Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 12 november 2021

W --> ... Crea 2021

Eén van de redenen dat ik bij de V niet heb gekozen voor vlechten, is dat ik bij de W voor weven wilde gaan!
Als je mij nu zou vragen wat het verschil is tussen vlechten en weven, dan denk ik dat ik het antwoord schuldig moet blijven.
Soms zijn er duidelijke verschillen, maar veel vaker is het nauw verwant.


Al jaren heb ik dit kleine weefraampje liggen en het was er nog nooit van gekomen om er iets mee te doen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel van weven af weet, behalve een paar basisdingen zoals schering en inslag en een paar verschillende bindingen.

Daarom wilde ik ook me ook niet wagen aan een professioneel werkstuk.
Ik begon gewoon met wat blauwe draden netjes te weven en bedacht opeens dat het wel wat ruiger mocht...

Dus in het midden kwamen dikkere draden en probeerde ik wat meer beweging in het geheel te krijgen.





Het weefraampje en de materialen lagen boven in mijn hobbyhoek op de werktafel, en iedere keer dat ik daar kwam, deed ik er weer een stukje aan.
Een fervent weefster zal ik nooit worden, denk ik. Maar op deze manier vond ik het wel leuk om een beetje te experimenteren.




En toen kwam ik in de kringloop een zak met lontwol tegen in allerlei kleuren.

Tijdens het weven kwamen de W-woorden in me op ...
'Wollige witte wereld in woelige wateren'
En op dat thema ben ik een beetje verder gegaan.

Het geheel werd omgedraaid, zodat het fijnere blauwe weefwerk de lucht met wolken kon uitbeelden.
De blauwe lontwol werd het water!

Uiteindelijk heb ik de scheringdraden per vier met een draadje afgeknoopt en alles voorzichtig van het weefraampje gehaald.
De achtergrond was wit, maar dat vond ik tè hard en daarom heb ik achter het weefwerk nog een velletje zachtblauw vloeipapier geplakt.


En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

22 opmerkingen:

  1. Wat een mooi Werkje. Prachtige kleuren en een Wervelende zee. GeWeldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weven knap hoor ik heb het nooit gedaan lijkt me ook best nog ingewikkeld dus ik waag me er niet aan. Wel een mooi projectje zo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk werkje heb je gemaakt. Als kind had ik een weefgetouw, vond het heel leuk om mee bezig te zijn. Grappig hoe verschillend creatieve mensen kunnen zijn. Ik ben een Piet Precies, en zou nu dus een keurig strak lapje weven, waarbij ik met allerlei kleurtjes zou werken. Zoiets als jij zou ik zelf nooit kunnen/willen maken, maar ik vind het van iemand anders wel heel erg leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap het wel... Het één is meer techniek en het ander is meer artistiek. Ik heb van beide wel wat, en ik denk dat ik daar ook een ontwikkeling in maak...

      Verwijderen
  4. Een heel mooi werk is het geworden Elizabeth.
    Hier heb ik ook nog een zo’n weefraam liggen.
    We moesten dat vroeger op school hebben bij de handwerkles.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk! Ja, ik heb ook nog ergens een weef-"ding" liggen, gekocht op een rommelmarkt. Vol goede plannen en nog steeds geen tijd voor gevonden ;-)
    Super leuk ook met al die soorten Wol!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb vroeger weleens geweefd, op school...
    Jouw werkje vindt ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is er toch een hoop moois mogelijk op zo'n 'klein' weefraampje. Goed zoals je het weefwerk hebt aangepast aan de lontwol en de ideeën die opborrelden. Dat is het mooie van creatief bezig zijn zonder vaste werkwijze en vast doel. De combinaties van de verschillende garens/wolletjes geeft een mooi effect. De blauwe achtergrond geeft je werk een mooi kader. Top!
    (oh ja, volgende week weven op mijn blog ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg mooi. Ik had vroeger ook een speelweefding gehad, maar die lag snel in de vergeethoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, je hebt talent Elizabeth! Je hebt er een echt kunstwerk van gemaakt, heel leuk geworden.
    Had vroeger als kind ook ooit een weefraampje. Heb er niet zoveel mee gedaan.
    Denk dat jij nu toch wel vaker iets gaat maken op het weefgetouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sjonge, je hebt er zowaar een waar kunstwerk van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooie creatieve uitwerking van de W, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die verschillende draden geven een mooi effect, het is echt een kunstwerk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik las je blog en was direct terug in de tijd, want vroeger had ik ook zo'n weefraampje en met de wolletjes uit de restjesbak heb ik heel wat lapjes geweven. Waar die toch gebleven zijn? Jij hebt er een mooi kunstwerkje van gemaakt, met al die verschillende kleuren en diktes. Ik zie er inderdaad de zee en de lucht wel in. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind jouw weefwerkje prachtig geworden. Soms moet je gewoon wat spelen om een leuk effect te krijgen, zoals de ‘draaikolk’. Ook gebruik van soorten wol versterken het effect. Het weefraampje is niet voor niets bewaard. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ben je heerlijk bezig geweest Elizabeth, mooie materialen warmee je mooi
    je fantastie de vrije loop kunt laten gaan. En dat je dan ook nog toevallig
    bij de kringloop de zak lontwol tegenkwam. Geweldig wat er zich allemaal in
    je hoofd afspeelde, 'Wollige witte wereld in woelige wateren' en dat past zo
    PRACHTIG bij dit eindresultaat. Het is echt een heel mooi kunstwerkje geworden
    dat ongetwijfeld een mooi plekje zal krijgen. En weer een bijzondere ervaring
    rijker, hoe mooi is dat......

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jij maakt toch van elke letter veel 'werk' ook nu weer :)
    Weer zo'n mooie en aparte uitwerking, je hebt nu al een aantal kunstwerkjes gemaakt, misschien verdienen die wel een apart plekje op je hobbykamer. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle uitwerkingen komen in een dik boek. Dik.., omdat overal dozenkarton achter zit. Er komen gaatjes in en touwringen.

      Verwijderen
  17. Ja, erg leuk geworden, vooral door de verschillende diktes vd wol.
    Hoe groot in cm is je werkstuk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zo groot hoor, ongeveer 17 bij 24 cm inclusief de lussen...

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...