Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 november 2021

X --> ... Crea 2021

Ja..., de X... Mijn plan was om iets te doen met X-benen; dat is tenminste een normaal Nederlands woord. Helaas geen materiaal en geen techniek kunnen bedenken bij de letter X, maar dat zit er gewoon niet in bij deze letter.
Ik had al wat plaatjes verzameld van mensen en die wilde ik dan allemaal verbouwen met X-benen...
Toch kwam ik er niet toe om er mee aan de slag te gaan.

Daarna dacht ik aan het spel Mister X en dan zou ik achter een grote letter X misschien wat raadsel- en puzzelachtige stukjes kunnen doen.
Even leek het erop dat er rondom xylofoon nog iets leuks tot stand kwam, maar ook dat werd niks.

Maar een aantal weken geleden heb ik mijn zolderhoek weer eens goed opgeruimd en wat materialen anders gerangschikt, waarbij ook stapels tijdschriften.
Eén daarvan ging over scrappen met sjablonen, zoiets als dit...
Dat was het bijna geworden, als ik 's middags niet een ander tijdschrift in handen kreeg dat over handletteren ging. En daar vond ik een leuk artikel over letters in kruissteek tekenen. 
Meteen had ik het gevoel 'dìt ga ik doen', en dan is het goed hè...


Eerst tekende ik heel lichtjes met potlood vierkantjes van een cm en nam ik van een borduuralfabet de letter X over met kruisjes... Hier ben ik halverwege met de rode stift.
Als het goed is opgedroogd, gum je alle potloodstrepen voorzichtig uit.


De volgende stap is dat je met een fineliner die een tikje donkerder is bij elk kruisje een lijntje trekt van rechtsboven naar linksonder. 
En met een donkergrijze of zelfs zwarte stift komen er op de uiteinden zwarte stipjes. Bij de kruispunten kun je volstaan met één stip. Dit geeft het idee van gaatjes in het papier.
En dan ga je nog schaduwlijntjes maken, met een lichtgrijze stift en ook weer van rechtsboven naar linksonder bij elk kruisje.


Intussen was ik nòg iets tegen gekomen bij het opruimen... Een oud schrijfschriftje van vroeger en ik bladerde er even in en was blij een bladzijde over de X te zien!
Beetje jammer om het schriftje kapot te maken, dus ik maakte een kleurenkopie.
En daarna scheurde ik stukjes zodat ze om de grote letter X gerangschikt konden worden.

Toch stond het een beetje kaal en daarom wilde ik rondom graag echte kruissteekjes gaan borduren, maar dat kan natuurlijk helemaal niet, want aan de buitenrand mis je gaatjes. Dus ook hier heb ik X-jes getekend op de manier die ik hierboven beschreef. Het lijkt best echt...



En tenslotte heb ik de scheursels nog even aan de randen bewerkt met rode decorating chalk.
Het was echt hèel leuk om te doen en ik ga deze techniek zeker nog eens gebruiken.


En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

17 opmerkingen:

  1. Hé, wat heb je dit gaaf gemaakt, wauw, Elizabeth! Die kruisjes lijken inderdaad echte steekjes, de gescheurde delen uit je schriftje staan er ook super omheen. Die kruissteekjes zijn wel heel veel werk (nog meer dan de echte denk ik), maar dan heb je ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Elizabeth, het lijkt best echt, nee het lijkt super echt.
    Wat een schitterende uitvoering van de letter X is het geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je pengeborduurde X is super gelukt! De twee kleuren 'draad' geven mooi de schaduw weer en de gaatjes maken het af. Leuk zoals je een schriftje van vroeger (nou een kopie gelukkig!) erbij hebt gebruikt. Wat heb je destijds netjes geschreven, die 8 heb je zeker verdiend!
    In het verleden heb ik deze manier van kruissteekletters maken ook wel eens gebruikt, maar ik was het helemaal vergeten. Heerlijk om het nu bij jou te zien; ik denk dat ik het ga gebruiken bij het kaarten maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi, dat heb je heel mooi uitgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, nog vergeten: dat scrappen met sjablonen kende ik niet, wat geeft dat een leuk effect. Ook weer iets om te gebruiken; dank voor alle inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg. Bij de eerste foto s dacht ik echt dat je op karton had geborduurd! Mooi effect met een klein beetje schaduw . Leuk om de collage met het schrijfschrift te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Enig!!! Wat is dit leuk bedacht, en zo echt. Ik zou het zo geloven dat het echte borduursteekjes zijn.
    Knap bedacht en knapt gemaakt! Lijkt me inderdaad heel leuk werk.
    Wel fijn dat je zoveel oude tijdschriften bewaard, die komen altijd van pas. Dat heb ik nou met lapjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig, wat een leuk idee. Na het lezen van je blog heb ik eerst dat ene schriftje, wat ik nog heb, opgezocht. Alleen woordjes, geen x natuurlijk, en geen zinnen zoals jij. De ‘geborduurde’ X’en zien er echt uit. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat geweldig, als je de tekst nog niet gelezen hebt denk je o, dat is geborduurd. Weer een prachtig geheel en een mooie toevoeging aan je alfabet :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zien die kruissteekjes er echt uit, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je dit weer geweldig gedaan. Zo word de X toch ook een leuke letter. Het is jammer dat jullie binnenkort stoppen, want ik kijk altijd ook even bij de anderen die meedoen.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig om te lezen X-benen, daar ben ik ook mee bezig geweest, wilde
    daar een tekening van maken maar het werd dus bij mij ook iets anders.
    Wat lijken die kruissteekjes echt zeg, had echt het idee dat je op
    paier aan het borduren was geslagen. Geweldig effect met de stipjes
    en schaduwrandjes. En wat super dat je ook nog dat oude schriftje
    van vroeger tegenkwam en daar een kleurenkopie van hebt gemaakt,
    het geheel is daardoor heel bijzonder geworden, heel mooi en ook
    weer een nieuwe techniek gebruikt, TOP!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat weer een mooie creatieve oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O, ik dacht eerst ook dat je ze er echt op geborduurd had! Slim gedaan. 👍😃

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...