Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 6 april 2021

Visstand

Behalve werkjes afmaken, haal ik ook wel eens werkjes uit. Er zijn van die dingen waar ik ooit aan begon, maar waar ik niets meer in zie. 


Neem nu deze bloemen... Ze liggen al jaren in een zakje en ooit was ik van plan om er een wandkleed van te maken waarop deze bloemen dan in kleurverloop een plaats zouden krijgen.
Natuurlijk had ik er bloemetjes op een steel van kunnen maken, maar dan... wat moet ik er mee?


Dit bleef er dus van over. En als je in mijn katoenboxen kon kijken, dan zou je daar nog veel meer kleine bolletjes aantreffen, want ik heb ook hèel veel granny squares uitgetrokken. 
Ik had een periode waarin ik het erg leuk vond om allerlei verschillende vierkanten te haken en het kon niet op. Maar na jaren liggen ze er nog steeds en ik had ook niet de illusie er ooit iets van te maken.
Van die katoen kan ik beter iets anders maken....


Ik was dat nog niet eens zo snel van plan (uiteindelijk moet ik eerst de inhoud van de witte kast minstens halveren...), maar toen ik een stapel handwerktijdschriften aan het ordenen was, kwam ik dit tegen....


Eh..., nou ja... alleen de rechterkant van deze foto natuurlijk.. Maar in no time had ik dat bakje links gevuld en zat ik met een haaknaald in de aanslag!

De vis wordt gehaakt met stokjes en je maakt 2 lapjes die je met vasten aan elkaar haakt. Daarna haak je de vinnen weer aan die vastenrand verder...
Al met al was het nog een hele klus, vooral dat omhaken. Ik vind dat er-rug lastig om netjes te krijgen.



Voor de liefhebbers hieronder de haakschema's. Toen ik dit exemplaar af had, bedacht ik dat het ook anders moest kunnen. Bv. met halve stokjes of vasten... En waarom deze vis niet in één keer, dus rondhaken in stokjes? Dat wilde ik echt proberen...



En jawel hoor, dat gaat eigenlijk heel goed! Je meerdert steeds aan het begin en einde van de toer 1 stokjes en ook in het midden van de toer doe je dat 2 keer... 



Natuurlijk bleef het niet alleen bij deze 2 vissen; ik had de smaak te pakken en haakte ook nog wat andere modelletjes...


Grote vis links is die uit het tijdschrift, blauwe vis rechtsboven is gehaakt volgens dit patroon en de groene vis rechts beneden verzon ik zelf...

En deze vissen volgden ook nog...


De paarse vis volgens dit gratis patroon en de lichtblauwe is eigenlijk een sleutelhanger modelletje (zie hier), maar ik haakte het daarna nog wat groter en met halve vasten in donkerrood en off white.

Maar nu ben ik er weer klaar mee hoor. Ik ga weer e.e.a. afmaken uit de witte kast!
O ja, de vissen stoppen we in de dozen bestemd voor Suriname of Koude voetjes. Deze kinderen hebben zò weinig en zijn blij met een klein knuffeltje.

29 opmerkingen:

  1. Ze zijn leuk geworden! Het idee dat ze naar kinderen gaan die weinig hebben, vind ik mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, en 2 vliegen in 1 klap! Jij hebt weer wat restjes garen opgeruimd, en de kindjes die deze visjes gaan krijgen, zullen er vast heel blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou kijk, zomaar een hele school vissen! (Kun je weer even juf zijn ;p)
    Ze zijn superleuk! Nu kan er mee gespeeld worden terwijl het anders maar in de kast lag, goed bezig Elizabeth! Ja, die vierkantjes weet ik nog wel, je had een hele stapel. Was het niet elke week een ander vierkant waar je het patroon ok van deelde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, of het elke week was weet ik niet.. Dat deed ik wel met de blokken van de meebreideken.
      Maar ik heb heel veel verschillende vierkanten gemaakt en er patronen van gedeeld.

      Verwijderen
  4. Leuke visjes. Nu heb ik meteen dit liedje in mijn hoofd 'tien kleine visjes die zwommen naar de zee'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat knap ook het patroon zelf aan te passen!! En wéér en heleboel restjes weggewerkt, heeeeeeerlijk.
    Ik vind ze stuk voor stuk erg leuk, zo lekker vrolijk, al die kleurtjes.
    Ik bedacht me net wat je er nu mee zou gaan doen en toen schreef je al dat de vissen in een doos gaan een verhuizen naar kindertjes om dat lekker te knuffelen, wat een goed idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk zijn ze en zo heb je een mooi aquarium vol

