Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 20 augustus 2021

Q --> ... Crea 2021

Ja, de Q is een moeilijke letter! Maar niet voor mij, want ik moest meteen denken aan quilten.
Quilten wordt vaak verward met patchen. Dat komt misschien omdat we van quilts spreken.
Een quilt is een doorgestikte deken van 3 lagen (lapjes) stof. De middelste laag is meestal vulling. 
Dat op elkaar vastzetten/naaien heet quilten.
Maar voordat je zover bent, maak je eerst de voorkant d.m.v. patchen; het aan elkaar zetten van verschillende stukjes stof, vaak in een mooi patroon. Dan krijg je dus patchwork.


Patchen vind ik leuk, maar quilten dus niet. En daarom blijven mijn quilts (wel in 3 lagen en met rijggaren aan elkaar gezet) in de kast liggen. Soms pak ik het even op, maar het is gewoon niet mijn ding.

Ik heb een keer een quilt machiniaal gequilt, want ik heb daar best een geschikte naaimachine voor. 
Maar voor mij is het dat nèt niet, ik vind het tè strak en te netjes.

Op de foto hiernaast zie je één van mijn eerste werkjes. Als ik het nu bekijk, dan vind ik dat ik daar mooi werk heb verricht...


Maar, nu Crea 2021... de letter Q...
Het leek me wel leuk om op een lapje wat verschillende dingen te laten zien. Dus ik nam een patroon over, via de lichtbak en een uitwasbare stift.



Een deel quiltte ik met de hand (borduurgaren) en een ander stukje deed ik machinaal. Zo kun je het verschil goed zien.
Een stukje van het motief scheurde ik uit en prikte ik ook op het lapje. 
Het geheel deed me terug denken aan deze quilt... ; ik snap nu niet dat ik daar het geduld vandaan haalde...
Alhoewel, het wit op wit quilten zoals dit heet vind ik wel veel leuker om te doen dan het quilten van een patchworkquilt!



En dit is dan het resultaat ...


En wat zouden de andere bloggers hebben gemaakt bij deze letter?
Hieronder het lijstje van de deelnemende dames:

16 opmerkingen:

  1. Moou dat quilten en ja machinaal doorpitten zou net wat voor mij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij kan echt alles!!
    Ik zou in de stress raken van de Q, maar jij weet er weer een heel bericht over te schrijven.
    Mike zijn bijna aan het eind van het alfabet, ook wel weer jammer, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mike niet zijn JULLIE!
      Mijn telefoon maakt er soms hele andere woorden van zonder dat ik dat door heb een ik lees niet altijd goed terug.

      Verwijderen
  3. Mooi gedaan, Elizabeth. Tegenwoordig quilt ik vaker machinaal, minder last van de handen. Ik zou bij het blad een grotere steek hebben genomen en nerven aan toevoegen. Het blad is nu plat en saai. Maar dat zou het waarschijnlijk ook zijn wanneer je het met de hand had gedaan op dezelfde manier. Maar leuk dat je het voor je alfabet hebt gedaan. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. P.s. Ik zou bij jou ook nog kunnen denken aan Quiche, door de vakanties in Frankrijk. Of Quiz, door jouw schoolverleden. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een techniek waar ik niet eens aan begin, maar ik vind het wel prachtig! Mijn moeder heeft ook heel wat werkstukken gemaakt, zo mooi! Superleuk dat je het verschil laat zien tussen machinaal en handwerk; je hebt gelijk, het handwerk is mooier. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat men kiest voor machinaal quilten, zeker bij grote werken of dichte stoffen (ik heb mijn moeder heel wat horen mopperen over zere vingers).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht ook meteen aan quilten, maar heb er nog niks mee gedaan.
    Een van je eerste werkjes is zéker mooi te noemen en het is vaak ook zo, wanneer je iets terugkijkt, kijk je er vaak weer anders tegenaan.
    Dat quilten van een patroon spreekt me wel aan en zonder dat ik wist dat dat ook quilten is, heb ik op die manier al wel eens wat gemaakt.
    Ben weer wat wijzer geworden Elizabeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig is dat terugkijken, weet nog dat je aan die wit op wit quilt begonnen bent. Ik heb hetzelfde, patchen is leuk, quilten wat minder, blijft bij mij ook op een stapel liggen. Het is zo'n gedoe met zo'n grote lap op schoot of in de standaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Vroeger" dacht ik dat zo'n quiltdeken helemaal met de hand gemaakt werd.
    Ik vind ze prachtig maar heb nog nooit een quilt gemaakt. Jij geeft een duidelijke uitleg. En dan vind ik dat met de hand doorrijgen het mooiste effect.
    Wie weet, ooit? En dan klein beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat quiltwerk is prachtig, maar je moet er wel veel geduld voor hebben. Wit op wit is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi! En ik ga er niet aan beginnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat jij ook quilt hebt uitgewerkt. Mooi dat verschil tussen hand- en machine quilten. Ik patch ook liever dan dat ik quilt....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt zeer zeker heel mooi werk verricht met één van je eerste werkjes,
    mooi hoe je alles helemaal uitlegt. Op de hand spreekt mij persoonlijk ook
    veel meer aan. Wit op wit is ook PRACHTIG on te zien.
    Wederom een fantastische uitwerking.

    Heel fijn weekend......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie blokjes laat je zien op die oude blog. Jammer dat je daar niet mee bent verder gegaan.
    Dom van mij dat ik destijds schreef dat de Q wel moeilijk zou zijn.... heel eventjes niet aan quilten gedacht :-(
    Vind het gedeelte met de hand gequilt vele malen mooier dan met de machine. Maar als je er geen lol in hebt kan je beter andere dingen doen met je vrije tijd, en dat doe je zeker wel, want je maakt mooie dingen, heel chreatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi uitgewerkt, ik patch graag én ik quilt graag, (bijna) alles met de hand :-)Mooi dat helemaal wit
    Op dit moment komt het er niet van maar een quilt is geduldig!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik patch ook veel liever dan dat ik Quilt. Maar ik maak mijn Quilts wel altijd af. Leuk dat je ons laat zien dat je van de Q ook iets moois kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...