Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 6 oktober 2021

Buitenom

Ja, ik wist eigenlijk niet goed wat ik boven dit blogbericht moest zetten...
Het is nou ook weer niet een echt rondje tuin, maar meer wat zaken op een rij die buiten een rol spelen.
Laatst zei DH: 'het is wel bijzonder dat niet alles tegelijk komt in de tuin; het is mooi verdeeld over het jaar heen'...


Eerst maar een 'de' boom laten zien... In febr. van dit jaar lieten we de Treurwilgen drastisch snoeien en moet je nu eens zien... Sommige takken hangen al weer zò laag dat ze hinderlijk worden.


Twee weken geleden is de Beukhaag weer helemaal gesnoeid. Die staat rondom onze binnentuin en ik schat de lengte zo'n 35 meter bij elkaar. Hij is ongeveer 1 meter dik en moet aan beide kanten 'geschoren' worden. Dat is een flinke klus kan ik je verzekeren.


Misschien zag je het al op de foto hierboven...., maar de buxushaag staat er niet best bij.
Tot onze vakantie in Frankrijk is het redelijk goed gegaan. We zetten met regelmaat de hogedrukspuit erop en dat werkte best goed!
Helaas hadden we het verzuimd om te doen voordat we weg gingen...






Zo ziet het er dan aan de bovenkant uit... 
Er zit nog leven in, maar of dit nog goed komt??


Aan de voorkant van ons huis hebben we deze twee buxushaagjes en die zien er ook niet goed uit.
Helaas hebben we dit jaar bijna geen bloemen in de Boerenhortensia.


Het ligt volgens mij aan de manier van snoeien, maar DH denkt dat onze buurman het wel weet. Hij is hovenier en ik wil ook niet twijfelen aan zijn kennis. Maar volgend jaar wil ik tòch een keer een andere manier van snoeien uitproberen en dan zullen we wel eens zien ...



Het is ook weer de tijd van kanten maaien. In het voorjaar en de zomer vinden we het altijd mooi om alles maar te laten groeien. Maar voor 1 november moet het sloten gedaan zijn en dan is het wel prettig als je er goed bij kan. Dat is best zwaar werk, maar DH heeft er geen hekel aan. Het is wel zaak om op tijd te beginnen. 
We hebben ook een stuk weiland van een kleine 9.000 m2 met agrarische bestemming. Dit land wordt gepacht door een schapenboer en in het contract is vastgelegd dat hij ook voor het onderhoud van de sloten moet zorgen. 


Misschien zag je het op de tweede foto al... maar er is iets bijzonders gebeurd met de Eucalyptusboom, die een jaar geleden flink is terug gesnoeid.

Er groeiden altijd al wel een paar takjes vanuit de stam wat laag bij de grond en daar was ik altijd dol op omdat ze mooi jong blad hadden en ook mooi rond van vorm waren. Ideaal om te gebruiken bij het maken van toeven of kerstversieringen.

Maar dit jaar heeft de boom gedacht 'snoeien doet groeien'...
Er is een complete struik aan de stam gegroeid!












Van de Stokrozen is ook niet veel meer over. Ik weet niet of het normaal is, maar zodra de bloemen verschijnen, gaat het zò hard met deze planten. Al snel worden de bladeren lelijk en verschrompelen de bloemen. Dit jaar heb ik ze echt elke dag wat water gegeven en nagekeken op slakken. 


Wat ook treurig is, is dat er nog maar één kipje in leven is. Dat is Nicky, het kleine bange kipje dat altijd maar deed wat de andere kippen ook deden. Ze heeft een scheef snaveltje en ze maakt een snerpend geluid. Altijd moest ze het onderspit delven, en kijk nou... ze heeft ze allemaal overleefd.


Ze is nu in de rui en dat is een akelig gezicht.
Graag zou ik weer meer kippen hebben, maar ik vrees dat het niet goed gaat als er een nieuw stel bij komt. Dat gaat een bloederig gevecht worden.
Nicky is een Wyandotte Krielkip en misschien is het wel beter om er nog zo'n kipje bij te doen.
Want nu is ze helemaal zielig alleen...



Je ziet het niet zo goed op deze foto, maar we hebben flink last van mollen. En ook al langere tijd. Klemmen zetten helpt niets en DH rolt het gras zeker elke week aan met de wals, maar ze blijven aan de gang...
Nu de appels van de bomen vallen, weten de eenden er wel raad mee. Als ik rustig kom aanlopen, dan kijken ze een beetje maar ze gaan er niet eens meer vandoor.



