Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 januari 2021

Het heeft gevroren!

Ik ben helemaal in m'n nopjes..., want het heeft gevroren! Alles is zo mooi buiten... Daar moest ik natuurlijk even wat foto's van maken.

Terwijl ik naar de brievenbus vooraan de weg liep om de krant eruit te vissen, pakte ik m'n mobiel uit mijn vestzak en ik drukte ik heel vaak op het knopje....

Oh, de stokroos die vorige week nog bloeide (zomaar één bloempje hoor), is ook bevroren.
Wat een mooie blaadjes heeft ze toch. 
De ribbeltjes komen nu veel beter uit.

En wat te denken van de hortensia hieronder...
DH wilde hem een tijdje geleden al snoeien, maar ik zei 'nee, misschien komt er nog sneeuw, en dan is het zo'n mooi gezicht'.... 
De bladeren zijn er inmiddels allemaal wel af, maar er zitten nog een aantal bloemen in!


En zelfs hier en daar nog een klein groen blaadje aan de verder kale takken. Hoe leuk is dat!


De beukhaag is zo mooi met een laagje rijp erover heen. Daar kan ik niet genoeg van krijgen.


Zelfs grassprietjes zijn de moeite van het bekijken waard...


Salvia's ... ik had ze nog niet gesnoeid. En nu staan ze daar in de vrieskou mooi te wezen.


En jawel hoor, ijs in de sloot... Van mij mag het nog even hard door vriezen. 


Inmiddels was ik in de achtertuin beland, en daar was DH bezig met het opruimen van de moestuin.
Ik heb het al eens eerder verteld; die moestuin is gewoon geen succes en dat komt deels ook wel door mij. Maar de groenten smaken ook niet lekker, en dan is de lol er snel af.
Toch wel mooi hè, zo'n bevroren kool...


En zelfs een simpel touw op het omgedraaide bootje heeft zo zijn charme in bevroren toestand...


En kijk..., deze liggen er bij... DH heeft ze uit de grond getrokken. Onze bieten... En nu wil hij ze gaan koken! Ik weet echt niet of dat nog kan, ik bedoel... of dat nog zin heeft... Wie heeft er verstand van?



Tja, en zo stonden wij daar te overleggen... Waar moet er iets gebeuren...(verharden, ophogen, indelen)?
En toen was het tijd voor een lekker bakje koffie. 
Om er daarna achter te komen dat de krant nog steeds niet was gehaald!


24 opmerkingen:

