Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 1 mei 2020

Tissue paper/vloeipapier... Crea 5220 (week 18)


Ja ja... tissue paper...  Eerst maar eens kijken wat we zoal in huis hebben...


Keukenpapier, servet, tissue, papieren zakdoek en vloeipapier uit een schoenendoos... Het kan allemaal gebruikt worden; enkel of in laagjes of deels over elkaar...


En dan heb je natuurlijk ook nog deze gekleurde variant! Ooit had ik daar een kleine voorraad van, maar die heb ik weg gedaan omdat ik er nooit mee werkte... Ooooo oooo, doe je eens iets weg, krijg je dit!
Als ik dit papier zie, moet ik altijd meteen denken aan het prachtige prentenboek Blauwtje en Geeltje van Leo Lionni.
Wat een mooi effect heeft het als je verschillende kleurtjes over elkaar heen legt...
En misschien weet je nog wel hoe erg het was al je kleuterschool werkje nat werd en het papier vlekken en stippen kreeg... Maar dat kun je dus ook positief gebruiken!


Eerst maar eens proberen om het vloeipapier uit de schoenendoos te verven! Ik gebruikte daarvoor mijn Gouache tubetjes en liet de velletjes drogen.



 En toen moest ik het allemaal even uitproberen hoor...






Maar je kunt tissue paper ook heel goed gebruiken als ondergrond om bv op te schilderen. Dat heb ik een tijdje geleden gedaan bij een ander project. Ik gebruikte één velletje van een papierenzakdoekje en plakte dat op mijn ondergrond. Daarover heen schilderde ik onze boomgaard met zicht op de schuur... Je krijgt zo'n leuk onregelmatig effect als je dit doet...

Oké, maar nu serieus... Wat ga ik maken, wat ga ik doen? Ik zag in mijn hoofd kleurige huisjes, een dorpje tegen de bergen aan gebouwd... koepeltjes... Italië..., Griekenland...?
Nou, in Griekenland blijken de meeste oude huizen wit te zijn en toen werd ik helemaal verliefd op dit plaatje...





Maar ja, is dat wel geschikt? Ik maakte toch een schetsje in mijn art journal, maar toen ik vormen wilde gaan knippen werd het toch ietsje te ingewikkeld... En waarom zou ik? Dit is veel geschikter om te schilderen, alhoewel wit vloeipapier over blauw wel heel mooi de nuances kan geven...









Ik besloot bloemen te gaan maken en die elkaar te laten overlappen zodat je het mengeffect zou kunnen zien...


De achtergrond van de linkerpagina werd beplakt met het blauwe vloeipapier.


Voor de bloemen gebruikte ik een sjabloontje, dat ik steeds omtrok met zwarte balpen of fineliner.


Zoals je ziet, had het gebruik van de lijm ook al effect... Maar nu de rechterpagina nog hè...
Daar had ik intussen ook een plannetje voor. Ergens op internet had ik gelezen dat je een mooi effect kon krijgen als je de pagina met vloeipapier met water zou besproeien, je dan een afdruk kon maken op de witte pagina met een soort van aquarel effect. Dat leek me toch zò leuk!


Ik had het al even geoefend met een paar losse stukjes, en toen leek het wel aardig. Maar nu in het echie viel het me zwaar tegen...
Tja, soms moet je iets wagen hè... Maar mooi vond ik het niet. 

Nu had ik natuurlijk gewoon iets anders kunnen maken, maar dat heb ik toch niet gedaan.
Waarom zou ik? Het was een leuk avontuur, een ervaring... 


Wat maakten de andere deelnemers deze week?

    -  Marjan
    -  Josephine
    -  Céline
    -  Akkelien
    -  Toos
    -  Sandra
    -  Carmela en Davide
    -  Anita
    -  Petra
    -  Nel


Wil je weten wat Crea 5220 inhoudt? HIER vind je alle informatie en de lijst met onderwerpen!