Mensen vragen wel eens of de schuur al helemaal af is... Ja, ik weet het niet, wat heet af..? De tussenwand zit er in, helemaal geïsoleerd. Er is een schuifdeur gemaakt waar nog wel een handvat aan moet. DH en zoon Robert zijn bezig met de verlichting, tot nu toe werd er gebruik gemaakt van bouwlampen. Ze willen nog een werkbank maken, ach ja.. ze willen nog zo veel!



Aan de buitenkant is er een soort luik gemaakt, tot voor een paar maanden was er alleen maar een opening. Ik vind het wel geinig, die twee deurtjes. We wilden ook nog een vaste buitentrap, maar het lukt nog niet erg om daar iets geschikts voor te vinden. Tot die tijd wordt de ladder gebruikt en ach.. zo vaak komt het niet voor dat we boven op het zoldertje moeten zijn.

Nou, dat was weer een heel verhaal! Ons wachten nog de nodige karweitjes en dan mag het volop herfst en winter worden...

16 opmerkingen:

  1. Jullie hoeven je niet te vervelen, altijd werk aan de winkel.
    De schuur is erg mooi geworden, wordt er in gewerkt of is het voor opslag of machinerieën !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongeveer 2/3 deel is wagenschuur; voor de trekker, de kieper, aanhangwagen, maaiers en motor.
      Het geïsoleerde deel heeft een werkbank en zaagtafel en al het gereedschap voor houtbewerking staat hier droog en veilig...

      Verwijderen
  2. Heerlijk om zo met je mee te mogen wandelen buitenom! Wat jammer van de buxus, hopelijk herstelt die zich nog. Ik heb niet veel verstand van kippen, maar wat ik weet is dat ze een pikorde hebben, en de kans dat Nicky bij andere kippetjes het onderspit zal delven is groot. Wij hadden jarenlang een haantje (door de vorige bewoners achtergelaten omdat hij zich niet liet vangen), en die vermaakte zich opperbest in z'n uppie, en als je in de tuin bezig was, kwam hij altijd vlak bij je in de grond spitten en een beetje tegen je kletsen, zo grappig! Mooie schuur hoor! En weet je, als je buiten woont en een grote tuin hebt, dan is er altijd wel iets te doen, misschien niet altijd leuk bij slecht weer, maar ik heb het echt gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een grote tuin ben je nooit uitgewerkt, maar wel weer leuk om te doen. Mooie schuur is het geworden. En een oplossing voor de trap weet ik ook zo gauw niet, soms zie je wel eens een trap met treden zoals een rooster, je weet wel met die vierkantjes. Blijft er ook geen water op liggen. Maar zal niet makkelijk zijn om er een te vinden. Mooi is je eucalyptusboom, handig hoor met die struik onderin. Houdt het maar bij je ene kipje, die heeft het nu reuze naar haar zin en ik geloof niet dat ze het erg vindt om alleen te zijn. Niemand die naar haar pikt. Het schijnt weer beter weer te worden, dus wij gaan ook weer aan de gang met de bomen de komende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, om weer zo een kijkje in jullie buitenleven te krijgen. Het meeste staat er mooi bij, het ziet er allemaal zo heerlijk rustig uit, hetgeen waar je een aantal jaren geleden hevig naar verlangt zal hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh ik sta werkelijk te kijken naar Treurwilgen, in zo'n korte periode
    alweer giganten van bomen. Je zou haast denken had ik ze maar nog meer
    gesnoeid. Het ziet er nu wel heel mooi uit maar na nog een jaar wordt
    het weer een sta in de weg denk ik. En jullie Buxushaag is echt het
    slachtoffer van de Buxusmot, en ik wil niet negatief zijn, maar zo te
    zien is het al zover dat het nooit meer een mooi haagje of struik zal
    worden. Bij ons in het dorp en ook trouwens in ons eigen tuin zijn ze ook
    gespot, gelukkig nog in een begin stadium. Bij jullie is er veel vraat te
    zien, heel jammer. Ach gossie, Nicky nog maar alleen over, maar die kleine
    schat heeft nu eindelijk wel rust denk ik, hij was altijd de sigaar 🐔
    Jammer van je stokrozen, vind ze altijd prachtig, de enorme bladeren en
    volle toeven met bloemen. Vroeger heb ik ze ook gehad, ze stonden in de
    ochtendzon, en eigenlijk bleven ze op die plek altijd mooi vol blad staan.
    Heerlijk om de foto's te bekijken, en al die ruimte om jullie heen dat is
    zo heerlijk, wel heel bewerkelijk maar al die beweging is heel goed voor een mens

