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat mooi Elisabeth!
    Inderdaad vind ik een rand om het dekentje ook beter. Het maakt het veel meer " af "
    Je hebt echt eer van je werk ! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een mooi dekentje geworden, ideaal als troostdekentje♥️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n rand doet toch veel met het haakwerk, mooi geworden. Ik denk dat de alles door elkaar deken ook mooi gaat worden met de kleuren van de 1e foto. Succes. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk dekentje. Ik vind de rand heel mooi met die hoeken. Leuker dan een rechte rand. Ik denk dat je zoveel ideeën hebt, en zoveel garen, dat het nooit op komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schattig dekentje voor in de kinderwagen, of als troostdekentje.
    Hexjes doen het altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi zeg ik heb ook een tas hexagonnen klein formaat. Idd dat aan elkaar maken sat is een heel karwei. Heb je het met hetzelfde garen gedaan of met naaigaren daar twijfel ik nog over.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Albertje...ik heb de zeshoeken gewoon met het lila garen aan elkaar gezet. Dat gaat heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi geworden met die kleuren bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi is het geworden Elizabeth !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een prachtig dekentje geworden en ik vind de rand er omheen
    ook zeer geslaagd. Lijkt me zeker een hoop gepruts om het aan ekaar
    te zetten, aanhechten, afhechten enz. Maar het resultaat is TOP!!!
    Lukraak door elkaar mixen voor het vogende dekentje lijkt me ook
    heel leuk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig mooi, en zo netjes gehaakt
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. creatieshaken-ria13 juli 2022 om 23:01

    Prachtig vind ik je troostdekentje.Leuke kleurcombinaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk dekentje is het geworden, heerlijk om te haken :)
    Persoonlijk vind ik het ook niet erg om de rand te haken, ook een teken dat het dan bijna af is ;)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is een mooie deken geworden. Wel een klus om al die hexagonnetjes aan elkaar te naaien!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...