Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 2 april 2021

G --> ... Crea 2021

En toen was de letter G aan de beurt! Op mijn lijstje stonden gelli-plate, gouache en gesso als materiaal.
Het was lang geleden dat ik met gouache had gewerkt. En ik had nog een half 'affe' tekening liggen van twee grietjes... (nagetekend van een voorbeeld van internet).


Gouache (gwosh/kwosh) is een dekkende en matte waterverf en een betere versie van plakkaatverf. Het verschil met aquarelverf is dat deze niet dekkend is. Als je gouache opnieuw vochtig maakt, is het oplosbaar in water. Dat kan bij acrylverf niet; droog is daar droog.

Bij het schilderen met gouache kun je laag over laag doen, maar er komt al snel iets van de onderlaag naar boven, de verf mengt zich. Soms is dat leuk en wenselijk, maar vaak ook niet.

Het grote voordeel van gouache is wel dat je de droge kleurtjes op je palet altijd weer kunt gebruiken door er een beetje water bij te mengen. En dat kan met acrylverf weer niet.
Stukje bij beetje werden er delen en laagjes toegevoegd totdat ik tevreden was.



Ik had bedacht dat ik met een gelpen
de contouren kon aanzetten.

De achtergrond wilde ik niet laten opvallen en bewerkte ik eerst met gesso voor de structuur. Dat deed ik met een lijmhulpje.

Over de geribbelde gesso achtergrond zijn weer laagjes in grijstinten aangebracht.



En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:



20 opmerkingen:

  1. Super wat een uitleg over.... voor mij verf:))))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gouach, ik had er nog nooit van gehoord. Dat vind ik 1 van de leuke dingen aan de challenge, ik leer allerlei (voor mij) nieuwe technieken en materialen kennen. Voorlopig waag ik me er niet aan, maar wie weet, in de toekomst. Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie creatie, leuk dat je vertelt hoe je te werk bent gegaan.
    Waar zouden die dames het over hebben? Ze hebben het er maar druk mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grietjes, wat leuk gevonden ;o)
    Gouache heb ik nog nooit gebruikt, wel heb ik plakkaatverf geprobeerd, maar dat vond ik niet zo fijn werken. (maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het nooit meer zal gebruiken; soms vind ik iets een hele poos niet fijn om er daarna ineens heel graag mee te werken...)
    De dames zien er leuk en mooi uit. Gezellig zoals ze samen pratend voortstappen en de hondjes gedragen worden omdat ze waarschijnlijk moe zijn van een lange wandeling. De linkerdame doet me aan Marloes denken met Grace in haar armen.
    Wat een goed idee om de achtergrond een reliëfje te geven, dat geeft het precies dat accent dat nodig was om de achtergrond iets te laten leven maar niet op te laten vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je met verschillende g-materialen hebt gewerkt en dat je de half affe tekening hebt gebruikt. Mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zijn de Grietjes geworden. En de juf blijft in je aanwezig met alle techniek, materiaal uitleg. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk geworden je Grietjes met hun hondjes, hoewel dat linker hondje wel een beetje op een aapje lijkt haha.
    Maar aapjes zijn ook leuk moet je maar denken.
    Fijne Paasdagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk hoe deze twee dametjes met elkaar lopen te keuvelen met hun hondjes en met hun haren in de wind!
    Mooi gedaan met gouache, heb ik nog nooit geprobeerd, wel aquarelverf.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu ik dit lees, bedenk ik dat ik vorig jaar een doosje gouache heb gekocht. Die had ik mooi voor mijn gezicht kunnen gebruikten! Ik vind jouw 2 dametjes super.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke grietjes! Geweldig, al die g's die je verwerkt hebt in dit kunstwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi schilderwerke van deze Grietjes. Nog best moeilijk lees ik om t zo te krijgen zoals je wil door die gouacheverf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een gezellige grietjes. Mooi gemaakt en ik zie ze gewoon gezellig samen een kletspraatje houden. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zooooo wat een pracht van een uitwerking zijn deze Grietjes Elizabeth,
    en dan ook nog met allemaal G-G-G-G-G materialen. Je hebt de Grietjes
    echt fantastisch mooi geschilderd, en zo grappig die wapperende haren.
    Erg fraai hoe je de achtergrond bewerkt hebt met al die nuances van
    grijstinten en structuren, het geeft zoveel diepte helemaal TOP!!!
    Wederom zeer geslaagd.....

    Heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie uitwerking van de letter G, ook een gezellige tekening :)
    Al die verschillende materialen, volgens mij ben jij een deskundige op dit gebied :)
    Groetjes en hele fijne paasdagen, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke groetjes. Twee vriendinnen ( of zussen?) die heerlijk samen uit gaan.

    Fijne Paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gezellige Grietjes! Nooit geweten dat gouache een aparte verfsoort was. Voor mij is verf vaak gewoon verf. Ik voel me redelijk onnozel, hahaha. En ik vind de bewerking van de achtergrond met gesso heel mooi gedaan. Ik wist ook al niet dat je daar reliëf mee kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...