Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 16 april 2021

H --> ... Crea 2021

De H van .... hout! Ja echt, maar natuurlijk niet driedimensionaal want dat gaat niet in 'mijn boek'.
En daarom kwam ik uit op houtfineer. Ik had bij de letter F dus met fineer willen werken en was daar zelfs al aan begonnen, toen ik opeens besefte dat ik dat beter niet kon doen ...


Ik wilde er nl. houten huisjes van maken, tja en dat kan natuurlijk veel beter bij de letter H.

Ik had dit soort huisjes op internet gevonden, afbeeldingen via Flickr van ene meneer Marchetariadofreitas.
Wat een gave dingen maakt deze man zeg...

Dus ik probeerde wat te schetsen in die stijl en hield het bewust wat naïef. 




Onze zoon Robert had restanten houtfineer voor mij, dus ik kon aan de slag!
Misschien is het wel leuk om iets te vertellen over fineer. We kennen allemaal wel die rolletjes van de bouwmarkt waar je een plankje mee af kunt werken. Maar die bedoel ik niet.
Ambachtelijke fineer wordt gemaakt van echt hout, vroeger werd dat met de hand gezaagd. Maar aan het einde van de 19e eeuw kwamen er machines die zo'n laagje van enkele millimeters konden zagen.


Robert koopt deze stroken meestal via internet en gebruikt ze voor het afwerken van kleine doosjes. De zijkanten maakt hij van puur hout, maar de bodem van multiplex, omdat dat niet 'werkt' (uitzetten en krimpen). En dan plakt hij later aan beide zijden van het multiplex een laagje fineer.





Toch is dat fineren een kunst apart. HIER kun je lezen hoe je dat moet doen.
Over fineer wordt vaak ten onrechte wat minderwaardig gedaan, maar het biedt juist een geweldige mogelijkheid om dingen te maken die met puur hout niet kunnen. 



Maar goed, nu mijn werkje voor deze week...
De stroken fineer krullen nogal en dat is lastig bij het verwerken. Ik heb ze eerst vochtig gemaakt met een plantenspuit en tussen keukenpapier en plastic onder een stapel boeken recht laten trekken.
Na verloop van tijd trekt het vaak toch weer krom, dus iedere keer als ik weer iets had gemaakt, ging het werkstuk weer onder de boeken...


Mijn huisjes zijn niet gefineerd hoor. Ik heb gewoon delen geknipt uit de stroken hout. Robert zei later dat ik het had moeten snijden, en daar had hij wel gelijk in. Dan waren sommige stukjes zeker netter geworden. 

Hiernaast zie je een globale indeling van mijn getekende huisjes
Elk huisje bestaat uit 3 stukken voorgevel, zijgevel en dak) en ik koos daarvoor verschillende soorten houtfineer.
Eerst maakte ik de delen apart, maar later ben ik met lagen over elkaar gaan werken, want je hebt al heel snel spleetjes en dat is geen mooi gezicht. 


Iedere keer plakte ik weer wat stukjes en dan moest het werkstuk weer onder de boeken. 
Hier en daar schittert het een beetje, maar dat komt door het geknoei met de lijm.
Door het beperkte kleurgebruik en het herhalen van dezelfde vormen straalt het rust uit.

De achtergrond had ik trouwens voor het beplakken al met koffie geverfd. 
De huisjes kregen accentlijnen met een Gioconda Softpastel potlood in de kleur Sepia dark.
Hierboven kun je zien wat dat doet met het geheel...



Tenslotte moest de heuvel zichtbaar worden en maakte ik nog wat wegen. Dat ging natuurlijk niet zo best, want het hout zat in de weg. Typisch gevalletje van in de verkeerde volgorde werken :)
Van een restje maakte ik nog een soort label en m.b.v. een sjabloon kwam daar het woord hout op.