20 opmerkingen:

  1. Inderdaad experiment geslaagd met deze kennis kun je weer verder. En ik vind dat je een mooie bloemencollage hebt gemaakt.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het juist wel leuk, die "gestempelde" pagina. Je zou er nog bij kunnen tekenen voor wat extra nuances.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als breimeisjes hierboven dacht ik ook meteen "zet wat accenten met een stift", maar misschien ben jij er wel helemaal klaar mee😂.
    Ik vind het afgetuigd zo knap hoe zoiets tot stand komt in je hoofd en hoe je dat dan aan ons verteld.
    Weer een geslaagde opdracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooooh, dat kleine schilderijtje met de boomgaard. Zo mooi! Echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben je heerlijk aan het experimenteren geweest!
    Ja, dingen wegdoen en dan later een bestemming voor ze weten... ik herken het. Maar we kunnen niet álles bewaren hé en gelukkig had je nog genoeg om mee te spelen.
    Dat van het natte kleuterschoolwerkje was ik vergeten, maar nu weet ik weer hoe ik inderdaad heel verdrietig kon zijn als er iets -wat ik met volle overgave gemaakt had- nat werd tijdens een regenbui onderweg naar huis.
    Jammer dat de griekse uitwerking niet wilde lukken, maar de bloemenpagina is ook heel mooi hoor! Leuk de kleurtjes over elkaar en het effect van de lijm past er prima bij.
    De techniek voor de rechterpagina kende ik nog niet, jammer dat het niet is geworden zoals je voor ogen had. Ik vind de weerspiegeling van de bloemen er wel mooi in te zien en daardoor worden beide bladzijden toch mooi een geheel. Maar ja, het gevoel dat je erbij hebt kan ik natuurlijk niet wegnemen.... ;o)
    (en anders misschien nog een kleine blauwe quote rechts of iets wits links? Het is maar een ideetje hoor!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je iets hebt uitgeprobeerd!
    En jammer dat het niet uitkwam, zoals je hoopte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om zo te werken, daar steek je heel wat van op.
    Je bloemen zijn erg mooi en rechts past er goed bij !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja leuk vloeipapier over elkaar heen voor nieuwe kleur nuances.
    Misschien had je de bladzij nog iets natter moeten maken of meer druk er op.
    De linker bladzij is goed gelukt en met de andere kom je vast ook wel op een idee uit.
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ja, werken met vloeipapier, tissues etc. ken ik nog goed. Moest er in mijn opleiding veel mee doen, heb het later in mijn werk veel mee gedaan tijdens therapieën. Misschien had je de afdrukken iets moeten accentueren. Leuk gedaan. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhh zo heerlijk te lezen de weg er naartoe, je uitwerking van
    de boomgaard en de schuur, echt SUPER mooi, je hebt echt talent.
    Ondanks dat je het een en ander in de kliko had gekieperd was er
    nog ruim voldoende over om iets moois van te maken.
    Je uitwerking met de bloemen vind ik ook erg mooi geworden, het
    aquarel effect is misschien niet helemal wat je er van gedacht had,
    maar ik kan me voorstellen dat je ook niet te lang durft te drukken
    om een duidelijker effect te krijgen omdat misschien dan de bloemen
    aan de linker kant lelijk zouden worden. Wel een heel leerzaam proces,
    dat is het zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. This tissue paper allows different shades.The design of the orchard is delicate and sweet.Sooner or later what we keep at home can always serve!
    Serene and creative days!
    Carmela e Davide

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi zeg, de boomgaard en schuur, dat je dat kunt, wauw!
    Je bloemen vind ik ook mooi geworden, dat is echt lef tonen ;) om met water te gaan sproeien, groot gelijk dat je het 'gewoon' gebruikt, want ik vind het mooi geworden, dat vage van de afdruk t.o.v. de fellere kleuren. Ik zeg geslaagd :-) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die bloemen zijn heel leuk geworden. De rechterpagina is een beetje flauwtjes. Misschien met een stift nog iets duidelijker maken?
    Maar het was in ieder geval een heel avontuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van een boomgaard naar Griekse huisjes naar een bloemenveld. Je hebt het knap gedaan. Ook de rechterpagina vind ik mooi. Toen ik er wat langer naar keek kreeg ik het idee van een bloemenborder in een Engelse cottagetuin! Het vloeit allemaal mooi in elkaar over!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat grappig zo'n spiegelbeeld, ik vind het wel geslaagd.
    Je boomgaard is ook mooi geworden. mooi voor aan de wand.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het ziet er wel mooi en kleurrijk uit. Misschien wel leuk om eens verder mee te experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En zeker weer een ervaring rijker mooi is het wel hoor misschien moet je er even wat langer naar kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk dat je ons laat zien wat je allemaal gedaan hebt om tot het eindresultaat te komen. Ik vind het enig, die mooie felle linkerkant en dan de reflectie op links. Echt heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt er goed over nagedacht voor je begon. Heel sprankelend die bloemen. Maar ik moet zeggen dat ik die rechterpagina toch niet verkeerd vind.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...