Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 januari 2013

Meebreideken blok 86: Schotse streepjes




Ook dit blokje komt uit de deken van Corina van De Handwerktuin.

In eerste instantie had ik aan beide zijden één steek weg gelaten en was ik begonnen met 48 steken. Halverwege het blokje vond ik het wel een erg breed blokje worden…, had ik nu maar eerder daarop gelet.. Het mag gerust 4 cm smaller worden!



Maar ja het aantal steken voor het motief moet deelbaar zijn door 10 + 4… dus dan kom ik aan 38 of 48 steken. Allebei niet gunstig.
Maar opeens zag ik de oplossing. Ik begin niet met de kleine blokjes, maar meteen met de streepjes en daar eindig ik ook mee.
Om ze voldoende op te laten vallen brei ik toch maar die speciale steek die Corina ook heeft gedaan, waardoor je een mooi vertikaal V-randje krijgt.



Blok 86: Schotse streepjes

Zoals ik nu het patroon heb gebruikt, moet je stekenaantal deelbaar zijn door 10 + 4 + 2, plus eventuele kantsteken. Ik herhaal het motief 3 keer; 30 + 4 + 2 + 4 = 40 steken.

Toer 1: 2 rb.st – 1 av.afhalen – (4r – 2av – 2r – 2av) 3x breien – 4r – 1 av.afhalen – 2 rbs.t
Toer 2: 2 rb.st – 1 av – 34 steken breien zoals ze zich voordoen – 1 av – 2 rb.st
Toer 3: 2 rb.st – 1 av.afhalen – (4av – 2r – 2av – 2r) 3x breien – 4av – 1 av.afhalen – 2 rb.st
Toer 4: als toer 2

Deze 4 toeren steeds herhalen totdat je een lapje hebt van 19 cm. Brei nog 3 naalden ribbelsteek en kant dan alle steken netjes af.


Heel veel breiplezier!

7 opmerkingen:

  1. Zo, daar heb je goed over na gedacht!
    Ziet er mooi uit!

    Groetjes Ingrid.

    O ja, ik heb je blog gelinkt aan de mijne :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bang dat het nog even gaat duren voordat ik dit leuke steekje onder de knie heb... Gewone ribbels lukt nu aardig, dus misschien is er een toekomst gelegen in mijn breikunsten:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er weer super uit, prachtig gedaan. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi patroon met reliëf. Ik vraag me af waarom dit 'Schotse streepjes' heet. Je hebt dit lapje dus meer dan 1 keer gebreid.... Ja, het moet wel passen. Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap hoe je je hier weer uit gered hebt!
    Het is een leuk patroontje.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom je even mijn link brengen.
    Want ik heb het idee dat hij het niet doet op mijn blog.

    Zou je mij ook willen linken?
    http://beerinnetje-knutsel.blogspot.nl/

    Alvast bedankt!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er weer heel leuk uit!
    Zodra ik tijd heb ga ik hem uitproberen.
    Je hoort het nog wel, weer bedankt voor het delen.

    Groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...