Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 10 november 2021

Een muts en sjaal voor Guus

Na de muts voor Moos ging deze oma meteen door met breien voor Guus! Nu heeft Guus een echte mutsen-tik en dat houdt in dat hij zodra hij het in zijn hoofd krijgt om een muts op te doen, dat ook doet. Al is het midden in de zomer! Dus daar ging vader Arthur eerst een goede afspraak met hem over maken!

 

De hoofdomtrek is 50,5 cm en ik had ergens gelezen dat daar een mutslengte van 22 cm bij paste.
De muts is gebreid met Scheepjes Colourcraft en op naald 3,5 heen en weer gebreid.

Er zijn 120 steken opgezet en ik breide 3 cm boordpatroon (1 recht, 1 averecht) waarbij ik de rechte steken steeds in de achterste lus instak. Je krijgt dan een heel mooi boordje.
Toen verder met groen in ribpatroon (3 recht, 3 averecht). 

Na 8 cm ben ik overgegaan in oranje en is het ribpatroon verwisseld (averecht boven recht en andersom). 

En dan na 3 cm weer terug in het vorige ribpatroon, maar dan met donkerblauw.

Na 7 cm met donkerblauw ben ik fiks gaan minderen door in alle heengaande naalden steeds 2 steken samen te breien. De eerste naald met minderen heb ik daar nog een rechte steek zonder minderen tussen gebreid. 

Tussendoor bleek toch dat de muts tè lang werd en de verdeling niet helemaal goed was. 
Ik had het groene stuk minder lang moeten doen. Maar door het boord nu om te slaan is het toch goed gekomen.



En tenslotte maakte ik nog een flinke pompoen voor de muts. Het is daarbij belangrijk om hem vooral vol te maken. Ik had hem wel iets te groot gemaakt, en moest hem daarom nog wat bijknippen.



En toen nog een sjaal voor Guus erbij... Ik ben helemaal geen fan van sjaals breien, te saai naar mijn smaak, maar ik wilde er nu toch voor gaan. Met 3 kleurtjes moest dat toch te doen zijn.
Ik wilde de sjaal in de Valse patentsteek breien en ik zette 36 steken op met naald 4.
Je krijgt een luchtig en rekbaar breiwerk met deze steek. De verdeling van de kleuren deed ik naar eigen inzicht.


Het is gelukt, al moest ik op het eind wel even doorbijten. En vandaag ga ik Guus blij maken...

Update:



18 opmerkingen:

  1. Gelukkig wist je voor wie de sjaal zou worden; dat maakt het saaie breien dan toch een stuk aangenamer hé ;o)
    Het is een mooi setje geworden, Guus zal wel blij zijn dat hij nu zijn nieuwe muts iedere dag op mag doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker een leuk setje voor een leuk maar bijdehand jongetje. Het straalt van hem af.
    Misschien voor de zomer zomermutsjes breien van dunne katoen?
    Nu is het er in ieder geval weer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh oh oh, wat een ontzettend ondeugend koppie😍.
    Staat hem goed, de kleur past goed bij zijn gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een mooie sjaal en muts geworden. Zo te zien is hij erg heel erg blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schatje, die Guus. En die sjaal en muts zijn ook schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoere muts en sjaal, en jou Guus nog stoerder.
    Mooi plaatje zo en het breiwerk zeker leuk, mooi en gewaardeerd
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, dat snuitje, en mooie combi, muts, sjaal èn Guus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die Guus, zo guitig.
    Wat een boefje en dat boefje kan warm aan de winter beginnen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een geweldige foto van een trotse Guus met zijn mooie nieuwe muts en sjaal. Wat een heerlijk koppie ook, de ondeugendheid straalt er vanaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een heerlijke koppie van een hele blije Guus met een prachtige muts en sjaal. Mooi gedaan hoor, heerlijk om je eigen patroon en kleuren te kunnen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die Guus, dat hij zo graag een muts draagt. Ik moet er niet aan denken.
    Maar wat is het een leuke stoere set geworden.
    En die foto, heerlijk😀

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie set heb je gemaakt zeg. Dat houdt hem deze winter lekker warm. Leuke steek gebruikt ook, die valse patentsteek. Vond je dat saai? Dapper doorgezet dan 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, wat een geweldig koppie van Guus en wat staat de set hem goed! Mooi gemaakt, Elizabeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. natuurlijk ?Guus wil niet achterblijven. Mooie set en lekker warm Guus kan het gelijk dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig setje en wat staat het hem goed, hij heeft zo'n olijk snoetje. Alles zal hem wel leuk staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Och deze post heb ik even gemist, wat een heerlijke warme en stoere muts
    en sjaal heb je voor Guus gebreid, zo enig die foto. Hij heeft van die
    leuke ondeugende ogen. Wat zal hj blij zijn met zo'n verwen omaDat heb je
    weer prachtige gemakt Elizabeth!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo te zien is Guus er blij mee, haha. Wat een ondeugd. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Echt een stoere jongens set geworden!
    En heerlijk die reactie, tong uitsteken en blije ogen! Daar doe je t als oma voor hè.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...