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gezellig om zo even met je mee te lopen door jullie tuin.
    Het is allemaal veel werk, maar ook zo mooi en genieten.
    Jullie wonen prachtig.
    Ik zou inderdaad 1kipje erbij nemen, om het voor Nicky niet te moeilijk te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach dat zielige kipje. Maar misschien vindt ze het wel fijn zo alleen.
    Geen idee hoe oud kipjes worden, of dat het nog de moeite loont om er een nieuwe bij te kopen.
    Die wilg... zo te zien moet ie elk jaar gesnoeid worden, wat is hij gegroeid!
    Misschien die dikke tak links er ook afzagen? Wordt er niet mooier op, maar je moet wat.
    De Hortensia's moet je nu niet snoeien, dan heb je volgend jaar volop bloemen.
    Helemaal kort snoeien kan wel met een pluim Hortensia, dat is zelfs beter, want die bloeit op nieuw hout.
    Deze van jou op de takken die het jaar daarvoor gevormd zijn, dit jaar dus.
    Wel kan je prima elk voorjaar wat takken helemaal kort snoeien omdat is anders te hoog of te dik wordt. Daar komen de bloemen dus niet aan, maar je houdt dan genoeg over.
    Zelf snoei ik elk jaar de dikke oude takken helemaal kort, zo hou je de struik jong.
    Dus nu niets meer doen.
    Zielig die buxus. Je kunt het afwachten, misschien flink bemesten, maar echt mooi zal het niet meer worden denk ik.
    Ze worden meestal vervangen door Ilex. Een kleine hulstsoort die erg op buxus lijkt.
    Is wel erg prijzig.
    Sterkte met al het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebbenknotwilgen, die snoeien we ook ieder jaar. Een soort van onkruid ;-), wél heel leuk!
    En ik had 5 buxussen in de tuin, maar dit jaar is alles aangevreten door de buxuxmot en ik heb ze eruit gehaald. Het mist niet eens in onze tuin er staat nog genoeg ander spul in!
    Leuk, jullie tuin, wel heel groot en een enorme klus! Mooi dat jullie dat samen goed aan kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een enorme ruimte hebben jullie rondom het huis leuk dat je ons mee laat kijken en meegenieten van al het fraais.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een mooi rondje huis en tuin. Dat snoeien is echt wel een dingetje kort korter of te kort het is hier vaak wel iets in die geest. maar meestal komt het wel goed :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is de treurwilg enorm gegroeid! Als je ieder jaar de takken bewaard kan je leuk mandjes maken. (Je hebt toch weinig anders te doen 😉).
    Oh je buxushagen..... Zie ik daar schade door de buxusmot? Of komt het door het knippen? Ons buxushaagje ziet er ook slecht uit; wij hebben dus wél de buxusmot! De haag gaat eruit (maar we wachten eerst de 'straatherinrichting' af).
    Jammer dat de hortensia's het niet doen. Ik heb geleerd dat ze groeien (bloeien) op oud hout en dat ik ieder jaar maximaal eenderde van iedere struik moet snoeien. (Nou ja, vroeger dan, toen we meerdere hortensia's hadden...)
    Nicky ziet er zielig uit zo in haar eentje en dan ook nog in de rui, maar waarschijnlijk geniet ze heerlijk van de rust om haar heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie wandeling door de tuin. En daar is altijd wel wat te doen, zeker op zo’n landgoed, haha. Je zou een leenkipje moeten kunnen nemen om te kijken of Nicky samen wil zijn met een andere. Succes met de tuin, treurwilg en buxus. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jullie hebben een prachtige tuin. Gelukkig is het nu nog goed weer om een en ander in de tuin te doen. En fijn dat jullie dat nog allemaal zelf kunnen doen, want het is veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb een paar berichtjes gemist ;) Wat wonen jullie prachtig, lekker buiten!!
    Ja, dat geloof ik meteen, dat er altijd wel iets te doen is :) De schuur is prachtig, net als jullie boom. De Buxus hebben wij al lang geleden moeten verwijderen, ik kreeg het niet onder controle, wel jammer. Ik las het net al dat je nog een kipje hebt, ik heb niet genoeg verstand van kippen, ik weet dus niet wat raadzaam is. Die wil ik ook nog wel in de tuin, Eucalyptus :) Leuk zo'n berichtje over waar jullie allemaal mee bezig zijn. Veel succes met al jullie plannen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk dat we mee mogen bij een rondje tuin. Veel werk, maar ook erg mooi. Hortensia's moet je eigenlijk niet snoeien, alleen als je echt een andere vorm wilt. Volgend jaar bloeien ze wel weer. Leuk die eucalyptus, vind ik ook altijd mooi. Lukte me in NL niet en hier ga ik het niet eens proberen. Kipjes erbij lukt vast wel, denk niet dat jullie kipje ze de tent uit gaat vechten maar gewoon genoegen neemt met een plekje onderaan de pikorde. Dan laten ze haar ook wel met rust. Succes met alle plannen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...