Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 april 2021

Rolodex H-kaartjes




Deze week heb ik 5 Rolodexkaartjes gemaakt, die aan beide kanten zijn beplakt. 

Er wordt wel eens gevraagd of ik genoeg kaartjes heb voor alle letters van het alfabet en of het allemaal wel past in de spil. 
Maar er zijn genoeg kaartjes hoor en het past allemaal prima.

Ik vind het wel een leuk gezicht als het een beetje vol loopt...




Vorige week koos ik zelf voor 'houtfineer' bij de letter H. 
Ik houd erg van hout en dat is niet gek, want mijn vader was ook liefhebber. Hij had allerlei soorten plankjes in voorraad en van hem leerde ik e.e.a. over houtsoorten, eigenschappen en namen. 
Die liefde voor hout had mijn broer Willem ook, hij was o.a. meubelmaker. In onze zoon Robert zie ik veel van hem terug; ook dat precieze en ambachtelijke. De doosjes die ik vorige week liet zien zijn idd met zwaluwstaartverbindingen gemaakt, en alles met hand hè... 

Nou ja, met die achtergrond kon ik het ook niet laten om wat extra kaartjes te vullen rondom houtfineer...


Mooi is dat, om zo'n dashboard te hebben in je oldtimer hè...


Ik heb nog een doosjes vol met deze hexagons en uiteindelijk is het de bedoeling dat ik van al die bloemen een kleedje maak voor de zomerse maanden op de veranda...
Misschien dat het deze zomer een keertje af komt?



Nog twee Rolodex kaartjes met herinneringen... 
Ik zag vorige week bij Hobbyloes een foto van haar huis, dat al erg oud is. Dat bracht mij op het idee om mijn ouderlijk huis in Stolwijk op één van de kaartjes te verwerken.
Het is ruim voor de oorlog gebouwd, in opdracht van een veearts. Het linkerdeel naast de garage was zijn praktijkruimte. Toen mijn ouders het gekocht hebben, is daar een woonkeuken gekomen.
Ik ben in dit huis geboren en heb er ook altijd gewoond tot mijn huwelijk in 1987.

Het kaartje daaronder is gemaakt m.b.v. een knipsel uit een heel oud handwerktijdschrift van mijn moeder. Zij was behalve coupeuse ook handwerkjuf op een (m) ulo voordat ze met mijn vader trouwde.
Van haar heb ik eigenlijk alles geleerd over breien, haken, naaien, borduren, stof versieren etc..
Veel oude tijdschriften en zelfs nog boeken van haar opleiding en werkstukken zijn met mij mee naar huis gegaan en worden hier op zolder bewaard.


Ik ben absolute fan van Hortensia's, en velen met mij begrijp ik. Ik ben dan ook heel blij met de boerenhortensia die we in onze voortuin hebben. In de twee buxusvierkanten hebben wel elk 9 planten staan en zelfs 2 verschillende soorten, die harmonieus samen gaan. Vooral de blauwe kleur vind ik mooi, en om die te behouden strooien we elk jaar aluminium sulfaat bij de planten. 



En tenslotte nog de H van hartjes en van haken...

Niet iedereen maakt in de even week een extra blogpost voor Crea 2021, maar hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

22 opmerkingen:

  1. Elke keer weer prachtig om even naar te gaan zitten kijken Elisabeth.
    En ik begin er steeds meer over te denken............zou ik ook.
    Heb hier namelijk ook nog steeds onze Rolodex staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een mooi kijkje in je leven. Vond je het niet zonde om de schaar in dat oude blad te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ik heb er nog zoveel liggen! Deze houd ik speciaal voor knippen en plakken.

