Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 26 juli 2022

Pruimen, pruimen... en nog eens pruimen...

We hebben nog nooit zoveel pruimen gehad als dit jaar, in de tijd dat wij hier wonen. Ze zijn groter en beter van smaak dan ooit. Het snoeiwerk van DH begint zijn vruchten letterlijk en figuurlijk af te werpen!

Mevrouw eend wist de eerste afgevallen pruimen wel te vinden en op te peuzelen. Meneer eend kwam ook regelmatig een kijkje nemen. Maar dat vonden we toch te gek worden!
Dus we rapen regelmatig en schudden aan de boom. Natuurlijk laten we wel iets liggen voor echtpaar eend.



Ik las bij Marthy dat ze pruimenjam had gemaakt en dat doet ze bijna ieder jaar. Het moest er nu ook maar eens van komen. Ik heb altijd gedacht dat het moeilijk of ingewikkeld was, maar het tegendeel is waar! 


1. Potjes uitkoken
2. Pruimen halveren en ontpitten, daarna in de pan
3. Ik doe 600 gram geleisuiker en 3-4 gram zoetstof per kilo ontpitte pruimen, èn een kaneelstokje erbij en laat dit langzaam warm worden onder regelmatig roeren, zachtjes laten koken zodat het wat indikt.
4. Het kaneelstokje eruit, de pruimen licht pureren met de staafmixer.
5. Schoteltjesproef; een lepeltje jam op een koud schoteltje laten afkoelen en als het niet uitloopt na 4 minuten is de jam goed van dikte.
6. Potjes tot de rand toe vullen, dekseltje erop en ondersteboven laten afkoelen.


Trots op mijn eerste anderhalve kilo jam!


Drie dagen later was het opnieuw raak en had ik 4,5 kilo te verwerken. Ik wist gewoon niet waar ik de potjes vandaan moest halen. Ik heb er een paar in een kookwinkel gekocht, maar die waren best duur. Bij de action vond ik gelukkig een goedkopere versie. En vanaf nu worden alle potjes met metalen deksel bewaard natuurlijk!


Vorige week is er een grote tak afgebroken van de pruimenboom die bij de sloot staat. DH heeft de volgende morgen alle pruimen van die tak gehaald en toen wisten we niet goed wat te doen met deze onrijpe pruimen.
Maar internet bood raad... We hebben ze in papieren zakken gedaan, dan schijnen ze goed te kunnen rijpen. Niet in de zon zetten, maar op kamertemperatuur bewaren. Om het proces te versnellen kun je een banaan in de papieren zak erbij doen...


Intussen heb ik al heel wat potjes jam weg gegeven, het is zo leuk om te doen!
En ik ben gaan zoeken naar andere manieren om pruimen te verwerken.
Het afgelopen weekend heb ik een pruimentaart gebakken volgens dit recept. Maar we zijn er niet weg van... De cake was niet gerezen en we vonden de combinatie met de pruimen niet geweldig.
Ik had ook te weinig deeg om over de pruimen heen te smeren. 
Maar familie van ons vond het juist wèl weer lekker. Het is ook wel een kwestie van smaak, denk ik.
Binnenkort bak ik een losse cakebodem en maak ik pruimengelei die ik er later overheen smeer. 
Ik denk dat we dat lekkerder vinden.

Voorlopig hebben we nog heel veel pruimen en blijven we even bezig! Wie heeft er nog goede tips voor verwerking?




18 opmerkingen:

  1. Lekjer hoorrrr alleen als ik veel fruit heb vries ik het in en maak ook in de winter eens een pan jam . Ik gebruik ook geleisuiker speciaal minder zoet wordt het dan. En door de pruimenjam gooi ik ook nog wel eens een zakje bramen krijg je mooi kleurtje van. Maar jij hebt je wintervoorraad klaar. Lekker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig Elizabeth! Wow, wat een geweldige oogst, je hebt een enorme voorraad jam nu. Dit jaar slaan mijn boompjes over, maar ik heb nog jam van vorig jaar (wij gebruiken maar weinig jam).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk. Wij zijn gek op jam en zelfgemaakte is zó lekker. Ik heb geen recepten voor je maar je vindt of krijgt vast nog wel tips. Eet smakelijk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inspirerende foto's. Onze oogst is nog onvoldoende, maar ik reken op volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. creatieshaken-ria26 juli 2022 om 09:10

