Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 12 april 2021

MIJN Nostalgia

De Nostalgia is een CAL (techniek filethaken) uit 2018 van Haakplein en de ontwerpers zijn Jolanda en ... ik dacht Naomi. Maar ik kan geen site of blog van haar vinden.
Alle patronen zijn gratis en zijn HIER te vinden op de website van Haakplein.

Foto van internet


Toen ik er voor het eerst (in 2017) over las, was ik meteen laaiend enthousiast. Er verscheen een allerhande bestand en een oefenblok, maar de eigenlijke CAL startte pas eind januari. 
Ik had een pakket besteld, maar dat kwam te laat vanwege de overweldigende belangstelling voor deze sprei.
Via dit label, Nostalgia 2018, kun je de vorige 4 blogposten van mij over deze sprei terugvinden.
De laatste keer dat ik dat deed was in September 2018 en toen had ik 4 banen klaar.

Even een paar feitjes over de Nostalgia:
* Hij wordt gehaakt in banen van 8 blokken boven elkaar, direct aan elkaar vast
* Tussen de banen zitten losse stroken
* Elke baan en elke strook wordt omhaakt met vasten voordat ze aan elkaar gezet worden
* De oorspronkelijke sprei kent 9 verschillende blokken die verspreid worden gebruikt voor de hele sprei van 6 banen

MIJN Nostalgia wijkt daar iets van af:
* Ik heb 5 banen gemaakt en dus 4 tussenstroken
* En naast de 9 blokken van het oorspronkelijke patroon heb ik een aantal andere patronen gebruikt om wat variatie in de blokken (en in het haakwerk voor mezelf) te krijgen. In de blogberichten heb ik zoveel mogelijk linkjes naar de bron van die patronen gemaakt.

Zo, en dan zijn we nu dus tweeëneenhalf jaar verder! 
Intussen had ik wel wat gedaan aan de sprei hoor... Er waren 8 blokken gehaakt voor de 5e baan en ook nog een tussenstrook en die waren ook beiden al omhaakt.
Tja, werkelijk geen idee waarom dit prachtige werk nu weer is blijven liggen. Er zal wel een nieuwe verliefdheid (op handwerkgebied) gekomen zijn...

Voor het gemak heb ik baan 5 even (nou ja, lastig hoor als alles vast zit...) gefotografeerd in twee delen, zodat ik kan vermelden welke patronen ik heb gebruikt. Meteen ook als een soort naslagwerk voor mezelf...


Van links naar rechts...
Blok 1 heb ik gehaakt n.a.v. een foto van een vriendin, helaas geen patroon..
Blok 2 is een herhaling van blok 6 baan 2, zie dit patroon
Blok 3 ... ik kan het patroon niet meer achterhalen, maar het zijn 7 stokjes en 2 gaatjes
Blok 4 is gehaakt volgens dit patroon



Weer van links naar rechts...
Blok 5 na lang zoeken gevonden, zie HIER
Blok 6 is een herhaling van het originele 2e blok van baan 1, zie HIER
Blok 7 weer zo'n blok waar ik helaas het patroon niet meer van kan vinden 
Blok 8 ...?

Nou, hier baal ik dus van... Ik dacht dat ik m'n zaakjes toch beter op orde had

Enfin, ik haakte de laatste baan en tussenstuk dus aan het geheel en kon toen beginnen met de rand. 
Die rand is gelukkig heel eenvoudig, anders zou het veel te druk worden.
Eigenlijk zijn het 5 toeren stokjes rondom, waarvan je alleen in de 3e toer om en om een stokje en een gaatje maakt.
Pfffftttt...., dit was bij elkaar een hele klus. Ik heb even uitgerekend dat ik met één keer rond haken zo'n 1700 stokjes maak en dat ik daar een kleine 3 uur over doe. 
Duidelijk niet iets waar je de hele dag lekker aan gaat zitten haken... Maar mooi wordt het wel en daarom haakte ik toch regelmatig een heel eind, met resultaat dat MIJN Nostalgia nu eindelijk af is.




Ik had gehoopt dat hij kon pronken op ons bed, maar helaas staat het van geen kanten qua stijl.
Dus zodra het mooier weer wordt, mag ie pronken over de schommelstoel in de veranda!







28 opmerkingen:

