Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 augustus 2021

Very Rainbow blanket ... op 'Dinsdag dekentjesdag' (7)

Toen ik twee jaar geleden voor het eerst in aanraking kwam met mozaïek haken, betrof dat de heen en weer methode, waarbij je de stokjes helemaal insteekt (vandaar dat het 'inset' heet) en je beurtelings aan de voor- en achterkant haakt.


De andere methode, de (af) knipmethode, is wat eenvoudiger om mee te beginnen. Je haakt daarbij alleen aan de voorkant en je ziet dus goed wat je doet.
Maar nu ik met beide technieken wat ervaring heb opgedaan, maakt het me eigenlijk niet uit welke methode ik gebruik.

In mijn vorige berichten over mozaïek haken, ging het steeds over de (af) knipmethode.
Vandaag ga ik iets laten zien over de heen en weer methode, die ze in het Engels 'inset mosaic' noemen.
Ook hierbij kun je weer prima een teltekening gebruiken; als je het principe eenmaal door hebt, haakt het zelfs gemakkelijker vind ik...

Een 'makkelijke' deken om met de 'inset' methode te haken is de Very Rainbow Blanket van Lilla Bjorn Crochetlla. Behalve het gratis patroon, laat ze ook zien hoe de inset methode werkt, maar misschien vind je de uitleg bij Knottenwol prettiger.
En ook het filmpje van Nienke van Wolplein geeft een duidelijk beeld; zij laat beide methoden zien.
Daarom ga ik geen uitgebreide uitleg geven, want die is genoeg voorhanden.




Kijk, dit is mijn dekentje... Niks regenboogachtig aan, maar dat komt omdat ik alleen in grijs en roze tinten werk. Je kunt er dus alle kanten mee op.
Ik ben begonnen met een soort van boordmotiefje, dat ook terug te vinden is in de beschrijving en er is een teltekening van.



Daarna ben ik overgegaan naar donkergrijs als achtergrondkleur, maar het roze verloopgaren is hetzelfde gebleven.



Het grote middenstuk heeft weer lichtgrijs als achtergrond, en helaas was mijn bol verloopgaren aan het einde van dit stuk op. Ik heb toen gezocht in mijn voorraad naar een matchende bol en je ziet wel wat verschil, maar dat kan volgens mij goed bij dit motief.



Helaas had ik òok niet genoeg aan de tweede bol verloopgaren. Gelukkig kan ik dan altijd nog even aan Corrie vragen of ze zoiets hebt liggen, maar helaas... nee, ze had dit niet. En aangezien het al lang geleden was dat ik die bol had gekocht, kon ik hem ook niet meer bij kopen.

Natuurlijk verzinnen er we wat op. Ik had nog een gekregen bolletje dat er mooi bij kleurde. 
Maar dat haakte wel heel snel weg en toen ik op het punt van de foto hiernaast was gekomen, wist ik dat ik dat zeker niet ging redden voor de rest van de deken.

Daar baalde ik wel van, maar het is wel het risico als je zomaar lukraak met iets begint.
Toen ik de volgende dag bij de Wibra was, zag ik een bol Bianca liggen die ook nog wel wat andere tinten erbij had, maar waarvan ik het idee had dat ik het tòch wel kon gebruiken.
Tenslotte moet je wàt hè...







Het haakschema, de teltekening, vind ik niet zo duidelijk bij Lilla. Zeker niet als je voor het eerst op deze manier gaat mozaïek haken. Dus ik geef hieronder een kleine aanvulling; op de plaatsen waar je een X ziet staan, haak je een stokje. Een gekleurd leeg vakje betekent een vaste, behalve als het niet de kleur is waarmee je in die toer haakt (dat zie je rechts naast de dikke lijn=kantsteken). In dàt geval haak je lossen; 1 vakje van een andere kleur is 2 lossen, 2 vakjes van een andere kleur is 3 lossen, etc..


Hierboven het haakschema met X-jes 

Mocht je nou zin krijgen in mozaïekhaken en je komt er niet uit, dan mag je me altijd mailen hè..
Ik weet ook niet alles, maar misschien komen we er samen wel uit.
Voorlopig ben ik nog wel een poosje zoet met deze techniek en het wordt tijd dat ik alle dekentjes tot een goed einde ga brengen!


13 opmerkingen:

  1. Deze deken is ook weer prachtig! Je hebt het goed opgelost met de bolletjes garen. Het zal zeker wel een warm resultaat geven, deze techniek door de steken die steeds over elkaar heen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi is dat mozaiek haken, je hebt wel goed gegokt met de kleuren, het ziet er mooi uit, alsof het zo hoort met die kleuren. Het wordt een lekker warm dekentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zo wordt het een mooi geheel en spannend met de verzchillende bolletjes. Maar hier hou je straks een goed gevoel aan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk geheel wordt het met al die verschillende bollen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is prachtig geworden en die bol past er heel goed bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. , dat een mooie dekentje met hele mooie kleuren, rose en grijs kunnen heel goed bijelkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk opgelost met die kleuren. Het ziet er goed uit. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk er steeds met veel bewondering naar, het lijkt gewoon toveren met
    allerlei wolletjes. Ook weer PRACHTIG wat je hier laat zien en ook de
    kleurcombinatie vind ik heel fraai. Hoop dat ik eens de rust kan vinden
    om het ook eens te proberen, misschien richting de herfst of winter.
    Maar dan begin ik eerst met een klein projectje zoals ik eens dat
    mooie pennenmapje bij jou zag langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat het toch nog goed gekomen is met de wol. Het is een prachtig dekentje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit ziet er weer te leuk uit allemaal.
    Ik ben even helemaal van het haken af, heb zoveel andere dingen te doen.
    Maar als ik dan een project bij iemand, zoals bij jou, voorbij zie komen beginnen mijn handen weer te jeuken!
    Ik heb ook nog wat onafgemaakte dingen liggen misschien kan ik die beter gewoon eens in het zicht leggen.
    Niks moeilijks, zoals hier met dat mozaïek haken trouwens, alhoewel ik dit wel heel erg leuk vind om te zien. Ga maar lekker verder, het eind resultaat zien we vanzelf hier wel eens voorbij komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik krijg echt geen zin in haken maar jouw dekentjes zijn zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi weer en leuk dat je je de techniek al helemaal eigen hebt gemaakt.
    Ik heb voorlopig genoeg andere plannen en laat me niet afleiden ;)
    Nog veel haakplezier, tot morgen Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...