    Wat erg lekker en wat een goeie oogst.
    Je kan voorlopig weer vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat vind ik altijd een nadeel van een eigen tuin....... je hebt zoveel tegelijk, dat je soms niet weet wat je er mee moet doen haha.
    Volg jij het blog "moeskers moestuin" ook? Ga maar eens kijken, echt een leuk blog.
    Vind je chutney lekker? Zo ja, dan zou ik een paar potjes Chutney maken. Heerlijk voor bij een stukje kaas, op brood onder de kaas of vleeswaren of bij het gebraden stukje vlees.
    Of om weg te geven 😊
    En je zou een oproep kunnen doen in een buurtapp, voor potjes, of in de Kringloop (heb je meteen weer een rede om daar naartoe te gaan😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat jullie zo'n grote oogst hebben. Wel heel wat werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf maak ik ook regelmatig taart met pruimen. In de zomer verse pruimen en in de winter uit de diepvries. Ik gebruik hiervoor mijn appeltaart recept. Voordat ik de pruimen toevoeg, verkruimel ik amarettikoekjes( Lidl) op de bodem en doe altijd een paar scheppen custardpoeder door de pruimen en natuurlijk suiker en kruiden naar smaak. De ene keer maak ik een topping van kruimeldeeg en soms een laag cake beslag eroverheen. Beide is lekker. En wat veel potjes jam. Heerlijk. Succes met je pruimen, groetjes Frea.

      Verwijderen
  8. Lekker pruimenjam! Je kunt er ook chutney van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke pruimen! Die zijn zo lekker.
    Als ik in de buurt woonde zou ik een kilo komen halen bij jou en zo opeten.
    Herinner me nog van vroeger op de volkstuin.
    We hadden daar één pruimenboom en in een bepaald goed pruimenjaar hadden we 25 kilo!
    Tja pruimentaart... hoeveel kan je daar van eten?
    Jam aten we vrijwel niet, dus wat we niet zo konden eten daar maakte ik pruimengelei van.
    Zover ik me kan herinneren was dat hetzelfde wat jij doet voor de jam maar dan zonder suiker.
    Dat blijft vrij dun en is dan lekker in de yoghurt of vla.
    Omdat pruimen van zichzelf veel pectine in zich hebben wordt het toch een beetje dikker dan sap.
    Dat vroor ik dan in in kleine bakjes.
    We hebben er jaren mee gedaan, dus echt een oplossing is dat ook niet.
    Wat ik hier wel deed: alles wat ik teveel had zette ik in de voortuin met een briefje er bij: Gratis.
    Leuk als mensen daar dan wat van meenemen.
    Het is dan niet de bedoeling dat iemand het hele kistje meeneemt natuurlijk, dus misschien handiger om wat zakjes met pruimen aan de weg te leggen.
    Maar bij jou komen er waarschijnlijk niet zoveel mensen langs als hier.
    Anders misschien de voedselbank?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tarte tatin kan ook heel goed met pruimen gemaakt worden en het is niet zo ingewikkeld. Ik vond het erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker, pruimenjam! Wel heel erg veel. Weggeven of verkopen voor een goed doel? Ik zou beslist een potje van je kopen als ik in je buurt woonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldige oogst, héérlijk en zó leuk al die potjes eigengemaakte jam, jammie !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig, wat veel pruimen. Lekker hoor, jam van maken en pruimentaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jum jum jum pruimenjam. Inderdaad jam en taart.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een gigantische oogst hebben jullie, ohhh die pruimen zijn zo lekker.
    Wat een rijkdom hé zoveel potjes jam te kunnen maken uit eigen tuin.
    Letterlijk zoals je al schrijft om trots op te zijn. Die taart lijkt me toch ook
    erg lekker en door het fruit is dat deeg altijd wat slapper. Maar inderdaad
    zou wat meer deeg zeker beter uitvallen. Vaak met dit soort taarten halveer
    je de pruimen en die leg je met de snijkant naar beneden en vervolgens giet
    je het deeg er overheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk zo'n oogst. Chutney en Tarte Tartin waren alternatieven waar ik aan zat te denken. Misschien inmaken met brandewijn, zoals boerenmeisjes en jongens. En dan verwerken in een bowl, taart. Zonder suiker als een saus over pudding, vla of ijs. Vroeger deden we dit thuis met bramen en kersen. Succes en eet smakelijk. Groet, Dini

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mmmm dat ziet er goed uit, je kunt de pruimen ook invriezen en dan op een later moment jam van maken. Heerlijk jam, als het straks winter is hebben jullie nog lekker pruimenjam van je eigen boom.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...