Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 juli 2022

Zorgenvriendjes

Sinds een paar jaar haak ik voor Troostdekentje. Tot nu toe zijn dat steeds dekentjes geweest.



Maar naast dekentjes, zijn ook Zorgenvriendjes heel welkom. 
Dat zijn knuffels die een ritsvakje hebben in de mond, op de rug of in een buidel. 
Het kind kan zijn zorgen tekenen of opschrijven en het papiertje in het vakje stoppen. 
Rits dicht en de zorgen worden opgegeten! 
Het geeft ouders tevens informatie over wat er in het hoofd van het kind afspeelt.



En zo haakte ik deze twee zorgenuiltjes, in verschillende maten (door dikker garen en dito haaknaald te kiezen). De patronen kun je aanvragen per mail of, als je lid bent van de speciale Facebookgroep, bij de bestanden vinden.

Ik vond het leuk om weer eens wat kleins te maken en het is een ideaal projectje voor restverwerking.
Er zijn ook patronen van een kikker, konijn, muis en paard. Waarschijnlijk maak ik er nog wel een paar.

De ritsjes inzetten is het minst leuke werk. Je hebt ook hele korte ritsen nodig, van hooguit 10 cm.
Corrie knipt ze uit kleding die weggaat bij de kledingbank en door over de ritssluiting heen en weer te naaien kun je ze inkorten en afknippen. Als de rits eenmaal in het zorgenvriendje is verwerkt, zie je daar allemaal niets meer van.


Deze foto komt van de Facebookgroep. Dit pakketje is naar een gezin gegaan die het goed kon gebruiken. Er wordt enorm veel gehaakt door heel veel vrijwilligers!

21 opmerkingen:

  1. Het is mooi dat er op deze manier troost gegeven kan worden in moeilijke tijden. Je bent een goed mens met alles wat je voor anderen maakt xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi initiatief. Die uilen zullen met veel liefde ontvangen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi idee. En het ziet er nog leuk uit ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi initiatief is dit.
    2 Hele lieve knuffels heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk die uiltjes! Zo lief dat je die gemaakt hebt, überhaupt wat je allemaal voor anderen doet, je zet je voor zoveel mensen in! Het fijne is dat je dat met je hobby kunt doen, het maakt je hobby's nog fijner, omdat het een stukje van de wereld mooier maakt door zoveel liefde voor anderen in je creaties te stoppen. Je bent een mooi mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wauw, wat is dat een mooi initiatief. Zoals je weet ben ik ook graag creatief bezig, maar een mens heeft maar X aantal dekens, kussens en kledingstukken nodig. Ik heb geen kleine kinderen in mijn omgeving waarvoor ik aan de slag zou kunnen, maar dit vind ik wel een erg mooi doel. Ik ga ze eens googlen, en dan zien wat ik zou kunnen gaan maken. Voorraad garens genoeg, en zo kan ik genieten van het handwerken, en komt het resultaat goed van pas. Dank je wel voor dit bericht, had ooit wel eens eerder erover gelezen, maar sta er nu opeens bij stil dat ik daar zelf ook een bijdrage aan kan leveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze schattig de zorgenvriendjes. Zo leuk bedacht ook dat er een briefje in kan en dat het vriendje de zorgen dan opeet.
    Zo'n vriendje kan iedereen eigenlijk wel gebruiken op zijn tijd....
    Je hebt ze mooi gemaakt, lief dat je dat allemaal doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je twee prachtige uiltjes gehaakt Elizabeth, wat is dat goed bedacht
    om de zorgen op briefjes te schrijven of te tekenen. Het kan voor de ouders
    ook een duidelijk inzicht geven waar de kinderen zorgen over hebben. Het is
    een mooi initiatief, en jij bent een heel mooi mens die enorm veel doet voor
    de medemens. Deze uiltje zullen met liefde ontvangen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi idee, zo'n zorgenknuffeltje. En deze zien er ook wel heel schattig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi initiatief. Jouw knuffeltjes zijn schattig, wat zullen de ontvangers daar blij mee zijn! Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het goede doel werkt zo naar 2 kanten. Je maakt een ontvanger blij en diegene die het maakt ook. Ik ken ook een aantal mensen die graag willen haken of breien, maar iedereen is voorzien. Zo'n goed doel is een uitkomst. De uiltjes zijn leuk geworden. En hopelijk kunnen ze veel zorgen opeten. Fijne zondag, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een heel goed idee! Van zorgenvriendjes had ik nog nooit gehoord. Ik zal eens kijken op de website en kan er dan ook een paar haken. Die ritsen lijken me wel lastig ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig initiatief! En ze zien er ook nog zo leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik had steeds problemen met reageren bij jou. Dit is een test om te kijken of het lukt. En dat lijkt gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wat instellingen veranderd, o.a. dat je niet persé via een google account moet reageren...

      Verwijderen
  15. Wat zijn ze leuk dekentje heb ik wel gehaakt voor troostdekentje maar deze vriendjes nog niet. Altijd erg fijn om ook voor een goed doel te werken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het zijn echte vriendjes, zó leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lief zijn die zorgenvriendjes. Mooie setjes ook op de laatste foto. Fijn dat er veel mensen zijn die dit maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat fijn dat je dit kunt doen. Kun je meteen wat restjes wegwerken!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...