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh ja, die Granny’s. Volgens mij heb ik nog veel patroontjes opgeslagen. Samen met de breirollen. Maar nu dubbel actief, uithalen en wegwerken, haha. Leuk zijn de vissen. Heeft Guus ze nog niet gevonden? Succes met opruimen en laat je niet teveel afleiden. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie verzameling, je hebt een aquarium vol 😉. Goed idee om de vis in het rond te haken;ik kan me voorstellen dat het een lastig klusje was om ze aan elkaar te haken.
    Je bloemen op de eerste foto lijken zo op het eerste gezicht wel wat op de Magic Fidget bij Albèrtje op haar blog. Mooie projecten om restjes op te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zijn beeldig, die vissen - ik heb nu ook een tasje vol vierkantjes van mijn moeder. Deze zijn nu omgetoverd tot lieve knuffels, goed idee! Blijft de vraag: welk tijdschrift heb je het uit? Frans.... Marie Claire? 100 Idees?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was créations faciles au crochet (2010). Ik kocht vaak een pakket handwerktijdschriften in de supermarkt als we in Frankrijk waren. Ze zijn we zò anders dan bij ons...

      Verwijderen
  10. Schattig zijn ze. Je bent ook aanstekelijk enthousiast aan t vertellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke vissen! En het is inderdaad veel handiger en mooier om ze rond te haken.
    Ik haakte een vis voor m'n achternichtje, al wist ik wel dat haar ouders niet dol zijn op al die knuffels. Ik vond het leuk om dat het haar sterrenbeeld is en het blijkt dat achternichtje de vis ook heel leuk vindt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Uithuilen en opnieuw beginnen....
    Moedig dat je daar zin in had, maar ja die witte kast moet leeg en als je er niets meer mee doet...
    Nu zijn de bloemen leuke vissen geworden, die worden straks geknuffeld door kindertjes die daar blij mee zijn. Lief hoor.
    Ben benieuwd wat er nu weer uit de kast komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe dat heel gemakkelijk hoor, dat uithalen. Daar zit ik helemaal niet mee!

      Verwijderen
  13. Op een leuke manier opgeruimd, en anderen zijn er blij mee. Ik heb ook zo'n doos met "wat moet ik ermee" spullen.
    Ik heb me pas opgegeven bij de stichting https://everyboyandgirl.nl/ Daar ga ik nu een tijdje voor fröbelen, en daar kunnen heel veel van mijn affo's naar toe. Ik heb zoveel materiaal, en er is elders zoveel gebrek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooi doel is dat, Ria! Ik was juist van plan om ook wat meer te gaan naaien, dus...

      Verwijderen
  14. O, dat heb je echt leuk gedaan. Mooie besteding van uitgehaald garen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ze zijn erg leuk die gehaakte vissen, en als je eenmaal begint kun je niet meer ophouden hè. Goede manier om van die kleine bolletjes af te komen en anderen zijn er weer blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, wat zijn dat leuke vissen geworden, ik vind prachtig Elizabeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat goed dat je de bloemetjes hebt uitgetrokken. Dat is weer een plekje minder in de kast en nu krijgt de katoen een mooie bestemming. Wat een leuke vissen heb je gemaakt.
    Ik vind jouw eigen versie van de grote vis veel mooier dan de eerste vis die je in twee delen haakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ben je toch een heerlijk mens hé, tijdens het lezen van deze post
    zit ik echt te lachen, niet meteen natuurlijk maar halverwege toen
    ik wat meer vissen de revue zag passeren. Ze zijn overigens allemaal
    heel erg leuk en heerlijk kleurrijk geworden maar had al lichtelijk
    het gevoel dat er iets zou komen waar ik om moest lachen.
    En jawel de zin, "maar nu ben ik er wel weer klaar mee" haha.
    Gelukkig dat de vissen een goede bestemming krijgen want anders had
    je misschien na jaren al die vissen weer uit moeten halen.....
    maar ze zijn heel leuk en mooi geworden.....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat zijn ze leuk en wat zullen kinderen die niet veel hebben hier blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk zijn deze vissen en knuffels krijgen als je nauwelijks wat hebt -- wie wil dat niet???
    Moest even denken aan de ronde kruiken van vroeger. Mijn moeder wond daar het uitgehaalde garen op en dan nat maken en soms lagen er een stel kruiken op de roosters van de hetelucht verwarming om het garen te drogen.
    Gezellige dag!
    groetjes, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een schattige visjes, ideaal weer voor de restjes! En er zullen vast kinderen blij mee zijn. Altijd leuk om iets voor het goede doel te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De vissen zijn erg leuk mooi voor de kleine restjes wol.
    En een goed doel daar zijn de kinderen heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Echt leuk die kleurige visjes, en voor een goed doel lees ik. Je kan er ook nog een mobiel mee maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat zijn ze leuk Elizabeth!! Ook leuk om een belletje in te doen en wat denk je van een vissen mobile?
    Boven het bed van zo'n kleintje, hij of zij raakt niet uitgekeken :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...