  1. Oooooooh, wauw, WAT EEN WERK, MAAR WAT MOOI🥰🥰.
    Ik vind het zó knap dat mensen zoiets kunnen maken en afmaken (ook al duurde het bij jou enige jaren😉), het is echt een ontzettende blikvanger.
    Jammer dat het niet op jullie bed past, zo fijn, tegen koude voetjes, maar zo op de veranda zal het ook heel mooi zijn en kan je er lekker het hele voorjaar en zomer van genieten!
    Super fijn dat het nu af is hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een Mooie deken. Daar zitten heel wat uurtjes in, maar het resultaat is echt supermooi. Nu maar duimen voor mooi weer en dan genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat is hij prachtig! Goed dat je hem hebt afgemaakt, in de kast kun je er niet van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is prachtig geworden, jammer dat hij qua stijl niet past in jullie slaapkamer. Alhoewel ik mij daar denk ik niet zoveel van zou aantrekken, een witte sprei vol prachtige patronen vind ik overal wel staan. In de schommelstoel staat íe heel leuk, maar ben je niet bang dat hij snel vuil wordt? Hoe dan ook, je hebt een prachtige sprei gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lekker voor je dat je weer een project af hebt! Goed dat je dat gedaan hebt hoor, want hij ziet er schitterend uit en het zou heel jammer zijn als ie in de kast zou blijven liggen. Op je laatste foto is de sprei een echt fotomodel: prachtig gestyleerd en leuk met die laarsjes erbij!
    Wat zal je straks genieten als hij buiten kan hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooohhhhh..... wat een plaatje!!!!
    Echt zo mooi en romantisch, ik zie jullie er op een zwoele zomeravond met kaarsjes aan samen op een schommelbank al onder zitten.
    Ben er gewoon verliefd op... maar haken is niet zo mijn ding, kan alleen vasten en stokjes :-(
    Je hebt er heel veel werk voor moeten verzetten, maar het is de moeite waard.
    De witte kast is weer een stukje leger :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig! Ja, jammer dat het uiteindelijk toch niet helemaal past in je slaapkamer, al is het andere plekje dat je noemt ook wel super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet nog dat je er mee bezig was. Vond het leuk, maar wat moest ik ermee. Bij jou krijgt die een ereplaats op de schommelstoel. Maar het verbaasd me dat je de administratie niet op orde hebt, wat betreft de eigen blokken, niets voor jou voor zover ik je ken. Maar dat maakt de sprei niet minder mooi. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is een prachtig werk, ook getwijfeld of ik hem zou gaan haken. Het werd toen de breideken van Tante Zoet. Ben beter met de breinaalden dan de haakpen.
    Jongste dochter haakte hem wel, en zag van dichtbij hoe veel werk en mooi dat hij werd.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, eigenlijk weet ik niet wat te zeggen, ontzettend mooi, dat is waar, maar wat een tijd en liefde voor handwerken is daar in gaan zitten!! Ik heb alle blogjes terug gelezen, wauw en dan dat randje, toe maar 1700 stokjes, maar nu is hij dan af, bijna zonde om te gaan gebruiken, zo mooi :)Straks heb je nog lege planken in je kast ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk dat ie af is. Het was een hele klus.
    Jammer dat ie niet mooi uitkomt op je bed. Het zou misschien anders staan als je een effen dekbedhoes op je bed doet. En hem dan niet over de rand laten hangen maar hem meer als loper op je bed leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt helemaal geweldig en je vind best wel plekjes in huis waar hij “onverwacht” prachtig tot z’n recht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je mag trots zijn op jezelf Elizabeth! Wat een werk. De sprei is heel mooi geworden. Ik hou wel van filethaakwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn hemel Elizabeth, wat een fantastisch PRONKSTUK is het geworden, en vooral
    in schril contrast met de modder laarsjes, ;o) Wat een enorme klus is dit geweest.
    En ik vind dat je wel een beetje te streng bent voor jezelf, je omschrijft alles
    zo ongelooflijk duidelijk plus alle verwijzingen naar de patronen, en dan kan je
    het niet uitstaan [denk ik tenminste] dat je een paar patronen niet meer kan vinden.
    Al deze informatie is gewoon GEWELDIG!!!
    En je maag zeker heel erg trots zijn op dit eindresultaat, SUPER GAAF!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige deken is het geworden. Je mag ontzettend trots zijn op het resultaat. Jammer dat hij niet in je slaapkamer past maar op de schommelstoel komt hij vast ook goed tot zijn recht. Misschien heb je wel een logeerbed waar hij prachtig op staat. In elk geval mijn complimenten! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een juweel van een deken. Wat een top prestatie. Heel duidelijk naar de linkjes toe grappig dat j de stokjes telt.
    Als je op je veranda zit kun je echt genieten van dit mooie exemplaar

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat goed dat je hem nu af hebt gemaakt! Leuk om al die verschillende patronen te zien. Vooral blok 4 spreekt me aan, ik zoiets gebreid in mijn Wolhemel deken. Ik heb het patroon dus maar even gepint.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig wat is die mooi geworden. Al die verschillende patroontjes in die deken zo mooi. Het zal een hele klus geweest zijn maar je kunt er trots op zijn dat het gelukt is om hem af te krijgen. Fijn dat het je dus toch gelukt is met de tussenranden want dat maakt het toch wel mooier.

    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is het een prachtige deken geworden. Echt een klassieker, veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een werk, maar o zo mooi! Prachtig gemaakt. Voor generaties lang genieten����
    Lieve groet,
    Willemien
    Mientjesbreidomein.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een werk, maar o zo mooi! Prachtig gemaakt. Voor generaties lang genieten👍🏻
    Lieve groet,
    Willemien
    Mientjesbreidomein.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw wat een klus. Hij is echt heel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ziet er prachtig uit. Jammer dat het je tegenvalt op je bed, maar op de stoel is ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...