En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:


26 opmerkingen:

  1. Wat een leuke uitwerking die had ik zonaar niet bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gemaakt, en veel geduld gehad met het hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie verwerking van het thema. Ik dacht ook dat fineer niet veel voorstelde. Daar denk ik nu anders over. Bedankt voor de goede uitleg. En wat maakt je zoon mooie dozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattige huisjes en doosjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gaaf, ik houd van hout. Wat eennprachtige doosjes maakt Robert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat geweldig mooi Elizabeth, zó stijlvol.
    Grote bewondering voor je geduld, maar dan heb je ook een prachtig resultaat.
    Alles in een kleurstelling vind ik persoonlijk heel mooi.
    Goed weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sjonge jonge, wat creatief!!!
    Zo leuk om zo bezig te zijn.
    De laatste foto, met de accenten, die is echt af, helemaal goed.
    Het "houten bord" met het woord hout is net echt.
    Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow wat geweldig is dit! Houtfineer...je moet er maar opkomen (al had je natuurlijk wel inspiratie thuis ;o) .
    De doosjes van Robert zien er heel mooi uit. Zie ik daar een zwaluwstaartverbinding? Of heet dat anders? Mooi ook zoals hij verschillende kleuren met elkaar combineert.
    Reuze knap wat jij voor elkaar hebt gekregen met een materiaal waar je waarschijnlijk voor het eerst mee werkte! De huisjes hebben mooie vormen, knap dat je dat met een schaar voor elkaar hebt gekregen! (kreeg je geen pijnlijke hand?). Het is een werk geworden met de nodige (ontkrul)pauzes, maar misschien vond je die pauzes wel fijn? (een 'verplichte' pauze komt bij mij niet altijd uit, maar achteraf ben ik soms blij met de rust die het heeft gebracht in het werken aan een project).
    De accenten met het softpastelpotlood doen het zó goed! De huisjes krijgen daardoor nóg meer karakter. Mooi ook dat het reliëf van het golfkarton zichtbaar is geworden.
    De meneer met de moeilijke naam heb ik natuurlijk even opgezocht, dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het echt prachtig, wat je gemaakt hebt! Ontzettend leuk dat je hout verwerkt hebt in de challenge.
    Wat maakt je zoon ook schitterende doosjes trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dat geweldig leuk!♥
    Ik vind die houten huisjes helemaal super mooi gemaakt, ik dacht eerst hoe gaat ze dat nu weer doen? Maar het resultaat mag er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig leuk zijn jouw huisjes en mooi gemaakt ook. Jouw zoon heeft het niet van een vreemde om creatief bezig te zijn. Goed bedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het prachtig geworden en ook zo origineel bedacht. Echt goed hoor.
    Wim heeft vroeger veel gefineerd, want hij begon zijn loopbaan als meubelmaker.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit wel een hele aparte uitwerking, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat origineel. En mooi gemaakt. Een schilderijtje. Ik geniet van het mooie materiaal. In mijn activiteitenwerk regelmatig met echt fineer gewerkt, maar ook vaak met dat geperste spul. Vond het een kwetsbaar materiaal. Fijn weekend, groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh wat is dit enorm origineel zeg, en tevens een behoorlijke uitdaging
    om met houtfineer een kunstwerk te gaan maken. En wat is het uiteindelijk
    fantastisch goed gelukt. Het constant krullen van het fineer werkte wat
    tegen dus geduld hebben was een schone zaak. Maar wat ik me nu afvraag,
    zou het nu niet door droogte weer de neiging hebben om te gaan omkrullen?
    Vind het wel heel knap van je dat je in dit jaar zoveel als mogelijk is
    allerlei materialen en technieken uit gaat proberen.
    Deze H-[houtfineer] uitwerking vind ik een TOPPERTJE!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nu toe trekt het niet meer krom. Het zijn nu kleine stukjes fineer en ze zijn stevig vastgelijmd...

      Verwijderen
  16. Je hebt er echt veel werk van gemaakt. En wij leren ook nog eens wat.
    Echt gaaf geworden. Hout, Huis, Heuvel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bijzonder mooie uitwerking van de letter H! Het kostte je veel moeite en tijd lees ik. Hoe groot is t geworden?
    Dit krijgt vast een mooi plaatsje in je huis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak alle uitwerkingen op wit karton, iets kleiner dan A-4 formaat. Het is de bedoeling dat het een dik boek wordt, dat met twee touwen en ringetjes wordt gebonden.

      Verwijderen
  18. Het is prachtig geworden! Werk met houtfineer vind ik heel mooi (en lastig om te doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ontzettend mooi gedaan. Het doet me denken aan een klein hoopje huizen in de Ardèche.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie H is het geworden, lijkt me niet makkelijk om met houtfineer te werken.
    Leuk dat je de H van hout hebt gekozen en dan ook nog de H terug laat komen in huizen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat ontzettend gaaf zeg! Wat een mooie uitwerking.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...