      Verwijderen
  3. Mooi dat kaartje met je ouderlijk huis. Maar zijn dit bewaarkaartjes of doe je er ook nog waty anders mee. Knap uitgewerkt weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ieder kaartje heeft weer een mooi verhaal of mooie geschiedenis. Wat ben je in een prachtig huis geboren! Leuk om te lezen dat je de creatieve genen van zowel je vader als je moeder hebt gekregen en dat de volgende generatie ze ook heeft. Het is zo gezellig om gelijkgestemden te hebben die ook nog familie zijn; dat maakt het extra speciaal vind ik.
    Blauwe hortensia's; jaren heb ik geprobeerd om ze blauw te houden, maar dat is me nooit gelukt (zelfs niet met verschillende speciale middeltjes uit het tuincentrum). Gelukkig doen ze het bij jullie in de buxusvakken wel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie herinneringen aan je ouderlijk huis! En wat een prachtige kaartjes heb je weer toegevoegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een hoop leuke dingen laat je hier zien! Voor de letter H is ook best heel veel te bedenken.
    Wat zo grappig is.... zoveel herkenbaar op je blog.
    Mijn broer die meubelmaker was had ook een bak met allemaal verschillende plankjes hout, via hem heb ik Wim leren kennen, die in het begin ook meubelmaker was.
    Mijn opa was coupeur, en ik ben ook gek op Hortensia's, voorop op de blauwe.
    Dat zijn heel veel dingen die we beiden hebben.
    Maar Robert jouw zoon kan prachtig hout bewerken, mooi die oude verbindingen en dat met de hand. Zulke mensen moeten in ere gehouden worden, handwerk is zeer kunstzinnig.
    Wat een prachtig huis waar je je hele jeugdleven hebt gewoond, helemaal mijn smaak, maar dat kost tegenwoordig misschien wel 1,5 miljoen, je ouders hebben daar maar een habbekrats voor betaald als je dat met tegenwoordig vergelijkt.
    Volgende keer de I als letter... er komt zo gauw niets bij me op, maar jij weet daar vast wel iets op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuke “H’s” laat je weer zien. Een tafellaken van hexjes lijkt me enig. En dat huis is prachtig, zeg.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is inderdaad een tijd geleden dat ik jouw hexjes tegenkwam. Moet kunnen om deze zomer op de tafel te liggen. Voor de K heb ik ook een suggestie: blauwe klosjes quilt. Weer mooie herinneringen met de H. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk om zo bezig te zijn met je hobby's.
    Je maakte er een beetje uitgebreide serie met de H van.
    Wat ik héél leuk vind is het verwerken van je ouderlijk huis, dat brengt mooie herinneringen boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee, kom jij ook uit Stolwijk? Huis komt me bekend voor, maar kan het niet plaatsen. Waar stond het?
    Ik ben dan trouwens een jaar na je trouwen geboren in: Stolwijk en tot mijn trouwen gewoond. Woonde dan wel in een buurt en niet op dorp. Liggen mooie herinneringen en kom er nog regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een leuk serie kaartjes met de H. Mooi dat je het oude huis ook hebt opgenomen in dit rijtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een fantastisch mooie serie heb je gemaakt Elizabeth, en wat woonde jullie
    in een prachtig huis. Als t.z.t de Rolodex molen tot de nok gevuld is het
    een compleet levensverhaal geworden, een prachtige molen om te koesteren.
    Zoveel herinneringen die het weergeeft.
    Knap trouwens dat jullie de hortensia zo mooi kunnen houden, bij mij is dat
    nog nooit gelukt ondanks ik daar speciale middelen voor gebruik. Misschien
    ligt het ook wel aan de combinatie met welk grondsoort er gebruikt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi BLAUW kunnen houden [bedoelde ik.....]

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleur wordt inderdaad bepaald door de grond waar de Hortensia in staat. Wij woonden in de regio waar Elizabeth ook woont, kleigrond, maar door in een stuk van onze tuin de grond uit te graven en er andere grond in te doen, hadden wij zowel blauwe als roze Hortensia's. Misschien kun jij dat ook proberen?

      Verwijderen
  14. Wat ben je heerlijk bezig geweest. Het ontbrak je zeker niet aan inspiratie.
    Je hebt er echt iets mooie mee gemaakt en ook veel herinneringen.
    Wat een prachtig huis hadden jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer veel leuks te zien bij je! Mijn moeder was ook coupeuse, voordat ze trouwde. Hortensia's vind ik ook prachtig, net als heuvels, en het houten dashboard. Leuk, de foto van je ouderlijk huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een origineel project. Leuke kaartjes heb je, je geboortehuis heeft echt geschiedenis.
    Door je rolodex moet ik denken aan een van mijn kantoorbanen. Mijn voorgangster had een rolodox en dat was voor mij een relikwie uit het verleden met allemaal telefoonnummers die me niks zeiden. Heb het hele ding in de prullenbak gegooid. Tien jaar later ofzo, leek het me opeens toch handig om te hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit zijn weer leuke kaartjes geworden. Ik ben ook een fan van Hortensia's, maar niet van blauwe. Wij hebben een wit-groene Schapekophortensia in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...