  1. Haha, moest je opnieuw naar de brievenbus! Ik heb vanmorgen, glibberend en glijend, de oude kranten weggebracht. Het heeft hier vannacht geijzeld, wat natuurlijk prachtige plaatjes opleverde, maar geen foto's gemaakt, ik had mijn handen vol met dat oud papier, en op de terugweg was ik te gefocust op overeind blijven op de ijsgladde stoep. Bovendien scheen het zonnetje niet zo lekker als bij jou (die prikt hier pas net door).
    Nou, benieuwd welke tuinplannen jullie hebben gemaakt. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie winterse foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's!!! Kan er ook nooit genoeg van krijgen en blijf foto's maken.
    Vergroot je foto van het touw eens dan is het nog mooier!!!
    Je kunt bevroren bieten gewoon eten hoor. Ik bewaar ze ook wel in de diepvries.
    Goed weekend!
    groetjes, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, even in het moment, het hier en nu! En de "boze buitenwereld" mocht lekker in de brievenbus blijven wachten :-)
    Hier in Friesland was het heel erg glad vanochtend, ijzel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is zo mooi van vriezend weer. Kan ik ook zo van genieten. Kan me voorstellen dat je de krant vergat. Bij ons heeft het wel gevroren, maar zag er niet zo prachtig uit. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is het mooie van dit weer! Ik denk dat heel veel mensen hier van kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kon je mooi nogmaals genieten terwijl je weer naar de brievenbus moest lopen.
    Prachtige plaatjes! Die van de hortentia gebruik ik mogelijk als inspiratie, als je dat goed vindt natuurlijk, weet het nog niet zeker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie plaatjes, het was inderdaad heel mooi buiten, maar ik was blij dat ik de weg niet op hoefde maar dat moois vanaf de bank kon bekijken! Fijn weekend! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige plaatjes , zo was het hier niet.
    Al was het hier heel erg glad op de weg.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie foto's van de vorst op de diverse planten. Niks snoeien hoor, veel te mooi, en de Hortensia bloeit op het oude hout, dus alleen maar hier en daar een tak wegsnoeien (heel kort) als het te vol wordt.
    Zo jammer dat de moestuin niks werd, niets zo heerlijk als groenten uit eigen tuin, we hebben jarenlang een volkstuin gehad, ik mis het nog steeds.
    De bietjes zijn nog prima te eten hoor, en die zijn vele malen lekkerder dan uit de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog even over de bietjes... die moeten wel lang koken. Even na een tijd voorzichtig met een mesje over het velletje schrapen, als het gemakkelijk loslaat zijn ze goed en kan het gas uit.
    Daar ging ik in het begin de mist mee in, dan blijven ze veel te hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie foto's. Prachtig als alles zo berijpt is. Ik ruim pas in t voorjaar het meeste in de tuin op, vogels en egels genieten daar weer van, en met rijp of regendruppels levert dat soms mooie stilleven op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om de dag zo rustig en genietend te kunnen beginnen! Morgen krijg je misschien weer een kans. Ik weet niet of je nog wat kan met de bieten na vorst. Wel weet ik dat ze heel lang moeten koken als ze niet op tijd uit de grond zijn gehaald....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een genot Elizabeth om zo je dag te beginnen, echt prachtig om te zien
    en je krijgt er niet genoeg van. Inderdaad juist als je veel planten die
    eigenlijk een opknapbeurt nodig hebben in de winter laat staan dan is dat met
    zoveel rijp een genot om te bewonderen. Heerlijk hé dat je je verliest in de tijd
    door zoveel schoonheid, dat zelfs de krant nog lag te wachten.
    Wij hadden jammer genoeg ijzel gehad en de hond uitlaten vanmorgen was een behoorlijke
    klus, zijn pootjes net als de mijne trouwens vlogen alle kanten op.
    Heb genoeten van je prachtige beelden......

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi met al die rijp. Ik was vroeg op het kraakte onder mn voeten. Maar ik vergat dus om foto s te maken.
    Nou ja ik kan bij jou zien hoe mooi het is

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige foto serie heb je gemaakt.
    Of de bietjes nog lekker zijn als ze bevroren zijn geweest dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is, dat je rode bietjes heel de winter goed kunt bewaren in een kist met scherp zand die je dan in de schuur of garage zet. Wij hadden vroeger ook een groentetuin en zo deden we dat altijd.
    Rode bieten zijn heerlijk vind ik, maar in de supermarkt liggen tegenwoordig meestal van die voorgekookte in plastiek verpakt en die vind ik er altijd zo vies uitzien, zodat ik die nooit koop. Geef mij maar verse.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben niet zo van de winter maar als je de plaatjes ziet "geweldig mooi". De hortensia zou ik me rust laten tot dat er geen vorst meer komt want de dode knoppen ook al zijn ze verdroogd beschermen de nieuwe knoppen die er onder groeien. En de bietjes ach ik zou ze gewoon proberen te koken want volgens mij kunnen ze wel iets vorst hebben. Sorry maar ik lijk wel een tuinman/vrouw maar ooit hebben wij een volkstuintje gehad en vroeger thuis aten wij alleen maar groeten uit eigen tuin. Niet altijd even lekker hoor want ik lustte geen spinazie iets wat ik nu zo lekker vind maar helaas niet meer kan zaaien in de tuin.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Was dat even genieten. Je hebt het mooi in beeld gebracht. En die bieten zou ik gewoon koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie plaatjes levert dat rijp op.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk, zelf gekookte nietjes. Ik deed ze vroeger in de snelkookpan , dan duurde het niet zo lang.
    Verder laat je mooie foto's zien. Koud, maar toch mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Echt mooie fotootjes en dat met je mobieltje? Goed hoor. Gek dat je groenten niet zo goed smaken? Gekookte bietjes vind ik wel lekker maar ik koop ze meestal al voorgekookt. Je kan er rode bietensoep van maken. Echt lekker met wat feta er door gemixt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik denk dat het misschien aan de grond ligt...
    De voorgekookte bietjes biologisch uit de supermarkt vinden wij heerlijk, dus ja...
    Maar zaterdag gaan we de bieten koken, buiten op het gasstel!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...